• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cigarrtråden

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Tyvärr va cohiba så pluggad så inte ens mitt lilla perfect draw verktyg kunde rädda den...trist när det händer speciellt på en dyrare pinne...går såklart röka den men för mig helt utan njutning då varje drag blir värre än löpning med hög frekvens...
02B1AFD2-DA00-44E2-935D-CDC3ED464B7A.jpeg

Fick bli en Wide...den sviker aldrig...:)
67DB4B84-BBA9-4BD6-8E60-51459F8DDF60.jpeg
 

Knypplarn

Cartier
Sådärja, bad min lokala tobakshandlare ta fram 2 garrar av vardera sort kring 100ingen. Blir att testa ikväll, ser redan fram emot detta:D
ADFABB34-598A-484A-AE0C-AC3AEFC1CAB4.jpeg
Är det en riktig cigarr/tobaksbutik eller en vanlig kiosk? Om det senare, vet du att cigarrerna har förvarats ordentligt? Annars skulle jag rekommendera några dagar i humidor innan du röker.
 

Eqn

Panerai
Är det en riktig cigarr/tobaksbutik eller en vanlig kiosk? Om det senare, vet du att cigarrerna har förvarats ordentligt? Annars skulle jag rekommendera några dagar i humidor innan du röker.
Saedens i Umeå ska tydligen vara en anrik tobaksbutik så tror det ska vara skött korrekt! Dock kommer jag ju inte röka alla idag, är det någon fara om de ligger en dag utan humidor?
 

Knypplarn

Cartier
Saedens i Umeå ska tydligen vara en anrik tobaksbutik så tror det ska vara skött korrekt! Dock kommer jag ju inte röka alla idag, är det någon fara om de ligger en dag utan humidor?
En dag är ingen fara men du vet ju aldrig hur de har förvarats innan du köpte dem. Kan ha legat 3 månader på ett lager eller 2 veckor på en lastbil. Är alltid rekommenderat att låta cigarrerna ligga i humidor innan användning.

Har du ingen humidor går det med en lufttät matlåda med en bovedapåse i.
 
  • Like
Reactions: Eqn

Knypplarn

Cartier
Har ni någon humidor att rekommendera? Typ 10-20 garrar kommer att förvarad
Om du inte redan har beställt skulle jag rekommendera att köpa en humidor som är en eller två storlekar större än vad du tänkt dig. Annars är risken överhängande att du snart kommer att behöva köpa ytterligare en humidor. :D

När mitt intresse tog fart för drygt ett år sedan köpte jag en sån här: https://brobergs.se/product.html/savoy-humidor-bubinga-medium?category_id=287
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Kan bara hålla med tidigare inlägg. När jag började för snart tjugo år sedan provade jag med en enkel resehumidor. Den växte jag ur efter första beställningen och köpte en som mäktade med 50 cigarrer istället. Den växte jag ur efter andra beställningen.
Tredje gången lärde jag mig läxan och har en som fixar ca 400 cigarrer (den är konstant proppfull).
 

BOTL

Panerai
Saedens i Umeå ska tydligen vara en anrik tobaksbutik så tror det ska vara skött korrekt! Dock kommer jag ju inte röka alla idag, är det någon fara om de ligger en dag utan humidor?

Inte för en Tubos med skruvkork. Ett par dagar i en humidor gör för övrigt ingenting om tanken är att balansera cigarren till någon särskild rh. Det märks tydlig när man handlar lådorn från utlandet som kommit med flyg. Kan ta ett par månader.

Kolla om humidoren hos tobakshandlare har rätt rh, vanligast är för torr eller fuktigt tyvärr.
 
  • Like
Reactions: Eqn

BOTL

Panerai
Om du inte redan har beställt skulle jag rekommendera att köpa en humidor som är en eller två storlekar större än vad du tänkt dig. Annars är risken överhängande att du snart kommer att behöva köpa ytterligare en humidor. :D

När mitt intresse tog fart för drygt ett år sedan köpte jag en sån här: https://brobergs.se/product.html/savoy-humidor-bubinga-medium?category_id=287

På mina 15 år har jag aldrig hört om någon som inte önskar de hade köpt en större humidor första gången. Alltid för lite...
 

Psykel

Patek
Om du bara vill ha humidoren för att förvara cigarrer i (dvs inte som ngt dekorativt eller som en möbel) så blir nog det bästa och billigaste att köpa beads som fuktare (från tex Kind cigars) och sedan ta en tät behållare i tex glas.
Håller med där! Jag har mina cigarrer i klädkammaren, där dom inte behöver se tilltalande ut. Jag kör två stycken såna här (en för kubaner och en för icke-kubaner, med olika fuktighet på Boveda i): https://www.kitchnsverige.se/natbutik/koksutrustning/forvaring/46161093/
Funkar utmärkt! Och eftersom dom är helt lufttäta och inte har nåt absorberande trä så håller Bovedapåsarna i ett halvår eller mer.
 

Eqn

Panerai
Om du bara vill ha humidoren för att förvara cigarrer i (dvs inte som ngt dekorativt eller som en möbel) så blir nog det bästa och billigaste att köpa beads som fuktare (från tex Kind cigars) och sedan ta en tät behållare i tex glas.
Är det så enkelt att man bara häller lite vatten på beadsen och placerar de i behållaren med cigarrer alltså?
 
Topp