• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cigarrtråden

Nu levlar jag å @ZtaFfaN upp
IMG_20201205_125530.jpg

Den sög i början därför svarade jag inte först haha men nu har jag fyllt på med annan gas å nu funkar den sjukt bra, tom @Cristian sa det nyss :D
Haha. Läste nånstans att man skulle ha zippos egna gas, eller nåt annat märke jag inte minns, men tänkte att så säger ”de” alltid. Men gasen spelade roll alltså?! Var mest sugen på en sån torch så jag kunde använda farsans gamla zippo. Men är den kass eller halvdan känns det ju sådär. Ska jag lägga kulorna på annan tändare eller zippon med rätt gas??

Haha. Läste nånstans att man skulle ha zippos egna gas, eller nåt annat märke jag inte minns, men tänkte att så säger ”de” alltid. Men gasen spelade roll alltså?! Var mest sugen på en sån torch så jag kunde använda farsans gamla zippo. Men är den kass eller halvdan känns det ju sådär. Ska jag lägga kulorna på annan tändare eller zippon med rätt gas??
Det konstiga är gasen jag använde först köpte jag på samma ställe som zippoinsatsen, jisonprodukter.se å den ska vara deras bästa osv men det visade sig vara skräp...fuckat två andra tändare för mig så ni köpte jag den gasen som Roger säljer då den funkade felfritt.

Insatsen kostar 225kr så jag tycker definitivt du ska köpa en sådan för att kunna nyttja din farsgubbes zippo, det är ju ascoolt!

Det konstiga är gasen jag använde först köpte jag på samma ställe som zippoinsatsen, jisonprodukter.se å den ska vara deras bästa osv men det visade sig vara skräp...fuckat två andra tändare för mig så ni köpte jag den gasen som Roger säljer då den funkade felfritt.

Insatsen kostar 225kr så jag tycker definitivt du ska köpa en sådan för att kunna nyttja din farsgubbes zippo, det är ju ascoolt!
Då får det nog bli en sån. Ja men det vore coolt att dra igång farsans gamla zippo. Stämplad 1989 i botten. Han fick den graverad av en polare i 30-års present det året. Den är i mässing och så sjukt patinerad nu så graveringen syns inte. Så jag tror jag ska försöka putsa upp den aningen. Patina i all ära men i det här fallet skulle jag hellre vilja få fram lyster och graveringen.

Dum fråga kanske. Men vem är Roger och hur köper jag gas av honom??

Då får det nog bli en sån. Ja men det vore coolt att dra igång farsans gamla zippo. Stämplad 1989 i botten. Han fick den graverad av en polare i 30-års present det året. Den är i mässing och så sjukt patinerad nu så graveringen syns inte. Så jag tror jag ska försöka putsa upp den aningen. Patina i all ära men i det här fallet skulle jag hellre vilja få fram lyster och graveringen.

Låter helt rätt det du tänkt göra med patina vs gravering.

Roger äger Framcigarr på Kungsgatan så antingen köpa i butiken alt beställa (om det går att beställa via hans hemsida).

Beställde min double torch insert här: https://www.klockmagasinet.com/zipp...MIzK6ci8C77QIV0ACiAx1WKAfZEAQYAiABEgKKC_D_BwE
Funkar alldeles utmärkt med Xikars gas. Grymt nöjd med min!

En fråga till tråden: Hur snoppar ni era ciggarer, och med vad??
Jag behöver köpa en ny giljotin men vet inte vad jag ska satsa på riktigt. Vill ha en s-cut. Beredd att lägga några kronor men helst känns det som runt 500:- är ett rimligt tak för mig?! Känns lite overkill såhär tidigt i hobbyn att köpa en giljotin för 1000-1500:-

Droppa gärna lite förslag. Tack på förhand

Kör på den där så kan du variera. Plus att den var snygg! Själv kör jag denna men skall komplettera med antingen en V-cut alt en SV-cut :)
IMG_20201204_000821.jpg

Jag kör oftast punch cut på större cigarrer. Har Adorinis variant från Kind Cigars: https://www.kindcigars.se/tillbehor/klippare-and-saxar/adorini-dubbel-punch-cutter
adorini-cigarr-dubbel-punch-2-500x500.jpg

Vill du ha en giljotin så blir det nog inte bättre än Xikar (har en sån också): https://www.kindcigars.se/tillbehor/klippare-and-saxar/xikar-xi2-dubbelgiljotin-granit
Finns lite olika varianter för olika priser, men så vitt jag vet är det samma blad och mekanism i alla, så man betalar bara extra för materialet i övrigt. Billigaste varianten ligger strax över 600. Min uppfattning är att en fjädrad dubbelgiljotin är bra mycket trevligare än en "manuell". Jämför nedan. Det var vad jag köpte när jag gick upp från en basic giljotin.
Fjädrad:
XK04-1006.png

"Manuell":
xikar-x875-open-1000x1000.jpg
Det blev en xikar. En ren fröjd att snoppa jämfört med tidigare skräpgiljotin
A1118665-AE6E-4831-9953-E49F4C38D24A.jpeg

Härligt...en sak att se upp med bara..har haft precis denna du visar...är man lite fuktig eller flottig om fingrarna kan man rätt lätt slinta till. Vet man bara om det så är det inga problem dock :)
Tack!! Ska tänka på det. Brukar ju ta en cigarr när jag är ute och jagar. Då är det mer regel än undantag att man är lite lätt fuktig om labbarna👍🏻

Tillbaka
Topp