• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cigarrtråden

Stup

Panerai
2-Faktor
Det är med cigarrer som med klockor att man måste ha koll på sina inköpskanaler. I Sverige rekommenderar jag den genomtrevlige Martin på kindcigars eller för er som bor i Stockholm framcigarr/framresor på Kungsgatan

Idag firar jag nytt jobb och mc-kortet
ImageUploadedByTapatalk1400573571.726288.jpg

Kaffe, Seiko och Por Larranaga Secretos

/ P


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Det är med cigarrer som med klockor att man måste ha koll på sina inköpskanaler. I Sverige rekommenderar jag den genomtrevlige Martin på kindcigars eller för er som bor i Stockholm framcigarr/framresor på Kungsgatan

Idag firar jag nytt jobb och mc-kortet
ImageUploadedByTapatalk1400573571.726288.jpg

Kaffe, Seiko och Por Larranaga Secretos

/ P


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Helt rätt; Martin på Kind är en klippa & även Roger på Framcigarr!
Grattis till nytt jobb & MC-kort. Kör försiktigt, bara...
 

BOTL

Panerai
Jag rekommenderar all handel i Sverige till Roger på framresor, han har webbhandel och är långt kunnigare än många andra med bättre priser och som jag uppfattar det rak i sin marknadsföring och försäljning, inget BS eller säljsnack för att du ska köpa nåt skit. Har ni tid sväng förbi butiken, man får röka inne där och han har en Rolex på armen och ett litet klockintresse med. Hälsa gärna från mig när besöker honom.


Ben Bockbrännarbolmers
 

Pistol_Pete

Panerai
Jag rekommenderar all handel i Sverige till Roger på framresor, han har webbhandel och är långt kunnigare än många andra med bättre priser och som jag uppfattar det rak i sin marknadsföring och försäljning, inget BS eller säljsnack för att du ska köpa nåt skit. Har ni tid sväng förbi butiken, man får röka inne där och han har en Rolex på armen och ett litet klockintresse med. Hälsa gärna från mig när besöker honom.


Ben Bockbrännarbolmers


Håller med ovanstående talare.
Länk till webshoppen, för de som bor långt från Hufvudstaden: http://www.framcigarr.se/
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Jag rekommenderar all handel i Sverige till Roger på framresor, han har webbhandel och är långt kunnigare än många andra med bättre priser och som jag uppfattar det rak i sin marknadsföring och försäljning, inget BS eller säljsnack för att du ska köpa nåt skit. Har ni tid sväng förbi butiken, man får röka inne där och han har en Rolex på armen och ett litet klockintresse med. Hälsa gärna från mig när besöker honom.


Ben Bockbrännarbolmers

Låter som jag skrivit dessa rader... :D
Alltid fått fantastiskt bemötande i hans lilla inrökta, men trevliga butik. Åker nästan alltid förbi & köper några pinnar där när jag är i Sthlm.
 

Icaras

Rolex
Vilka cigarrer är det som gäller i den riktiga budgetklassen - <100kr? :angel: Storlek spelar mindre roll.
 

Pistol_Pete

Panerai
Vilka cigarrer är det som gäller i den riktiga budgetklassen - <100kr? :angel: Storlek spelar mindre roll.

Då smaken är som baken, måste du helt enkelt prova dig fram till vad just du gillar.
Ett bra tips kan vara att testa Cigarrummets klassiska baspaket. Fem schyssta garrar och en plastig giljotin ("cigarrsnoppare") som är perfekt som rese-giljotin.

https://www.cigarrummet.com/produkt/JCP004.html

Pris: 415,00
"En rundresa genom de fem viktigaste cigarrproducerande länderna..."

Fem cigarrer – fem olika upplevelser! Smaken och styrkan är de mest karakteristiska för dessa länder. Ett perfekt paket för nybörjaren för att lära känna olika styrkor och aromer i en cigarr. Och en uppskattad present till den mera erfarna cigarrnjutaren!
  • HONDURAS: Flor de Selva Fino, en mjuk och krämig cigarr med jordig karaktär.
  • NICARAGUA: Cumpay Piramide tilltalar ögat med sin speciella form. En kryddig och aromatisk cigarr helt av nicaraguansk tobak. Rekommenderas!
  • BRASILIEN: Alonso Menendez No. 20, en kryddig och mild cigarr av den karaktäristiska brasilianska mörka tobaken.
  • KUBA: Montecristo No. 4, den mest välkända av alla Havanna-cigarrer. Kraftig arom med nötkaraktär.
  • DOMINIKANSKA REP.: Santa Damiana Petit Corona, en klassiker med en mediumfyllig och mjuk karaktär.
  • + 1 st giljotin
 

Icaras

Rolex
Då smaken är som baken, måste du helt enkelt prova dig fram till vad just du gillar.
Ett bra tips kan vara att testa Cigarrummets klassiska baspaket. Fem schyssta garrar och en plastig giljotin ("cigarrsnoppare") som är perfekt som rese-giljotin.

https://www.cigarrummet.com/produkt/JCP004.html

Pris: 415,00
"En rundresa genom de fem viktigaste cigarrproducerande länderna..."

Fem cigarrer – fem olika upplevelser! Smaken och styrkan är de mest karakteristiska för dessa länder. Ett perfekt paket för nybörjaren för att lära känna olika styrkor och aromer i en cigarr. Och en uppskattad present till den mera erfarna cigarrnjutaren!
  • HONDURAS: Flor de Selva Fino, en mjuk och krämig cigarr med jordig karaktär.
  • NICARAGUA: Cumpay Piramide tilltalar ögat med sin speciella form. En kryddig och aromatisk cigarr helt av nicaraguansk tobak. Rekommenderas!
  • BRASILIEN: Alonso Menendez No. 20, en kryddig och mild cigarr av den karaktäristiska brasilianska mörka tobaken.
  • KUBA: Montecristo No. 4, den mest välkända av alla Havanna-cigarrer. Kraftig arom med nötkaraktär.
  • DOMINIKANSKA REP.: Santa Damiana Petit Corona, en klassiker med en mediumfyllig och mjuk karaktär.
  • + 1 st giljotin
Ska kolla in den, tack! Har redan en giljotin som fungerar fint ;).
Vad gäller om man vill köpa styckevis? Brobergs i Malmö har en hel del i deras humidor-rum (har det ett namn?).
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Ska kolla in den, tack! Har redan en giljotin som fungerar fint ;).
Vad gäller om man vill köpa styckevis? Brobergs i Malmö har en hel del i deras humidor-rum (har det ett namn?).

Gå in & snacka med dom på Brobergs. Tror inte dom bits... :p
(Jag har dock ingen egen erfarenhet av just dom. Brobergs i Sthlm är lite snobbigare än de andras om nämnts ovan i tråden, men de är trevliga även där & hjälper gärna en nybörjare!)

Lycka till!
 

Pistol_Pete

Panerai
Tror det är (nästan) samma pris styckvis.
Brobergs brukar ha en del trevligt om man frågar får man råd och tips.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Icaras

Rolex
Gå in & snacka med dom på Brobergs. Tror inte dom bits... :p
(Jag har dock ingen egen erfarenhet av just dom. Brobergs i Sthlm är lite snobbigare än de andras om nämnts ovan i tråden, men de är trevliga även där & hjälper gärna en nybörjare!)

Lycka till!
Har varit där en gång tidigare och butiksägaren i Malmö är riktigt trevlig! Ville knappt att jag skulle gå ut därifrån... :) Dessvärre så hade jag inte en susning om cigarrer, skulle bara ha några till när jag dricker min whisky ;). Får traska dit igen och fråga antar jag.
 

DrDre

Patek
Vilka cigarrer är det som gäller i den riktiga budgetklassen - <100kr? :angel: Storlek spelar mindre roll.

Jag skulle föreslå något från AVO. Avo ingår i Davidoff och är väldigt fina. Vill du prova kubanskt så är Montecristo no 4 en av de mer välkända. Montecriston är lite starkare, så om man inte är så van, så tror jag att du skulle uppskatta Avo mer. Härligt fin finish också på den.

Jag har inte varit i de affärer som föreslås ovan men förr sprang jag rätt ofta på Brobergs både i Götet och i Stockholm. Båda är väldigt bra, trevliga och hjälpsamma. De tar sig gärna tid och förklarar och kommer med tips och förslag till nybörjare, så ett alternativ kan ju också vara att du helt enkelt går dit och ber dem hjälpa dig baserat på vad du gillar. Men för en hundring så får du alltså riktigt fin cigarr. Inte de allra mest namnkunniga stora kubanska, men det finns massor av annat som är väldigt fint och som får plats i din budget.
 

Nexus

Panerai
Vilka cigarrer är det som gäller i den riktiga budgetklassen - <100kr? :angel: Storlek spelar mindre roll.
Jag skulle vilja slå ett slag för Bundle Selection från Brobergs. http://www.brobergs.se/sv/category/29/Bundle-Selection
30-40 spänn styck, och fungerar i mina ögon som en schysst inkörsport för den lite mer budgetkänsliga novisen. Jag röker dem själv ibland :)

Finns även "Private Stock" som är någon sorts andrasortering, men jag har tycker att de är väldigt prisvärda. http://www.brobergs.se/sv/category/24/Private-Stock
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag skulle vilja slå ett slag för Bundle Selection från Brobergs. http://www.brobergs.se/sv/category/29/Bundle-Selection
30-40 spänn styck, och fungerar i mina ögon som en schysst inkörsport för den lite mer budgetkänsliga novisen. Jag röker dem själv ibland :)

Finns även "Private Stock" som är någon sorts andrasortering, men jag har tycker att de är väldigt prisvärda. http://www.brobergs.se/sv/category/24/Private-Stock


Dom ser intressanta ut för lite vardagsrökelse! :)
 

BOTL

Panerai
Efter att ha tagit en titt på www.framcigarr.se utbud på det som finns under 100 kronor skulle jag rekommendera dessa cigarrer som värda att prova.

Fonseca Delicias
H.Upmann Half Corona
Partagas Aristocrates
Ramon Allones Small Club Coronas ( ett måste i min humidor, fantastiskt cigarr)
Partagas Shorts ( ett måste i min humidor, fantastiskt cigarr)
Sancho Panza Bachileras
Por Larranaga Petit Coronas
La Gloria Cubana Mdor 4
Montecristo No.5
Quai d'Orsay Coronas
Montecristo No.4 (ingen petit Corona lagrar bättre)
Rafael Gonzales Lonsdale
Hoyo De Monterrey Petit Robusto
Montecristo No.3
Cohiba Silgo 1
Hoyo De Monterrey Des Dieux
Montecristo Petit Edmundo
 

BadkarsPiraten

Vacheron
H.Upmann är jag snuskigt sugen på!
Samt Montecristo No.5 eftersom 4 är riktigt bra.

Helt ärligt så känner jag inte jätte skillnad på cigarrer utan whisky och oftast mellan omgångar byter jag whisky så enda skillnaden jag känner är egentligen whisky.
Så att köpa en 130:- cigarr känns lite onödigt när jag njuter lika väl av en 20:- cigarr jag kan röka varje dag.

Så köpa dyra Cohibas. nja. Inget för mig. Men en 100:- Cohiba, visst. Men för mig som inte har rökt så mycket cigarr så är det nästan samma sak att röka en 50:- cigarr.
H.Upmann är därmen jävligt intressant! Synd bara att jag bara är i Sverige typ 2 månader om året och ej äger en humidor...
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Och så en bild på gårdagens cigarr i badkaret, Montecristo No.4
Riktigt trevlig den även för en som inte är en finkännare.
20140521_173926.jpg
 

DrDre

Patek
Montecristo No.4 (ingen petit Corona lagrar bättre)
o

Jag håller med dig om det. De blir fantastiska efter ett tag. Det är ju en mkt fin cigarr för kortare njutning redan från början men lagringen är som magi. Inte så dyr heller så man kan ju köpa på sig och lägga undan.
 

BOTL

Panerai
TimJohansson Whisky bedövar och gör att du inte känner alla subtila smaker i en cigarr, prova en japansk whisky med lite sötma i så ska du få se att du kan snappa upp fler subtila smaker.

Det beror lite på hur man ser på cigarrökandet, för mig är det lyx.....att ta en stund och ge all uppmärksamhet till en cigarr och mig själv. Tänka på all uppmärksamhet och kärlek tobaken fått från frö till färdigrullad cigarr. För att kunna uppskatta och njuta till fullo tycker JAG att man inte bör röka varje dag. Det get också smakläkarna en chans att återhämta sig. 2-4 ggr i veckan funkar utmärkt för mig.

Det är också väldigt svårt att börja tycka om bättre cigarrer som KAN finnas i det högre prissegmentet om man inte har provat under rätt omständigheter, köpa en Cohiba för dyra pengar från Brobergs där den förvaras överfuktad med personal som inte riktigt har koll på vad de pratar om kommer knappast ge dig en bra chans att få en unik upplevelse.

Kubanska cigarrer blir avsevärt bättre med ålder trots att många cigarrer de sista åren (från 2006 och framåt) har levererat från ugn ålder. Det är oftast lagringen man får betala för, hittar du en låda som är 10 år gammal får du betala extra för det men det är väl investerade pengar. Skicka ett pm med vilka länder du brukar besöka utomlands kanske jag kan komma med förslag vart du kan bli väl omhändertagen för att få en bra cigarrupplevelse. Det finns fortfarande handlare med yrkesstolthet som vet vad de håller på med och har kunskap.
 

Icaras

Rolex
Efter att ha tagit en titt på www.framcigarr.se utbud på det som finns under 100 kronor skulle jag rekommendera dessa cigarrer som värda att prova.

Fonseca Delicias
H.Upmann Half Corona
Partagas Aristocrates
Ramon Allones Small Club Coronas ( ett måste i min humidor, fantastiskt cigarr)
Partagas Shorts ( ett måste i min humidor, fantastiskt cigarr)
Sancho Panza Bachileras
Por Larranaga Petit Coronas
La Gloria Cubana Mdor 4
Montecristo No.5
Quai d'Orsay Coronas
Montecristo No.4 (ingen petit Corona lagrar bättre)
Rafael Gonzales Lonsdale
Hoyo De Monterrey Petit Robusto
Montecristo No.3
Cohiba Silgo 1
Hoyo De Monterrey Des Dieux
Montecristo Petit Edmundo
Ja, vad säger man? :) Stort tack!
Tycker du att man ska ha någon särskild utgångspunk för maximal "upplevelse"? Till exempel land, område, tillverkare, storlek, typ osv.

Anledningen att jag frågade efter 100kr eller mindre är väl egentligen att jag med det mesta tycker det är roligare att börja i botten och arbeta sig uppåt samtidigt som intresset ökar. Istället för att direkt köpa det som de riktiga nördarna köper. Nu har jag ingen aning om 100kr är mycket för en cigarr, trodde det var ganska lite :angel:

Några sista frågor :D. Var bör man köpa ifrån? Du nämnde i ett inlägg ovan att Brobergs överfuktar i deras humidor (vad är nackdelen?), finns det då något bättre alternativ eller är det både bäst och billigast att handla ifrån någon hemsida?
 

DrDre

Patek
Ja, vad säger man? :) Stort tack!
Tycker du att man ska ha någon särskild utgångspunk för maximal "upplevelse"? Till exempel land, område, tillverkare, storlek, typ osv.

Anledningen att jag frågade efter 100kr eller mindre är väl egentligen att jag med det mesta tycker det är roligare att börja i botten och arbeta sig uppåt samtidigt som intresset ökar. Istället för att direkt köpa det som de riktiga nördarna köper. Nu har jag ingen aning om 100kr är mycket för en cigarr, trodde det var ganska lite :angel:

Några sista frågor :D. Var bör man köpa ifrån? Du nämnde i ett inlägg ovan att Brobergs överfuktar i deras humidor (vad är nackdelen?), finns det då något bättre alternativ eller är det både bäst och billigast att handla ifrån någon hemsida?

Ang fuktigheten så varierar det beroende på personligt tycke och smak och även cigarr. Det brukar ligga mellan 60-70%. Vissa tycker att cigarren kan bli lite bitter i smaken om den är lite fuktigare och det kan också bli lite trögre drag. Risken för problem ökar också med högre fuktighet men det behöver man ju inte oroa sig för om man köper från butik utan bara i hemmahumidoren. Själv kör jag 65% och är nöjd med det, men det betyder ju inte att de som kör med beats för 70% har fel. Jag handlade mkt förr från Brobergs och har alltid gillat deras cigarrer direkt från deras humidor.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
TimJohansson Whisky bedövar och gör att du inte känner alla subtila smaker i en cigarr, prova en japansk whisky med lite sötma i så ska du få se att du kan snappa upp fler subtila smaker.

Det beror lite på hur man ser på cigarrökandet, för mig är det lyx.....att ta en stund och ge all uppmärksamhet till en cigarr och mig själv. Tänka på all uppmärksamhet och kärlek tobaken fått från frö till färdigrullad cigarr. För att kunna uppskatta och njuta till fullo tycker JAG att man inte bör röka varje dag. Det get också smakläkarna en chans att återhämta sig. 2-4 ggr i veckan funkar utmärkt för mig.

Det är också väldigt svårt att börja tycka om bättre cigarrer som KAN finnas i det högre prissegmentet om man inte har provat under rätt omständigheter, köpa en Cohiba för dyra pengar från Brobergs där den förvaras överfuktad med personal som inte riktigt har koll på vad de pratar om kommer knappast ge dig en bra chans att få en unik upplevelse.

Kubanska cigarrer blir avsevärt bättre med ålder trots att många cigarrer de sista åren (från 2006 och framåt) har levererat från ugn ålder. Det är oftast lagringen man får betala för, hittar du en låda som är 10 år gammal får du betala extra för det men det är väl investerade pengar. Skicka ett pm med vilka länder du brukar besöka utomlands kanske jag kan komma med förslag vart du kan bli väl omhändertagen för att få en bra cigarrupplevelse. Det finns fortfarande handlare med yrkesstolthet som vet vad de håller på med och har kunskap.


Brukar köra Japsare till mina cigarrer, älskar japansk whisky.
Men ibland kan det ju bli lite annan virre också.

Jag är ingen person som säger att det måste vara kubaner. Nu har jag bara rökt två olila från Nicaragua men dom är knappast dåliga, gillade Davidoff väldigt mycket!

Just nu håller jag bara till i Shanghai men kan bli Jebel Ali (Dubai) senare. Antingen det eller Los Angeles.

Vore kul att ta en tripp över till Gävle när man är i Sverige och få sig en lektion om cigarrer ;)
 

DrDre

Patek
Brukar köra Japsare till mina cigarrer, älskar japansk whisky.
Men ibland kan det ju bli lite annan virre också.

Jag är ingen person som säger att det måste vara kubaner. Nu har jag bara rökt två olila från Nicaragua men dom är knappast dåliga, gillade Davidoff väldigt mycket!

Just nu håller jag bara till i Shanghai men kan bli Jebel Ali (Dubai) senare. Antingen det eller Los Angeles.

Vore kul att ta en tripp över till Gävle när man är i Sverige och få sig en lektion om cigarrer ;)

Jag tycker du gör rätt som provar dig fram. Visst kan man läsa och visst kan man lyssna på råd, det är ju roligt och en del av läroprocessen, men som så ofta annars i livet så finns det inget som slår den egna erfarenheten och upplevelsen.

Ang dryck så kanske du kan prova ngn rom? Havanna club 7 årig är lätt att få tag i och suverän till cigarrer.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag tycker du gör rätt som provar dig fram. Visst kan man läsa och visst kan man lyssna på råd, det är ju roligt och en del av läroprocessen, men som så ofta annars i livet så finns det inget som slår den egna erfarenheten och upplevelsen.

Ang dryck så kanske du kan prova ngn rom? Havanna club 7 årig är lätt att få tag i och suverän till cigarrer.


Det är kul att testa.
Vanligtvis brukar jag gräva ner mig i en sak även fast jag bara testat 1% men nu jävlar ska jag testa olika.
Köpte förut en Luiz Martinez Silver Selection, riktigt billiga. Var inte usla i min mening men helt klart var det skillnad på en vettig cigarr! Gå från dom till Cohiba gick ju bra men vettefan om jag skulle kunna gå tillbaka till dom nu när man rökt lite annat.
 
Topp