• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cigarrtråden

Txistorra

Omega
E08C8A42-CE34-4CDF-9734-B06AFFAA2A09.jpeg
 

Bottega

Cartier
Hej vänner! jag behöver lite hjälp.

Min plastidor går för fuktigt, vet inte riktigt hur jag kan få ner fukten. Egentligen började detta ganska långt tillbaka efter att jag började använda beads från heartfelt sedan säg sådär 2 år sen, dessa på 65% beads. Jag tycks ligga konstant på 72-75%, i månader. Jag har gjort salttestet på samtliga digitala mätare, de visar allt från 73-76% så jag tycker att jag har koll på hur många % humidoren har.

Har prövat fylla på rör med olika mängd vätska och utan vätska på ena för att se om det stabiliserar sig. Öppnar ganska lång tid och vädrar lite för att sedan stänga och få tillbaka till 72-75%.

Vad gör jag för fel? Behöver jag mer ceder i lådan för att få ner fuktigheten? Har väldigt lite kan jag tycka, vet ej hur mycket jag behöver. Fungerar cederblock eller ska jag använda de cederblad som kommer från lådan?

Idag innan jag gick till jobbet, 22,3c med 74% fuktighet.

Tack på förhand.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Hej vänner! jag behöver lite hjälp.

Min plastidor går för fuktigt, vet inte riktigt hur jag kan få ner fukten. Egentligen började detta ganska långt tillbaka efter att jag började använda beads från heartfelt sedan säg sådär 2 år sen, dessa på 65% beads. Jag tycks ligga konstant på 72-75%, i månader. Jag har gjort salttestet på samtliga digitala mätare, de visar allt från 73-76% så jag tycker att jag har koll på hur många % humidoren har.

Har prövat fylla på rör med olika mängd vätska och utan vätska på ena för att se om det stabiliserar sig. Öppnar ganska lång tid och vädrar lite för att sedan stänga och få tillbaka till 72-75%.

Vad gör jag för fel? Behöver jag mer ceder i lådan för att få ner fuktigheten? Har väldigt lite kan jag tycka, vet ej hur mycket jag behöver. Fungerar cederblock eller ska jag använda de cederblad som kommer från lådan?

Idag innan jag gick till jobbet, 22,3c med 74% fuktighet.

Tack på förhand.
Du måste fylla på med fler 65 beads. Köp 1st 1 pounds påse å häll ut beads i en skål som du placerar i plastidoren .Fyll på en näve i taget tills du uppnår önskad effekt.
 

Bottega

Cartier
Du måste fylla på med fler 65 beads. Köp 1st 1 pounds påse å häll ut beads i en skål som du placerar i plastidoren .Fyll på en näve i taget tills du uppnår önskad effekt.

OK! tack för tipset. Då misstänker jag att i framtiden ska jag inte fukta alla beads? Hur mycket utav totala bedasen fuktar du när det är dags för "återfruktning" hehe.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
OK! tack för tipset. Då misstänker jag att i framtiden ska jag inte fukta alla beads? Hur mycket utav totala bedasen fuktar du när det är dags för "återfruktning" hehe.
Ja de nya du ska fylla på med ska du inte fukta alls utan de kommer agera som buffert; suga åt sig av den överstigande fukten .Jag brukar fylla en pipett å spruta över mina beads som ligger i en avlång glasform, tippar på 30-40% blir blöta vid varje tillfälle .
 

BOTL

Panerai
Hej vänner! jag behöver lite hjälp.

Min plastidor går för fuktigt, vet inte riktigt hur jag kan få ner fukten. Egentligen började detta ganska långt tillbaka efter att jag började använda beads från heartfelt sedan säg sådär 2 år sen, dessa på 65% beads. Jag tycks ligga konstant på 72-75%, i månader. Jag har gjort salttestet på samtliga digitala mätare, de visar allt från 73-76% så jag tycker att jag har koll på hur många % humidoren har.

Har prövat fylla på rör med olika mängd vätska och utan vätska på ena för att se om det stabiliserar sig. Öppnar ganska lång tid och vädrar lite för att sedan stänga och få tillbaka till 72-75%.

Vad gör jag för fel? Behöver jag mer ceder i lådan för att få ner fuktigheten? Har väldigt lite kan jag tycka, vet ej hur mycket jag behöver. Fungerar cederblock eller ska jag använda de cederblad som kommer från lådan?

Idag innan jag gick till jobbet, 22,3c med 74% fuktighet.

Tack på förhand.

Hur mycket beads har du, felet de flesta gör är att köpa de där värdelösa beadsrören. Köp MASSA på lösvikt så är dina problem ur världen. Den största bufferten är cigarrerna inte trälådorna. Skulle tro att dina beads är konstant överfuktade också. Du kan skicka bilder privat om du inte vill lägga upp det här så ska jag komma med ett förslag.
 

BOTL

Panerai
Om de funkar bra helt enkelt. Vill kunna använda uterummet för puffandet i vinter. Är ca 20kvm

Ja vädra lite under tiden du röker och köp den största du har råd med. Jag har haft samtliga, även deras värstingar som används vid brandsanering där vi sanerade k-märkt lokal efter en cigarrträff med 70 pers. Tänk på att de större kan gå en mycket kortare tid med bättre resultat men A och O är god ventilation.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Hur effektiv är en luftrenare?
Kan man köra den på ett kontorsrum och komma undan helt luktfritt?
@BOTL du hade väl en del erfarenhet här också.
Jag vet inte riktgt ännu...får hem biozone för 45kvm på tisdag. Efter mkt om o men föll valet på den då 3st rekommenderade den för mitt ändamål. Vill kunna sitta i uterummet ca 20kvm. Kan man undvika att lukt sätter sig i de textiler vi har där är jag nöjd. Viktigt är att man kan vädra o ha bra ventilation

Finns ju mkt bättre prylar säkert...utsug o större bättre renare
 
Topp