• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Chrono24 - Vad har ni för erfarenheter där?

sub123

Omega
Har köpt flertalet klockor på Chrono24, samt sålt klockor och tillbehör. Aldrig haft problem. Det säkraste sättet är att använda trusted checkout, och de flesta säljarna skickar med dhl eller ups express 24h leverans. Detta ska du välja då det är säkrast. Titta på omdömen, ju fler desto bättre. Lycka till:)
 

Nodese

Omega
2-Faktor
Någon som betalat med AmEx genom chrono24? Lägger de avgiften på kunden? 1,5%? Antar det går på valutaavgifter så också?
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Var noga med hur de skickar varan. Har fått rekommendationen att kräva DHL Express efter att själv blivit av med en klocka som var ute på vift i Europa i närmare två veckor när man skickat via vanliga posten (DPD).
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor

HM80

Cartier
- Kolla så de är godkända handlare och hur deras omdömen är. Har de massa omdömen och mer eller mindre alla varit nöjda är det grönt. Kolla även vart de befinner sig. Är det utanför EU gäller tull och moms så klockan blir dyrare.

- oavsett om det är grön prick eller inte, fråga dem om de verkligen har objektet och när den kan skickas. Själv fick jag gå igenom 4 handlare som hade grön prick på cartiern jag ville ha innan jag hittade en som verkligen hade den. Ibland vill man inte lägga ut 60-70k för att sedan vänta 8-12 veckor för att få klockan helt enkelt.

- kör alltid trusted checkout, oavsett vad. Varför riskera? Nuförtiden tror jag också dom redan satt den avgiften på priset, alternativt bjuder på den, har varit så för mina senaste inköp i alla fall.

Jag tror att i nästan alla fall så är c24 jätte safe, största problemet verkar vara som sagt att säljare där påstår att de har klockor i lager när de i själva verket beställer när du lägger din order.. lycka till med klockköpet! ;)
 

Staben

KS Explorer Club
2-Faktor
Grymt bra info!
Så den gröna pricken är om de har den i lager alltså. Men inte helt 100%ig alltså.
Då blir den dyrare än tänkt såklart när det tillkommer moms och tull.
Men toppen info! Tack!
 
Jag sitter med en Superocean i varukorgen, men kan inte förmå mig köpa en klocka som jag inte sett. Handlaren är SPAZIO 21, och enligt beskrivningen ingår originallåda och originalhandlingar. Handlaren har även sagt följande:

"We will deliver you a brand new watch with box, all papers and the official international warranty card issued by the manufacturer and stamped and dated, the shipping day, by the official dealer of the brand, our supplier."

Ska jag tolka detta som att allt är stämplat av Breitling?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag sitter med en Superocean i varukorgen, men kan inte förmå mig köpa en klocka som jag inte sett. Handlaren är SPAZIO 21, och enligt beskrivningen ingår originallåda och originalhandlingar. Handlaren har även sagt följande:

"We will deliver you a brand new watch with box, all papers and the official international warranty card issued by the manufacturer and stamped and dated, the shipping day, by the official dealer of the brand, our supplier."

Ska jag tolka detta som att allt är stämplat av Breitling?
Av AD som säljer den ja.
 

HM80

Cartier
Jag sitter med en Superocean i varukorgen, men kan inte förmå mig köpa en klocka som jag inte sett. Handlaren är SPAZIO 21, och enligt beskrivningen ingår originallåda och originalhandlingar. Handlaren har även sagt följande:

"We will deliver you a brand new watch with box, all papers and the official international warranty card issued by the manufacturer and stamped and dated, the shipping day, by the official dealer of the brand, our supplier."

Ska jag tolka detta som att allt är stämplat av Breitling?

fråga om varan du är intresserad av är i lager och om cert blir ifyllt. har snackat med spazio 21 tidigare på c24, de är ganska snabba med att svara. även om de har skrivit något kostar det inget att fråga för att vara 100% säker. då har du det i kommunikation historiken också om de senare skulle påstå annat.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
fråga om varan du är intresserad av är i lager och om cert blir ifyllt. har snackat med spazio 21 tidigare på c24, de är ganska snabba med att svara. även om de har skrivit något kostar det inget att fråga för att vara 100% säker. då har du det i kommunikation historiken också om de senare skulle påstå annat.
Det har ju handlaren redan svarat på.
 
fråga om varan du är intresserad av är i lager och om cert blir ifyllt. har snackat med spazio 21 tidigare på c24, de är ganska snabba med att svara. även om de har skrivit något kostar det inget att fråga för att vara 100% säker. då har du det i kommunikation historiken också om de senare skulle påstå annat.
Tack, bra input! De är väldigt snabba på att svara. De påstår sig 10 dagars leverans, så borde vara relativt ok.
Men ska fråga om certet.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tack, bra input! De är väldigt snabba på att svara. De påstår sig 10 dagars leverans, så borde vara relativt ok.
Men ska fråga om certet.
Återigen. Det citerar du ju handlaren på, I ditt första inlägg. Att AD stämplar och signerat certifikatet samma dag som klockan skickas.

Jag sitter med en Superocean i varukorgen, men kan inte förmå mig köpa en klocka som jag inte sett. Handlaren är SPAZIO 21, och enligt beskrivningen ingår originallåda och originalhandlingar. Handlaren har även sagt följande:

"We will deliver you a brand new watch with box, all papers and the official international warranty card issued by the manufacturer and stamped and dated, the shipping day, by the official dealer of the brand, our supplier."

Ska jag tolka detta som att allt är stämplat av Breitling?
 
Hade tänkt lägga ut min Sub på chrono24 men fick då infon om att jag inte får lov att sälja den på annat håll under de 3 månader som den kommer publiceras. Nån med erfarenhet från detta och som kan förklara hur det fungerar?
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Hade tänkt lägga ut min Sub på chrono24 men fick då infon om att jag inte får lov att sälja den på annat håll under de 3 månader som den kommer publiceras. Nån med erfarenhet från detta och som kan förklara hur det fungerar?

Jag har postat på Chrono24, sålt 3-4 klockor där. Man kan radera annonsen under perioden, så det har jag gjort när klockan kan säljas på annat håll eller om jag ångrat mig.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
@Skallekalle

Det svåraste är att hitta vettig frakt med försäkring. Det kostar ganska mycket, men det får (fick) köparen betala.

C24 har ett bra köp/sälj-system där de håller pengar på ett konto och betalar när transportören levererar. C24 bevakar leveransinfo för kollinumret. Det är därför återigen viktigt med en bra transportör.

Jag har inte sålt jättedyra klockor, som mest en Ming för ca 40k. Det gick bra.
 
@Skallekalle

Det svåraste är att hitta vettig frakt med försäkring. Det kostar ganska mycket, men det får (fick) köparen betala.

C24 har ett bra köp/sälj-system där de håller pengar på ett konto och betalar när transportören levererar. C24 bevakar leveransinfo för kollinumret. Det är därför återigen viktigt med en bra transportör.

Jag har inte sålt jättedyra klockor, som mest en Ming för ca 40k. Det gick bra.
Tack! Har ute en Sub 16613 för 100k så är lite smått ”nojjig”. Men försäkrad frakt låter ju inte alls som en dum idé.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Tack! Har ute en Sub 16613 för 100k så är lite smått ”nojjig”. Men försäkrad frakt låter ju inte alls som en dum idé.
Tips är att vara förberedd så du vet vad det kommer kosta köparen och att du kan få iväg klockan ganska snabbt. Även om du inte ska stressa igenom ett köp så vill nog köparen ha uret så fort de bara kan :)

Akta dig för hetsiga köpare bara, ta det lugnt.
 

Golle_std

Rolex
2-Faktor
Mail från Chrono24 idag;



s.gif
Kära Chrono24-användare,​
s.gif
den 1 januari 2023 trädde det nya EU-direktivet 2021/514 (”DAC 7”) i kraft. Av denna anledning är vi som marknadsplats skyldiga att förse den tyska federala skattemyndigheten (BZSt) med information om alla försäljningar som du gör via Chrono24 från och med år 2023.​
s.gif
Samtidigt måste vi också meddela ditt skatteregistreringsnummer.”​

Kommentarer på detta?
 
Topp