• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Chrono24 vad bör man tänka på?

I övrigt tycker jag det har funkat väldigt bra att båda köpa och sälja via Chrono24. När jag sålt så valde jag att sälja direkt till chrono24. Det blir lägre pris än att sälja till en privatkund men dom skickade paket, frakt osv och hämtade upp vid dörren. Typ 10% mindre än marknadspris men så slapp jag också alla problem som kan komma med försäljning så kändes värt =)
Grymt tips! Ska testa detta :)

Jag har både köpt och sålt på c24. Allting har gått väldigt smidigt för mig.

Största problemet är väl att det knappt går att skicka försäkrat över €5.000. Använt en väns företagsnummer för DHL men om du inte har någon bra kontakt med företagsnummer så är det besvärligt..

När jag köpt klockor så har jag fått sju dagar på mig att granska klockan och godkänna den. Om jag inte godkänner den eller bara ignorerar det så betalas pengarna ut automatiskt till säljaren.

För säkerhetsskull har jag jag alltid filmat när jag paketerat klockan och överlämnat den till DHL. Filmar först klockan, tillbehör mm. Filmar paketeringen och överlämningen i ett klipp.

Lite taskigt mot stackarn som får vänta 2 minuter extra men c24 rekommenderade mig att göra så. Blir betydligt lättare att motbevisa eventuella bedrägeriförsök.

Skulle nog också rekommendera att ni filmar när ni packar upp klockor också. Det är inte så mycket extra jobb och kan underlätta en hel del vi eventuella besvär.

C24 erbjuder mycket bra kundtjänst också. Har ringt dom ett antal gånger och varje gång har de svarar inom 30 sekunder.

Kan tilläggas att C24 har en juridisk avdelning som hjälper dig vid eventuella problem. ( så försök att ha gott med bevis )

Från mig får C24 tummen upp. 👍
låter som att köparen lätt kan neka att klockan kommit/är riktig?

Jag lyckades till slut pruta så ordentligt att jag tyckte att det var värt att behålla klockan. I framtiden kommer jag sannolikt att vara en ordentligt jobbig kund med att be om högupplösta bilder i olika ljus med dagens tidning i bakgrunden, etc., etc. Om jag ens kommer handla av privatpersoner över huvud taget, dvs…

Nu har jag i alla fall lärt mig följande:

Som regel behöver privata säljare på C24 inte respektera en missnöjd kunds klagomål eller önskemål om retur. C24 tillhandahåller, likt Blocket och tradera, bara en plattform. Eventuella tvister som uppstår måste lösas mellan köpare och säljare. Om man inte kan nå en lösning kan man ta det till rätten.

C24s marknadsföring om säkra köp är således lite av en överdrift när det kommer till privatköp. Escrowtjänsten är dock bra, då risken att man betalar för ingenting försvinner.

Kan berätta hur det var för mig att sälja relativt nyligen eftersom jag var säljaren med en missnöjd kund.
Sålde en klocka för 315 euro på Chrono24, den tickade när den packades ner men var helt stendöd när den väl kom fram. Köparen skickade flera filmer där det framgick att den tyvärr stod tvärstilla. Köparen anmälde köper och fick en möjlighet att lägga ett nytt bud, varpå jag fick meddelande om att utbetalningen var fryst och att jag skulle svara på köparens claim och om jag accepterade det nya budet på 215 euro eller ville lägga motbud. Eftersom det var ett klocka jag köpt för 20 spänn på en second hand så accepterade jag nya budet. Förstod det dock som att det fanns möjlighet att bråka fram och tillbaka men om vi inte möttes så skulle chrono24 till sist kliva in och avgöra, men det kanske var ett missförstånd från min sida?

Lärdomen av mitt första sälj? Chrono24 funkar bra, i synnerhet när man säljer något lite mer ovanligt vilket jag gjorde. Det är bra att pengarna hålls innan köpare och säljare är överens, även om det öppnar upp för att köparen ska kunna komma med hittepågrejer i efterhand för att pruta ner priset. Ska man själv sälja är det därför bra om man diskuterar med köparen innan så att man har en överenskommelse om något går snett.

Värt att tänka på, är att köparen skall ombesörja och betala returfrakt vid ev. retur.
Om nu inte säljaren erbjuder sig att arrangera upphämtning.

Lite mer input ang min senaste C24 affär. Köpte en Zenith El Primero från säljare i Polen.
När den kom var den inte fullt ut som förväntat. Var bland annat slagmärken på sidan av boetten som inte beskrivits. Säljaren beskrev ”som ny”. (Dock syntes dessa om man kikade väldigt noga på 2 av bilderna). Valde dock att returnera av annat skäl. Säljaren uppgav att klockan hade safirglas, men den hade plexiglas.
När säljaren mottog, tyckte de att den bar spår av användning. (Slagmärken), och bestred returen. Oväntat nog tog C24 mitt parti utan att jag behövde stöta på. De ringde upp och meddelade att de granskat ärendet, och sett dessa märken på de ursprungliga bilderna och avvisade säljarens invändningar, och de meddelade att full återbetalning var på väg. Överraskande men positivt.
Kontentan av detta är att jag fortsättningsvis känner mig än tryggare med C24.
Bilden med klockan liggande är säljarens.

Bilagor

• IMG_0653.jpeg
    IMG_0653.jpeg
    386.2 KB · Visningar: 12
  • IMG_0658.png
    IMG_0658.png
    646.5 KB · Visningar: 12
Lite mer input ang min senaste C24 affär. Köpte en Zenith El Primero från säljare i Polen.
När den kom var den inte fullt ut som förväntat. Var bland annat slagmärken på sidan av boetten som inte beskrivits. Säljaren beskrev ”som ny”. (Dock syntes dessa om man kikade väldigt noga på 2 av bilderna). Valde dock att returnera av annat skäl. Säljaren uppgav att klockan hade safirglas, men den hade plexiglas.
När säljaren mottog, tyckte de att den bar spår av användning. (Slagmärken), och bestred returen. Oväntat nog tog C24 mitt parti utan att jag behövde stöta på. De ringde upp och meddelade att de granskat ärendet, och sett dessa märken på de ursprungliga bilderna och avvisade säljarens invändningar, och de meddelade att full återbetalning var på väg. Överraskande men positivt.
Kontentan av detta är att jag fortsättningsvis känner mig än tryggare med C24.
Bilden med klockan liggande är säljarens.
Spänannde. Var det en privat säljare eller en dealer?

Är sugen på att slå till på en Seiko 7018-7000 som just nu finns tillgänglig via en Singapore-baserad "private seller". Hen verkar hyfsat vettig i kontakten och gör försäljningen via Chrono24:s escrow-service.

Har bett om ytterligare bilder (serienummer syns inte, plus att jag inte har att göra med någon proffsfotograf i o m på tok för kort skärpedjup på bilderna) samt dokumentation/kvitto från den service han påstår klockan genomgick i november förra året. Vill också se bild på urverket.

Har framför allt två frågor:

Vilka åtgärder kan jag vidta ytterligare för att undvika bedrägeri? Kan man lita på att Chrono24 säkerställt att säljaren äger klockan?

Har någon koll på hur det funkar med moms och tull från privatperson i Singapore? Jag antar att Tullverkets tullräknare utgår från att det är ett företag jag köper från.

Är sugen på att slå till på en Seiko 7018-7000 som just nu finns tillgänglig via en Singapore-baserad "private seller". Hen verkar hyfsat vettig i kontakten och gör försäljningen via Chrono24:s escrow-service.

Har bett om ytterligare bilder (serienummer syns inte, plus att jag inte har att göra med någon proffsfotograf i o m på tok för kort skärpedjup på bilderna) samt dokumentation/kvitto från den service han påstår klockan genomgick i november förra året. Vill också se bild på urverket.

Har framför allt två frågor:

Vilka åtgärder kan jag vidta ytterligare för att undvika bedrägeri? Kan man lita på att Chrono24 säkerställt att säljaren äger klockan?

Har någon koll på hur det funkar med moms och tull från privatperson i Singapore? Jag antar att Tullverkets tullräknare utgår från att det är ett företag jag köper från.
Samma tull och moms oavsett vem du köper från I tredje land.

Din första fråga tror jag inte är lika lätt att besvara.

Vad är forumets erfarenhet av andrahandsvärdet vid köp av ny klocka (omega) på C24 jämförts med svensk AD?

Nu tänker jag att klockan iofs är ny i båda fallen och jag tänkt ha den länge men hade gärna hört reflektioner och eventuella erfarenheter.

Skiljer ett par tusenlappar men inte jättemånga om man lägger till för certifierad frakt etc

Vad är forumets erfarenhet av andrahandsvärdet vid köp av ny klocka (omega) på C24 jämförts med svensk AD?

Nu tänker jag att klockan iofs är ny i båda fallen och jag tänkt ha den länge men hade gärna hört reflektioner och eventuella erfarenheter.

Skiljer ett par tusenlappar men inte jättemånga om man lägger till för certifierad frakt etc
Klart mer värde om den inte kommer från Sverige.
Vem vill ha en svensksåld klocka från Borås om man kan ha en från Dubai eller NewYork....??

Skämt åsido.
Spelar noll roll var klockan är nysåld för 99% av köparna.
Pris skick servicehistorik fullset är avgörande.

Kan berätta hur det var för mig att sälja relativt nyligen eftersom jag var säljaren med en missnöjd kund.
Sålde en klocka för 315 euro på Chrono24, den tickade när den packades ner men var helt stendöd när den väl kom fram. Köparen skickade flera filmer där det framgick att den tyvärr stod tvärstilla. Köparen anmälde köper och fick en möjlighet att lägga ett nytt bud, varpå jag fick meddelande om att utbetalningen var fryst och att jag skulle svara på köparens claim och om jag accepterade det nya budet på 215 euro eller ville lägga motbud. Eftersom det var ett klocka jag köpt för 20 spänn på en second hand så accepterade jag nya budet. Förstod det dock som att det fanns möjlighet att bråka fram och tillbaka men om vi inte möttes så skulle chrono24 till sist kliva in och avgöra, men det kanske var ett missförstånd från min sida?

Lärdomen av mitt första sälj? Chrono24 funkar bra, i synnerhet när man säljer något lite mer ovanligt vilket jag gjorde. Det är bra att pengarna hålls innan köpare och säljare är överens, även om det öppnar upp för att köparen ska kunna komma med hittepågrejer i efterhand för att pruta ner priset. Ska man själv sälja är det därför bra om man diskuterar med köparen innan så att man har en överenskommelse om något går snett.
Det var inte en quartz han bara plockat batteriet ur?

Tillbaka
Topp