• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Chrono24 vad bör man tänka på?

FlipSwede

Rolex
Jag har både köpt och sålt på c24. Allting har gått väldigt smidigt för mig.

Största problemet är väl att det knappt går att skicka försäkrat över €5.000. Använt en väns företagsnummer för DHL men om du inte har någon bra kontakt med företagsnummer så är det besvärligt..

När jag köpt klockor så har jag fått sju dagar på mig att granska klockan och godkänna den. Om jag inte godkänner den eller bara ignorerar det så betalas pengarna ut automatiskt till säljaren.

För säkerhetsskull har jag jag alltid filmat när jag paketerat klockan och överlämnat den till DHL. Filmar först klockan, tillbehör mm. Filmar paketeringen och överlämningen i ett klipp.

Lite taskigt mot stackarn som får vänta 2 minuter extra men c24 rekommenderade mig att göra så. Blir betydligt lättare att motbevisa eventuella bedrägeriförsök.

Skulle nog också rekommendera att ni filmar när ni packar upp klockor också. Det är inte så mycket extra jobb och kan underlätta en hel del vi eventuella besvär.

C24 erbjuder mycket bra kundtjänst också. Har ringt dom ett antal gånger och varje gång har de svarar inom 30 sekunder.

Kan tilläggas att C24 har en juridisk avdelning som hjälper dig vid eventuella problem. ( så försök att ha gott med bevis )

Från mig får C24 tummen upp. 👍
Vad skulle filmningen bevisa? En skojjare packar ju upp forst, filmar sedan med onskat resultat.
Packar du ner klockan vid DHL disken sa ser jag en poang,men packa hemma och sedan aka ivag for att sedan filma ett overlamnande av paketet ar ju tameligen vardelost om man ar en lurifax
 
Vad skulle filmningen bevisa? En skojjare packar ju upp forst, filmar sedan med onskat resultat.
Packar du ner klockan vid DHL disken sa ser jag en poang,men packa hemma och sedan aka ivag for att sedan filma ett overlamnande av paketet ar ju tameligen vardelost om man ar en lurifax

Lol händer det ofta att folk säger att klockan inte kom i lådan låter ganska överdrivet.
 

MrSpez

Omega
Vad skulle filmningen bevisa? En skojjare packar ju upp forst, filmar sedan med onskat resultat.
Packar du ner klockan vid DHL disken sa ser jag en poang,men packa hemma och sedan aka ivag for att sedan filma ett overlamnande av paketet ar ju tameligen vardelost om man ar en lurifax
Jag har alltid bokat upphämtning när jag skickar och fått klockorna levererade till dörren mot signatur när jag beställt. De väl bara att filma när du tar emot paketet från kuriren och låt filmen rulla tills du packat upp.

Förövrigt så står det i inlägget klart och tydligt att jag filmar hela förloppet med paketering och överlämning i ett klipp.

Jag har aldrig haft några problem med C24, planerar heller inte att ha det. Så varför inte lägga 2 minuter på att filma och kanske underlätta om man skulle åka på en nit.

Det var c24 som rekommenderade mig att filma 👍
 

1WatchGuy

Breitling
Jag hoppar in här med en fråga!

Fick precis hem en klocka från en privat säljare C24. Säljaren hade använt "Very Good" för att beskriva skicket (motsvarar "Worn with little to no signs of wear") och lagt upp bilder där minimala hairlines på baklock och mer eller mindre nyskick på boettens sidor framgick.

Jag köper klockan med C24:s Escrow köparsskydd (pengarna är fortfarande hos C24). Klockan levereras och har uppenbara repor och hairlines som snarare motsvarar "Fair condition", särskilt på baklocket men även på boetten.

Säljaren nekar till att ha dolt något, men erbjuder mig 50 euro för att täcka poleringskostnad. Som en schysst gest.

Jag anser att klockan absolut inte motsvarar skicket i annonsen och vill nu reklamera den. Är det fritt fram för mig att göra det trots att jag köpt från en privatperson? Hittar inte något tydligt svar om detta på C24, och kundtjänsten verkar öppna först på måndag.

Tack på förhand!
 

Putteman

Cartier
Jag hoppar in här med en fråga!

Fick precis hem en klocka från en privat säljare C24. Säljaren hade använt "Very Good" för att beskriva skicket (motsvarar "Worn with little to no signs of wear") och lagt upp bilder där minimala hairlines på baklock och mer eller mindre nyskick på boettens sidor framgick.

Jag köper klockan med C24:s Escrow köparsskydd (pengarna är fortfarande hos C24). Klockan levereras och har uppenbara repor och hairlines som snarare motsvarar "Fair condition", särskilt på baklocket men även på boetten.

Säljaren nekar till att ha dolt något, men erbjuder mig 50 euro för att täcka poleringskostnad. Som en schysst gest.

Jag anser att klockan absolut inte motsvarar skicket i annonsen och vill nu reklamera den. Är det fritt fram för mig att göra det trots att jag köpt från en privatperson? Hittar inte något tydligt svar om detta på C24, och kundtjänsten verkar öppna först på måndag.

Tack på förhand!
Hur gick det med detta?
 

1WatchGuy

Breitling
Hur gick det med detta?
Jag lyckades till slut pruta så ordentligt att jag tyckte att det var värt att behålla klockan. I framtiden kommer jag sannolikt att vara en ordentligt jobbig kund med att be om högupplösta bilder i olika ljus med dagens tidning i bakgrunden, etc., etc. Om jag ens kommer handla av privatpersoner över huvud taget, dvs…

Nu har jag i alla fall lärt mig följande:

Som regel behöver privata säljare på C24 inte respektera en missnöjd kunds klagomål eller önskemål om retur. C24 tillhandahåller, likt Blocket och tradera, bara en plattform. Eventuella tvister som uppstår måste lösas mellan köpare och säljare. Om man inte kan nå en lösning kan man ta det till rätten.

C24s marknadsföring om säkra köp är således lite av en överdrift när det kommer till privatköp. Escrowtjänsten är dock bra, då risken att man betalar för ingenting försvinner.
 

EmilT

Cartier
2-Faktor
Jag lyckades till slut pruta så ordentligt att jag tyckte att det var värt att behålla klockan. I framtiden kommer jag sannolikt att vara en ordentligt jobbig kund med att be om högupplösta bilder i olika ljus med dagens tidning i bakgrunden, etc., etc. Om jag ens kommer handla av privatpersoner över huvud taget, dvs…

Nu har jag i alla fall lärt mig följande:

Som regel behöver privata säljare på C24 inte respektera en missnöjd kunds klagomål eller önskemål om retur. C24 tillhandahåller, likt Blocket och tradera, bara en plattform. Eventuella tvister som uppstår måste lösas mellan köpare och säljare. Om man inte kan nå en lösning kan man ta det till rätten.

C24s marknadsföring om säkra köp är således lite av en överdrift när det kommer till privatköp. Escrowtjänsten är dock bra, då risken att man betalar för ingenting försvinner.

Nu är det ett tag sen jag handlade där men visst måste man manuellt klicka att man hämtat ut paketet?
Något som oroade mig när jag sålde där iaf.

Edit: att mottagaren skulle låtsas att inget paket kommit
 

MrSpez

Omega
När paketet är levererat så skickar chrono24 en notis att paketet är framme.

Du får även bekräftelse att paketet levererats om du använder tex DHL.
 

Bilagor

  • 0AF4EEC2-0D5F-4382-B7F7-EF3BD212760B.jpeg
    0AF4EEC2-0D5F-4382-B7F7-EF3BD212760B.jpeg
    110.5 KB · Visningar: 25

EmilT

Cartier
2-Faktor
När paketet är levererat så skickar chrono24 en notis att paketet är framme.

Du får även bekräftelse att paketet levererats om du använder tex DHL.
Jag använde värde och såg inte när det kommit fram.
C24 hade ju heller ingen koll på var det var men allt fungerade fint ändå.
 

Spanjoren

Omega
2-Faktor
När jag köpte min VC via Chrono24 så lämnade DHL klockan utanför dörren utan att ringa mig eller smsa innan. Var inte hemma.
Sprang hem från restaurangen (var på lunch) a la Forest Gump.

Inte chrono24 fel. Men galet. Kunde gått riktigt illa 😅
 

Spanjoren

Omega
2-Faktor
I övrigt tycker jag det har funkat väldigt bra att båda köpa och sälja via Chrono24. När jag sålt så valde jag att sälja direkt till chrono24. Det blir lägre pris än att sälja till en privatkund men dom skickade paket, frakt osv och hämtade upp vid dörren. Typ 10% mindre än marknadspris men så slapp jag också alla problem som kan komma med försäljning så kändes värt =)
 

MaiPenRai

Panerai
2-Faktor
Nu är det ett tag sen jag handlade där men visst måste man manuellt klicka att man hämtat ut paketet?
Något som oroade mig när jag sålde där iaf.

Edit: att mottagaren skulle låtsas att inget paket kommit
Mottagaren har 7 dagar på sig att bekräfta att försändelsen är mottagaren, därefter betalar C24 ut pengarna oavsett.
 

dd_mange

Panerai
2-Faktor
Är i startgropen att slå till på ett köp via Chrono24, men man nojar ju en heldel. Firman har dock över 1000 omdömen, aktiv sen 2013 lokaliserad i Japan. Har koll på tull/skatt. Bilderna ser bra ut utifrån dem jämförelser jag gjort. Är det något utöver det man bör tänka på? Första affären via Chrono24 så man vill ju att det blir rätt.
 

Jesper

Cartier
2-Faktor
Är i startgropen att slå till på ett köp via Chrono24, men man nojar ju en heldel. Firman har dock över 1000 omdömen, aktiv sen 2013 lokaliserad i Japan. Har koll på tull/skatt. Bilderna ser bra ut utifrån dem jämförelser jag gjort. Är det något utöver det man bör tänka på? Första affären via Chrono24 så man vill ju att det blir rätt.
Ska ju inte vara några problem alls. Du är ju skyddad genom köp av handlare också.
Har själv köpt från handlare i Japan via chrono 24 och det fungera felfritt.
 
Jag tänkte köpa en första klocka via en handlare jag hittat på C24, maxwatches. Vad är det smartaste?

Köper jag via C24 blir det någon tusenlapp dyrare än om jag köper direkt från Max. Han verkar vara en grön och välkänd handlare och han försäkrar frakten även om jag köper av honom. Vilka fördelar finns att köpa via C24?
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Jag tänkte köpa en första klocka via en handlare jag hittat på C24, maxwatches. Vad är det smartaste?

Köper jag via C24 blir det någon tusenlapp dyrare än om jag köper direkt från Max. Han verkar vara en grön och välkänd handlare och han försäkrar frakten även om jag köper av honom. Vilka fördelar finns att köpa via C24?
Hej.
C24 håller pengarna som en säkerhet för dig. Det är väl det som är den största fördelen för Dig. Det kostar dock en del för säljaren, så du bör ha en chans till några procents bättre pris om du köper direkt från honom.
 
Hej.
C24 håller pengarna som en säkerhet för dig. Det är väl det som är den största fördelen för Dig. Det kostar dock en del för säljaren, så du bör ha en chans till några procents bättre pris om du köper direkt från honom.

Tack! Är detta den enda fördelen skulle du säga? Hade räknat fel, skiljer 3k mellan säljare och C24. Egentligen inget som stör mig, men han verkar ju vara känd och bra, så undrar om det då är bättre att köpa direkt från källan..
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Tack! Är detta den enda fördelen skulle du säga? Hade räknat fel, skiljer 3k mellan säljare och C24. Egentligen inget som stör mig, men han verkar ju vara känd och bra, så undrar om det då är bättre att köpa direkt från källan..
Jag vet inte vad säljaren skickar för dokumentation, men från C24 får du ett snyggt kvitto / värderingsintyg.
Se bild på det jag fick på mitt senaste köp.
Här står allt som var med i säljarens annons inklusive bilderna i annonsen plus överenskommet pris, samt säljarens och köparens uppgifter.
IMG_0646.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp