• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cigarrtråden

Tack för svar. Finns det något som är helt safe att köpa en låda av? Eller är det som med klockor att det måste vara rätt detaljer som man bara kan avgöra om man är kunnig?

Det finns inga undantag, du kan absolut inte handla i kuba av någon som har en kompis på fabriken osv. De som har såna kontakter är fabrikschefer som kan smuggla ut osv och de säljer inte på gatan. Så handlar du utanför en la casa del habano så är du totaltkörd och du kommer bli synad och krävd på dokumentation vid försäljning på auktion om du inte är känd i cigarrvärlden.

I princip allt kubanskt ökar med åren och nästan tvärtom för ickekubanska cigarrer.

Det finns inga undantag, du kan absolut inte handla i kuba av någon som har en kompis på fabriken osv. De som har såna kontakter är fabrikschefer som kan smuggla ut osv och de säljer inte på gatan. Så handlar du utanför en la casa del habano så är du totaltkörd och du kommer bli synad och krävd på dokumentation vid försäljning på auktion om du inte är känd i cigarrvärlden.

I princip allt kubanskt ökar med åren och nästan tvärtom för ickekubanska cigarrer.

Innebär det att alla kubaner har viss lagringspotential då? Eller finns det nåt man inte bör/behöver lagra?

Nu får @BOTL rätta mig om jag har fel men man BEHÖVER inte lagra någon av cigarrerna man kan köpa i butik dock KAN MÅNGA cigarrer bli betydligt bättre (godare) med tiden dvs lagring.

Kommer ihåg när @Rock_N_Ron lät mig smaka på en lagrad Cohiba som han i sin tur köpt från @BOTL några år tidigare...den var magisk!!

Nu får @BOTL rätta mig om jag har fel men man BEHÖVER inte lagra någon av cigarrerna man kan köpa i butik dock KAN MÅNGA cigarrer bli betydligt bättre (godare) med tiden dvs lagring.

Kommer ihåg när @Rock_N_Ron lät mig smaka på en lagrad Cohiba som han i sin tur köpt från @BOTL några år tidigare...den var magisk!!

Det beror på hur man ser på det. Är man ute efter att nå cigarrens potential ska man inte röka de färsk.
Men som jag ser det ska detta hantverk få ligga till sig och nå sin potential och visa vad den är. Man kan dricka Coca cola varm också men den smakar bäst kall.

Hittade två baggar i min humidor!!!!!!! Helvete! Tråkigt att frysa ner allt nu. @BOTL är nedfrysning min enda utväg? Och hur gör jag rent humidoren?

Hittade två baggar i min humidor!!!!!!! Helvete! Tråkigt att frysa ner allt nu. @BOTL är nedfrysning min enda utväg? Och hur gör jag rent humidoren?
Försöker lugna nerverna med en partagas...o planerar en massa cigarrers öde....
image.jpeg

ok projekt nedfrysning har börjat. Ca 40 cigarrer väl inplastade i kylen. Där ska de få ligga till imorgon för långsam nedkylning. Imorgon flyttar jag över paketet till frysen där de får ligga i 4 dagar. Sedan tillbaka för långsam upptining i kylen. :(

Tillbaka
Topp