• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cigarrtråden

BadkarsPiraten

Vacheron
Davidoff Toro tillsammans med 12 årig Cragganmore!
20140423_192506.jpg
 

BOTL

Panerai
VAFALLS?!:) Ingen Montecristo? Den där lilla H.Upmann Half Corona du har längst till vänster passar just nu med den kvällskyla vi har.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
VAFALLS?!:) Ingen Montecristo? Den där lilla H.Upmann Half Corona du har längst till vänster passar just nu med den kvällskyla vi har.


H.Upmann är sparad till efter båten är vaxad imorgom. Har föresten några montecristo men de ligger i plast lådan och väntar på sommaren.
 

DrDre

Patek
Gurkha-Legend.jpg
Provade en Gurkha Legend (Robusto) som jag fick av min svåger för ett tag sedan. Lät den ligga i humidoren någon månad för att den skulle stabiliseras. Måste säga att jag blev väldigt besviken. Både konstruktion och smak var rätt kassa och inget jag kommer att köpa. Drack Havana Club (7 årig) till den och det räddade väl det hela lite. Men cigarren var en rejäl besvikelse. (lånad bild)
 

BOTL

Panerai
Gurkha-Legend.jpg
Provade en Gurkha Legend (Robusto) som jag fick av min svåger för ett tag sedan. Lät den ligga i humidoren någon månad för att den skulle stabiliseras. Måste säga att jag blev väldigt besviken. Både konstruktion och smak var rätt kassa och inget jag kommer att köpa. Drack Havana Club (7 årig) till den och det räddade väl det hela lite. Men cigarren var en rejäl besvikelse. (lånad bild)

Tyvärr så är Gurkha bland det sämsta man kan röka trots prislappen(vissa är väldigt dyra) det är det enda märke där man inte får räkna inköpspris vid en trade på de stora cigarrforumen. Unna dig nåt från Kuba för 100 kr så slår det allt vad Gurkha heter.


Ben Bockbrännarbolmers
 

BOTL

Panerai
Då ber jag om att få rekommendera några lagrade rom som jag listar högst, det ska tilläggas att jag inte tycker om arrak och sållar bort sånt hårt.

Diplomático Reserva Exclusiva 12 Años (nr 356), denna rom håller jag högst på alla sätt, passar oss som drycker mycket lagrad rom och är kräsen, passar den som är helt ny och vill prova en god rom, otroligt prisvärd. Ska du ha en rom i barskåpet så köp denna.

Ron Zacapa Gran Reserva (nr 500), den som tycker om lite spritigare drycker kommer gilla denna.

Zaya Gran Reserva (nr 87081), min andra favoritrom. Smakexplosion i gommen med, kokos, karameliserad råsocker.....riktigt god.

Dos Maderas PX 5+5 (nr 86686), precis köpt en flaska. Mina vänner rekommenderade den och jag gillar den skarpt. Det doftar lite råsprit om den och möjligtvis kan det störa men jag gillar ju rom och även den doften.
 

DrDre

Patek
Tyvärr så är Gurkha bland det sämsta man kan röka trots prislappen(vissa är väldigt dyra) det är det enda märke där man inte får räkna inköpspris vid en trade på de stora cigarrforumen. Unna dig nåt från Kuba för 100 kr så slår det allt vad Gurkha heter.


Ben Bockbrännarbolmers


Jag har väl rökt det mesta av alla gamla Kubanska klassiker (dock inte allt lite nyare som årscigarrer, krukor etc) och även besökt Kuba pga intresset (träffade tom Alejandro Robaina och hade en pratstund med honom på hans tobaksfarm och fick med mig en signerad cigarr hem). Men jag tycker ändå att det är roligt att prova nytt, särskilt sådant som man kan inte kan hitta i Sverige. Jag har läst om vissas kommenterar på cigarrprat men ibland vill man ju ändå prova själv för att bilda sig en egen uppfattning. I det här fallet får jag dock tyvärr säga att andras uppfattning överensstämmer med mina. Så nu är det bara att ta nya tag och fortsätta med lite andra godsaker jag fick från svågern. Det som ska bli mest spännande ska bli en La Gloria Cubana Serie R Black från Nicaragua. Nästna helt svarta, svart låda och stora som bananer. Där står det också lite mer på spel för jag fick en hel låda, så då vill det ju till att det är bra.


la-gloria-cubana-serie-r-black.jpg
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Vart kan man köpa en billiga och snygg humidor?

Samt kan ni PROs nämna 5-10 cigarrer en humidor "måste" innehålla? :)
 

BOTL

Panerai
Vart kan man köpa en billiga och snygg humidor?

Samt kan ni PROs nämna 5-10 cigarrer en humidor "måste" innehålla? :)

www.humidordiscount.se, köp en adorini humidor. Fantastiskt finish och livstids garanti för en i sammanhanget billig peng.

Av det som är i produktion idag
Montecristo No.2
Cohiba Esplendidos
Cohiba Lancero
Montecristo especial
Partagas Shirts
H.Upmann Sir Winston
Bolivar PETIT Corona
Ramon Allones Small Club Coronas
Montecristo No.4
Partagas Serie D No.4



Ben Bockbrännarbolmers
 

BOTL

Panerai
Fan va häftigt, den gubben har tillfört mycket till vår hobby.

Man får självklart röka det man tycker du har ju då också koll på auktionerna i England, det är ju inte utan anledning ickekubaner inte ens får in sitt inköpspris på auktion för efter nåt år så peakar dem och nikotin som är en smakbärare i dessa har försvunnit i den utsträckning att cigarren inte smakar som den ska till skillnad mot kubanerna som utvecklas i decennier.

Jag tycker balans och komplexitet är ett krav i en cigarr, likaså en konstant smakutveckling annars blir jag uttråkad och där är EMM icke kubanerna inte med i matchen som smakar lite endimensionellt och likadant hela vägen.

Vi får ses vid tillfäller och puffa lite vintage tillsammans.
 

DrDre

Patek
Vart kan man köpa en billiga och snygg humidor?

Samt kan ni PROs nämna 5-10 cigarrer en humidor "måste" innehålla? :)

Om du bara vill ha en humidor att förvara cigarrerna i, så kan man köra på en vanlig plastlåda och beads som fuktsystem. Vill man också ha något lite finare att ha framme, så skulle jag nog leta efter en beg Davidoff eller Zino. St Dupont är också fantastiskt fina. Är det klassiker bland cigarrer man är ute efter, så skulle jag lägga i följande i min låda:

Hoyo De Monterrey Double Corona. HDM var det märke/fabrik som Davidoff valde när han producerade sina legendariska kubanska cigarrer med namn från franska vingårdar.

Montecristo no 4 är klassikern bland petite coronas. En liten rackare som blir bättre ju längre den ligger.

Cohibas Lanceros är deras mest kända facon och den första som Cohiba gjorde när man började sälja till allmänheten (tillsammans med Panetela och Corona Especial). Deras Siglo 6 är mycket nyare och också väldigt uppskattad.

Partagas Serie D No 4 är ju en av de mer välkända Robustos.

Romeo & Juliettas Churchill bör nog också få vara med i lådan.

Trinidad, ett lite nyare märke, är mest känt för sin Fundadores.

Partagas Lusinatias bör också vara med.


H Upman Sir Winston är också en gammal klassiker

Bolivar Belicosos Finos alternativt Montecristo No 2.

Sedan finns det massor av spännande icke-kubanskt också. Padron tillhör mitt favoritmärke och även Davidoff är väldigt välgjorda och trevliga. Lite mildare än många Kubaner så de kan vara lämpliga i början.
 
Topp