• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cigarrtråden

BadkarsPiraten

Vacheron
Köpte denna till mitt bröllop förra året men blev full och glömde bort garren.
Första anblick? Svårtänd och dåligt limmad...
Får se hur det fortgår...
IMG_20190711_205042.jpg
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Tyvärr va cohiba så pluggad så inte ens mitt lilla perfect draw verktyg kunde rädda den...trist när det händer speciellt på en dyrare pinne...går såklart röka den men för mig helt utan njutning då varje drag blir värre än löpning med hög frekvens...
02B1AFD2-DA00-44E2-935D-CDC3ED464B7A.jpeg

Fick bli en Wide...den sviker aldrig...:)
67DB4B84-BBA9-4BD6-8E60-51459F8DDF60.jpeg

Hade samma med en H uppman som jag köpt 2 av.
Inte vågat mig på den andre än....
 

ScubaKing

Audemars
Så här ser det ut just nu. Humidoren är en favorit från Zino-Davidoff. Jag röker dock på tok för lite så jag ska sälja av paketet komplett med lite böcker om cigarrer o.sv. Så är nån intresserad så smäll iväg ett privat PM :).

Som ni kan se så har jag fokuserat på söta cigarrer, mycket kaffe, choklad, expresso. Men även en del lagrade Kubaner. :cigar:
Trevlig helg!

66345715_1124191771101378_4139090941279469568_n.jpg

66462413_687684468370904_1246236287657050112_n.jpg
 

Psykel

Patek
Provade Juniorerna av RP Vintage 1999. Väldigt trevliga, var får man fatt i den större varianten?
Kind Cigars sålde robuston tidigare, men har inte kvar den i sitt sortiment längre. Köpte ett gäng när det var utförsäljning för ett tag sen och har en kvar, tror jag.
Dock säljer dom fortfarande torpedon: https://www.kindcigars.se/cigarrer/...-sv-se/rocky-patel-vintage-1999-torpedo-sv-se
Även petite belicoso: https://www.kindcigars.se/cigarrer/...ocky-patel-vintage-1999-petite-belicoso-sv-se
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Kind Cigars sålde robuston tidigare, men har inte kvar den i sitt sortiment längre. Köpte ett gäng när det var utförsäljning för ett tag sen och har en kvar, tror jag.
Dock säljer dom fortfarande torpedon: https://www.kindcigars.se/cigarrer/...-sv-se/rocky-patel-vintage-1999-torpedo-sv-se
Även petite belicoso: https://www.kindcigars.se/cigarrer/...ocky-patel-vintage-1999-petite-belicoso-sv-se
Och för en nybörjare, vad skiljer på att röka en torpedo/beliosco jämfört med en robusto?
 

Psykel

Patek
Rökmässigt, hur förändras dem?
Har inte testat torpedon, så kan inte säga exakt skillnaden mellan den och robuston. Men det är samma blandning och princip samma storlek, så jag kan inte tänka mig att skillnaden är märkbar varken för en nybörjare eller för någon som har lite mer erfarenhet. Har man rökt (och analyserat smaker) i 20-30 år så kan man säkert märka en skillnad i smak.
Edit: Eftersom torpedon smalnar av på slutet så är nog den största skillnaden i smak i den sista tredjedelen. En fördel med torpedos är att man kan justera snittet lite hur man vill beroende på hur man klipper den. Somliga gillar exempelvis att klippa den snett för att få ett lite ovalt snitt och därmed en (eventuell) annan rökutveckling. Har bara rökt ett par torpedos hittills, och ingen RP 1999, så kan inte uttala mig så mycket om själva upplevelsen där.
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Rökmässigt, hur förändras dem?

Oftast gäller regeln tjockare=mildare. Cigarrer innehåller flera olika sorters tobak. Beroende på hur mycket solljus bladet fått på sig blir det antigen mycket smak men brinner dåligt eller tvärtom ( obs förenklat)
Därför blandar man båda sorters blad för att få bra brand och smak. En tjockare cigarr innehåller förhållandevis högre andel av det som brinner bra och smakar därför mindre.

Jag har inte rökt denna cigarr på säker tio år men som jag minns var den ordentligt mild. Jag skulle satsat på den smalaste facon jag kunde hitta.

/ P
 

Psykel

Patek
Oftast gäller regeln tjockare=mildare. Cigarrer innehåller flera olika sorters tobak. Beroende på hur mycket solljus bladet fått på sig blir det antigen mycket smak men brinner dåligt eller tvärtom ( obs förenklat)
Därför blandar man båda sorters blad för att få bra brand och smak. En tjockare cigarr innehåller förhållandevis högre andel av det som brinner bra och smakar därför mindre.

Jag har inte rökt denna cigarr på säker tio år men som jag minns var den ordentligt mild. Jag skulle satsat på den smalaste facon jag kunde hitta.

/ P
Jag har fått intrycket av att det är tvärt om - fler och komplexare smaker när man går upp i storlek. Så upplever jag iallafall RP1999 som jag rökt en del av i både juniors och robusto. Mindre hetta i robuston, men klart mer sötma och nötiga toner. Mer åt skånsk pepparkaka-hållet medan juniors mer av en julpepparkaka.
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Jag har fått intrycket av att det är tvärt om - fler och komplexare smaker när man går upp i storlek. Så upplever jag iallafall RP1999 som jag rökt en del av i både juniors och robusto. Mindre hetta i robuston, men klart mer sötma och nötiga toner. Mer åt skånsk pepparkaka-hållet medan juniors mer av en julpepparkaka.


Kanske menar vi samma sak. Du skriver mindre hetta och jag menar att smaken är mindre koncentrerad på en tjockare.

Men mitt resonemang håller bara om tillverkaren använder samma blend i hela linjen. Så undantag finns helt klart.

Tror att den jag rökte hette Perfecto och minns den som smaklös och tråkig. Jag undviker normalt väldigt fylliga cigarrer som Bolivar och Partagas

/ P
 

Psykel

Patek
Kanske menar vi samma sak. Du skriver mindre hetta och jag menar att smaken är mindre koncentrerad på en tjockare.

Men mitt resonemang håller bara om tillverkaren använder samma blend i hela linjen. Så undantag finns helt klart.

Tror att den jag rökte hette Perfecto och minns den som smaklös och tråkig. Jag undviker normalt väldigt fylliga cigarrer som Bolivar och Partagas

/ P
Mycket möjligt att vi gör det. Sen varierar det från tillverkare och tillverkare. Somliga kör exakt samma blend i samtliga storlekar, medan andra gör lite justeringar i blenden mellan storlekarna för att dom ska vara jämnare i smaken. Jag föredrar också dom lite lättare cigarrerna, framför allt connecticut som RP 1999, Matilde Serena och Drew Estate Undercrown Shade. Oftast mer sötma, lätt nötighet, söt kryddighet i stil med kardemumma, samt lite gräsiga toner.
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Mycket möjligt att vi gör det. Sen varierar det från tillverkare och tillverkare. Somliga kör exakt samma blend i samtliga storlekar, medan andra gör lite justeringar i blenden mellan storlekarna för att dom ska vara jämnare i smaken. Jag föredrar också dom lite lättare cigarrerna, framför allt connecticut som RP 1999, Matilde Serena och Drew Estate Undercrown Shade. Oftast mer sötma, lätt nötighet, söt kryddighet i stil med kardemumma, samt lite gräsiga toner.

Själv föredrar jag de lite mildare kubanerna. Hoyo de Monterrey le Hoyo serien eller Por Larranaga Montecarlo. Montecristo nr5 är en annan favorit.

/ P
 
Topp