• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS 012 vs 112 - Nu löser vi gåtan

Det kan säkert vara så. Jag tror också det finns skillnader på boettens ursprungsform Men om tittar noga på den här, som till synes ser väldigt olika ut, så är bandhornshålen på den undre rundade och hela den undre sida känns ganska "rund" med en yta som inte ser opolerad ut. När sidan poleras och framför allt mot bandhornshålen kan resultatet bli att materialet "trycks upp" och då förflyttas fasningen lite grann. Jag såklart ha fel, men är ganska säker på att den ena boetten åtminstone är polerad.
IMG_20190226_234903.jpg

På mine 112'ere er bandhornshålen (det tog mig lidt tid at forstå, hvad det betød! :D ) også længere ude mod enden af bandhornet.

Hvis der virkeligt skulle være fjernet så meget materiale ved polering, så ville det undre mig, hvis det kun var det specifikke sted, det var så tydeligt. Hvis resten af boetten skulle have mistet 0.5mm stål, ville der mangle en del detaljer i boettformen, særligt ved overgangen til hornene set forfra.

På mine 112'ere er bandhornshålen (det tog mig lidt tid at forstå, hvad det betød! :D ) også længere ude mod enden af bandhornet.

Hvis der virkeligt skulle være fjernet så meget materiale ved polering, så ville det undre mig, hvis det kun var det specifikke sted, det var så tydeligt. Hvis resten af boetten skulle have mistet 0.5mm stål, ville der mangle en del detaljer i boettformen, særligt ved overgangen til hornene set forfra.

Jag vet ju inte om det är så, men tänkte prova på min boett framöver så kan vi se hur man kan ändra formen. Stålet i gamla boetter är ganska mjukt och det är lätt att forma om. Trycker man för länge på en sida av bandhornet kommer det vips att vara lite högre än det andra :D

Facit/spoiler: Om ni tyckte er se skillnader på de tre olika boetterna ovan och vi antar att de har rätt baklock så betyder det följande:
Det finns två olika typer av boettform på 112-reffen.
Den översta här är en 112 från -66 och den undre är en 112 från -65.
IMG_20190226_234156.jpg

Den övre här är en 012 PP från -60. Den undre är samma 112 från -65 från tidigare jämförelse.
IMG_20190226_234831.jpg
Nörd som man är hamnade jag här till slut😄 På mina 012 PP har jag sett att bandhornen, på innersidan, alla har en spetsigare vinkel/avslut mot boetten jämfört med alla andra referenser som har ett lite rundare avslut. Kan det stämma?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp