• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cigarrtråden

1F0093AD-CDF2-4BD2-8FB5-1609A39578BD.jpeg

Denna är inte dum alls!

Min första riktiga Davidoff avnjuts. Doftar hö, stall o nyslaget gräs. Lite söta humletoner.
Kalldraget mkt sötma, kakao , mörka bär
Första puffarna smakar mkt kaffe..med grädde. Väldigt fint drag o krämiga toner av kakao. Finns en angenäm pepprig ton i bakgrunden. Rökproduktionen är riklig vilket jag inte är big fan av men inget som stör då smakerna är angenäma och allt leverans mkt välbalanserat. Imponerad av denna Davidoff Winston Robusto.

Mild till medium i styrka.
11893589-99F3-47CA-8AA5-B2E76C59CF47.jpeg

Min första riktiga Davidoff avnjuts. Doftar hö, stall o nyslaget gräs. Lite söta humletoner.
Kalldraget mkt sötma, kakao , mörka bär
Första puffarna smakar mkt kaffe..med grädde. Väldigt fint drag o krämiga toner av kakao. Finns en angenäm pepprig ton i bakgrunden. Rökproduktionen är riklig vilket jag inte är big fan av men inget som stör då smakerna är angenäma och allt leverans mkt välbalanserat. Imponerad av denna Davidoff Winston Robusto.

Mild till medium i styrka.
11893589-99F3-47CA-8AA5-B2E76C59CF47.jpeg

liten uppdatering nu när man närmar sig slutet på denna pinne. Tycker den leverar som ovan beskrivet hela vägen i mål. Peppar kommer fram mer under sista tredjedelen. En mkt trevlig pinne helt klart. Ligger i ett högre prisspann och visst jag skulle inte kalla den prisvärd. En timmes röka för nästan 300kr ...njae..Cohiba Robusto som iof är en helt annan typ av cigarr kostar typ 60kr mindre o håller ofta för mig i ca 80min.
Men helt klart en trevlig pinne hursomhelst

Å nu är doft- & smaksinnena nästan helt återställda, solen har värmt hela dagen å balkongen är nytvättad...DÅ inviger jag säsongen med min första pinne på balkongen, en Por Laranaga Monte Carlos som är min huspinne när det kommer till nödraketer (tar ca 30min).

IMG_20200509_181729_01.jpg

Till den blev det Collective Arts IPA No. 12 samt en skvätt Diplomatico Blanco

Steffos Belicoso
Mått 52x6. Samma som den som finns sedan tidigare. Skillnaden är då lite annan blend samt belisico-formatet.
Doft påminner om ljus choklad och hö. Lite jordighet
Kalldraget skvallrar om ett mkt lätt drag. Får lite vibbar av nån sötma
Första puffarna levererar direkt lena och krämiga smaker av ljus choklad. (Gifter sig bra till pucko som få agera destillat). Finns toner av vitpeppar och rostat bröd. Mycket angenäma o gräddiga smaker. Smakerna är ganska konsekventa genom hela rökningen ca 70-80 min. Leveransen av krämig rök är riklig. Cigarren är vackert ljusbrun och len som sammet. Vill påstå att kvalitetskänslan är hög. Den kostar ändå en slant ca 170kr. Av de 5 olika Steffo cigarrer som nu finns är detta min klara favorit i lätt konkurrens med Robuston. Den är rätt nära den ”vanliga” 52x6 men har mer balans o lite mer djup o elegans..inte lika pepprig heller.
6BEEA57C-067C-47E8-90E7-43632CBE6592.jpeg
88B42401-07F9-47AF-AF91-30EA423800E2.jpeg

Senast ändrad:
Tycker det är lite småkul att skriva nåt mer än att det bara är gott. Vilket iof räcker långt och är fullt tillräckligt. Skitsamma vi ger oss på att beskriva ännu en ny bekantskap med några rader

Trinidad Esmeralda
BEE6AB86-7B38-4B5D-A7F4-CDC411D331AB.jpeg

Robusto 146x21 men känns med sina tilltagna mått lite som en Siglo 6 i handen
Doftar ljuvligt av hö och ”sommar”

Finns en s.k pigtail så vi testar väl att nypa av den o låter snopparen vila.
6C946A14-3CBA-438D-A2DB-A3BC3EF9D77D.jpeg
A3269E51-01AD-4F2E-91F2-307E6DDD71A8.jpeg

Kalldraget leverera söta toner av mörka bär kokos typ. Draget känns såhär långt lätt.
Första puffarna är lite spretiga o mkt ceder, gräs typ. Lugnar snabbt ner sig o söta toner framträder mer o mer. Kaffe , lite brända mandlar. Rikligt med rök och mkt lätt i draget. Inte snoppad mer än att pigtail nöps av. Även lite peppar o rostade toner framträder.
Cigarren jag puffar på är ifrån okt 2019 så relativt färsk. Inga stickiga toner utan väldigt balanserad trots sin unga ålder. En pinne som landar runt 150-170kr beroende på vart man fyndar den. Jag köpte 1 låda om 12st samt några singlar så ish 150kr/st.
Trinidad Esmeralda levererar trevliga smaker, balans och ett format som jag gillar. Medium i styrka imho. Funkar en eftermiddag med lite frukost o lunch i magen. Tror även den kan njutas efter en middag tillsammans med lite Rom eller whisky med lite sötma. Sippade själv på ett glas pucko till denna.

Fick en ClubKing i gåva av min cigarr dealer..så tänker jag skriver väl nåt om den oxå. Fick lite input på att de kan vara lite mer full kropp o nikotin så ej fastande mage. Bra frulle o lunch samt fikat så kände mig redo såhär efter en dag på kneget med lite tidigare hemgång.

Rome Y Julieta Clubking
Hårt packad
Mått. 127x16,7
Doftar hö..jord.
Kalldraget är lite sött o pepprigt
Trög till medium i draget dock inget som stör. Tvärtom gillar jag när det är lite motstånd hellre än för lätt. Öppnar upp sig efter ca 5min o leverera medium drag. Mkt smak av jord o gräs. En del peppar framträder oxå. Rostade kaffebönor. En viss sötma som för mig är angenäm men svårplacerad...drar till med skogsbär, plommon typ. Full kropp vill jag nog påstå...behövs nog nåt destillat till o då gärna nån bättre fyllig Rom. Medium rökproduktion. Smakar som en klassisk cigarr...lite old school typ (inte för att jag vet nåt om det men ändå...)
Röktid ish 40min.
Väldigt trevlig! Finns i 5 pack i trevlig plåtask kostar då ish 500kr för 5st
7CD8320D-F4C1-4442-86E7-80FBAB9AF9D0.jpeg
A11510C0-6D83-4155-861C-1AF998D2088F.jpeg

Tycker det är lite småkul att skriva nåt mer än att det bara är gott. Vilket iof räcker långt och är fullt tillräckligt. Skitsamma vi ger oss på att beskriva ännu en ny bekantskap med några rader

Trinidad Esmeralda
BEE6AB86-7B38-4B5D-A7F4-CDC411D331AB.jpeg

Robusto 146x21 men känns med sina tilltagna mått lite som en Siglo 6 i handen
Doftar ljuvligt av hö och ”sommar”

Finns en s.k pigtail så vi testar väl att nypa av den o låter snopparen vila.
6C946A14-3CBA-438D-A2DB-A3BC3EF9D77D.jpeg
A3269E51-01AD-4F2E-91F2-307E6DDD71A8.jpeg

Kalldraget leverera söta toner av mörka bär kokos typ. Draget känns såhär långt lätt.
Första puffarna är lite spretiga o mkt ceder, gräs typ. Lugnar snabbt ner sig o söta toner framträder mer o mer. Kaffe , lite brända mandlar. Rikligt med rök och mkt lätt i draget. Inte snoppad mer än att pigtail nöps av. Även lite peppar o rostade toner framträder.
Cigarren jag puffar på är ifrån okt 2019 så relativt färsk. Inga stickiga toner utan väldigt balanserad trots sin unga ålder. En pinne som landar runt 150-170kr beroende på vart man fyndar den. Jag köpte 1 låda om 12st samt några singlar så ish 150kr/st.
Trinidad Esmeralda levererar trevliga smaker, balans och ett format som jag gillar. Medium i styrka imho. Funkar en eftermiddag med lite frukost o lunch i magen. Tror även den kan njutas efter en middag tillsammans med lite Rom eller whisky med lite sötma. Sippade själv på ett glas pucko till denna.
Uppskattar att du skriver så utförligt om cigarrerna. Inget jag ger mig på dock då jag tycker det är svårt att beskriva smakerna så ingående. Äter ni ngt till för att lättare identifiera smaker eller är det erfarenheten som krävs?

Uppskattar att du skriver så utförligt om cigarrerna. Inget jag ger mig på dock då jag tycker det är svårt att beskriva smakerna så ingående. Äter ni ngt till för att lättare identifiera smaker eller är det erfarenheten som krävs?

Tack men jag är rätt novis ändå. Fick lära mig lite av rävarna i cigarrklubben. Där är vissa på riktig nörd nivå. Jordighet, ceder, trä o hö tycker jag man kan hitta rätt snabbt om man vågar smaka lite på röken o inte bara blåsa ut liksom. Choklad. Kanderade nötter , ost , charkuterier, är gott till beroende på vilken typ av cigarr man har. Vissa cigarren kommer till en annan nivå med tex Rom , whisky , rödvin. Finns mkt att kombinera som höjer upplevelsen. Finns oxå fallgropar där destillat o tilltugg blir fel eller mindre bra. Man får prova sig fram på njutningens stig :)
Pucko icke att glömma... väldigt trevligt till.
Paletten o preferenser ändras och utvecklas hela tiden precis som med vin, mat, sprit etc

Senast ändrad:
Tack men jag är rätt novis ändå. Fick lära mig lite av rävarna i cigarrklubben. Där är vissa på riktig nörd nivå. Jordighet, ceder, trä o hö tycker jag man kan hitta rätt snabbt om man vågar smaka lite på röken o inte bara blåsa ut liksom. Choklad. Kanderade nötter , ost , charkuterier, är gott till beroende på vilken typ av cigarr man har. Vissa cigarren kommer till en annan nivå med tex Rom , whisky , rödvin. Finns mkt att kombinera som höjer upplevelsen. Finns oxå fallgropar där destillat o tilltugg blir fel eller mindre bra. Man får prova sig fram på njutningens stig :)
Pucko icke att glömma... väldigt trevligt till.
Paletten o preferenser ändras och utvecklas hela tiden precis som med vin, mat, sprit etc
Pucko till är det bästa tips jag fått. Gifter sig galet bra tycker jag :)

Håller med, kul att läsa vad andra tycker men du ska själv utforska och se vad just DU tycker. Alla gillar vi och uppfattar olika. Genom åren har man läst så många recensioner men inte alls delat samma uppfattning på många av dom. Beror säkert på egen smakpalett lika mycket som de unika smakerna i just den pinnen. Om du verkligen vill känna djupare smaker så är "retrohale" viktigt. Dock kanske det inte passar alla eller alla pinnar beroende på styrka.

Tillbaka
Topp