• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cigarrtråden

Vinsten!
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Hallå vänner! Sitter på min balkong ute i birkastan och avnjuter en klockren Rafael Gonzalez petit corona. Rekommenderas starkt, väldigt mild och ljus i smaken. Perfekt efter en tung middag! Hoppas ni får det bra på tweed. Ses ev. Nästa gång

Hoya! Lätt val! Fast smaken är ju olika...
(Hoyas Double Corona har fler år i rad utsetts till bästa och mest prisvärda Corona...)
Jag håller med dig i sak men jag har en liiiten soft spot föe sältan i SLR samt så var middagssällskapet inte så road av att sitta en timma till så det blev SLR som fick avslutas i baksätet på en rickshaw påvägen hem :)

• Like
Reactions: JLC
Jag håller med dig i sak men jag har en liiiten soft spot föe sältan i SLR samt så var middagssällskapet inte så road av att sitta en timma till så det blev SLR som fick avslutas i baksätet på en rickshaw påvägen hem :)
sant, dumt att "vaste" en så pass god och dyr rackare om man bara har 20 min. Jag har köpt Hoyas petit robusto för det ändamålet... PM mig så kan du få veta var jag köper mina kubaner skattefritt helt lagligt till riktigt bra priser. Man måste dock köpa minst en låda och minst 150 dollar för att få fri int. frakt..

Fick en fråga på PM, då jag testat rätt mkt cigarrer i mina dagar, lägger ut mitt svar publikt som service till alla i denna tråd. Gillat eller hata't :)

Jag brukar alltid säga att cigarrer är som vin, beror på vem du är, tillfället och vad du ska ha till.

Grundregel är att tjockare ger mer smak, mildare passar bättre på fm, tyngre efter middag på kvällen, samt att smaken blir starkare ju närmare gördeln man kommer. En längre smalare cigarr med ljusa blad är generellt mindre komplex och svagare smak i början... Finns mkt böcker om detta, men finns väldigt bra guider på nätet också.

Bästa är att prova sig fram. Börja med en mild, typ R&J Corona och arbeta dig framåt med tjockare, starkare och mer komplexa. En riktigt tung smak är Trinidad's tjockaste ring gauge (diameter).
Testa även att inte överdra cigarrer, många drar för hårt så den blir för varm och tycker därför de blir för starka. Det är lite av en konst att röka klassiskt... ;-)

Tjenixen,
Farsan var på kuba för två månader sen och lovade att ta hem nån cigarr. Hade glömt informera honom att alla förutom en specifik butik säljer falska cohibas. Han köpte även med en "humidor" som det bara är att kasta, känns grymt plastig och dålig.

Farsgubben är inte jätte kunnig men har en bra kontakt som han beställer sina egna grejor ifrån. Farsan sa "äh häll i lite destillerat vatten i den där saken som är inne i humidoren så blir det bra. Efter att ha kikat på @David tråd så verkar inte inte vara så simpelt. :D

image.jpeg
image.jpeg

Här har vi den.. Fungerar bättre som prydnad, alt. I soppen.

image.jpeg
image.jpeg

Bara att kasta denna eller? Känns lite för torr och vill helst inte röka musbajs som @BOTL nämnt. Synd att farsan betalade över 200kr för denna. (Ursäkta de skrynkliga händerna, satt 2 tim i jacuzzin..)
image.jpeg

Är dessa något att ha?

Fick en fråga på PM, då jag testat rätt mkt cigarrer i mina dagar, lägger ut mitt svar publikt som service till alla i denna tråd. Gillat eller hata't :)

Jag brukar alltid säga att cigarrer är som vin, beror på vem du är, tillfället och vad du ska ha till.

Grundregel är att tjockare ger mer smak, mildare passar bättre på fm, tyngre efter middag på kvällen, samt att smaken blir starkare ju närmare gördeln man kommer. En längre smalare cigarr med ljusa blad är generellt mindre komplex och svagare smak i början... Finns mkt böcker om detta, men finns väldigt bra guider på nätet också.

Bästa är att prova sig fram. Börja med en mild, typ R&J Corona och arbeta dig framåt med tjockare, starkare och mer komplexa. En riktigt tung smak är Trinidad's tjockaste ring gauge (diameter).
Testa även att inte överdra cigarrer, många drar för hårt så den blir för varm och tycker därför de blir för starka. Det är lite av en konst att röka klassiskt... ;-)

Intressant jämförelsen med vin då där finns det en grundide och man är överens om vad man anser är kvalitet osv. Skulle önska att vi också kunde få en norm där alla var överens vad vi har för smakdefinitioner osv.

Kan du förklara eller hänvisa till varför en tjockare cigarr skulle vara mer komplex? Tittar man till de erkända kunniga så går din teori emot allt vad man anser. En tjock cigarr är fylld med massa vollado (utfyllnadstobak för att den ska brinna) den gör cigarren mindre komplex. En lancero anses väl vara de kunniga och kännarnas favorit just för att den inte är fylld med massa vollado utan det är rena och komplexa smaker. Om man tittar till Mon Ron Nees böcker som kallas för cigarrbibeln så tror jag du kommer ifrågasätta din tidigare teori och se att det inte är så. Blenden på cigarren är avgörande för hur den smakar.

Sen om du har en smakpreferens så är det en helt annan sak.

Att en smal cigarr med ljustäckblad skulle vara minre komplex är helt enkelt fel...kolla bara på kubanska davidoff eller dunhill där man hamnar på 15000 per cigarr, inte för att kännarna inte förstår bättre utan precis tvärtom.

Vi måste också vara överens om vad man menar med komplex, närvaro, munfyllighet, rökmängd och balans. Det sistnämnda är väldigt viktigt när man röker. en cigarr utan balans tappar snabbt sin charm.

Senast ändrad:
Hoya! Lätt val! Fast smaken är ju olika...
(Hoyas Double Corona har fler år i rad utsetts till bästa och mest prisvärda Corona...)

HOYO de monterrey Churchill är detta :cigar: Inte en Double Corona. Churchillen lagrar bättre EMM men en Cab med coublecoronas är ta mig fan porr.

Om den inte verkar funka som humidior, så kan ju ett tips vara att ha klockrelaterade saker som band, sprintar, små mejslar och sånt i den. Känns som ett bättr öde än i sopen. då har ju din far ändå givit dig en bra klockpryl. :) Som ett litet tips bara.

Tjenixen,
Farsan var på kuba för två månader sen och lovade att ta hem nån cigarr. Hade glömt informera honom att alla förutom en specifik butik säljer falska cohibas. Han köpte även med en "humidor" som det bara är att kasta, känns grymt plastig och dålig.

Farsgubben är inte jätte kunnig men har en bra kontakt som han beställer sina egna grejor ifrån. Farsan sa "äh häll i lite destillerat vatten i den där saken som är inne i humidoren så blir det bra. Efter att ha kikat på @David tråd så verkar inte inte vara så simpelt. :D

image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg

Bara att kasta denna eller? Känns lite för torr och vill helst inte röka musbajs som @BOTL nämnt. Synd att farsan betalade över 200kr för denna. (Ursäkta de skrynkliga händerna, satt 2 tim i jacuzzin..)
image.jpeg

Är dessa något att ha?

Om du får för dig att slänga den kan jag ge dig en lite slant för den ;)

Om den inte verkar funka som humidior, så kan ju ett tips vara att ha klockrelaterade saker som band, sprintar, små mejslar och sånt i den. Känns som ett bättr öde än i sopen. då har ju din far ändå givit dig en bra klockpryl. :) Som ett litet tips bara.

Om du får för dig att slänga den kan jag ge dig en lite slant för den ;)

Ah, smart! Slipper pressa in allt i speedy-lådan då. Blir att ställa undan den och låta "humidorn" agera som klocklåda. :)

Tycker ni att jag ska slänga cohiban? Vet ni något om Romeo Y Julieta cigarren? Kanske har nämnts här tidigare.

Edit: Kom på att det fanns en sökfunktion här på forumet.. Ser ut att vara en acceptabel cigarr. :)

Senast ändrad:
Ah, smart! Slipper pressa in allt i speedy-lådan då. Blir att ställa undan den och låta "humidorn" agera som klocklåda. :)

Tycker ni att jag ska slänga cohiban? Vet ni något om Romeo Y Julieta cigarren? Kanske har nämnts här tidigare.

Edit: Kom på att det fanns en sökfunktion här på forumet.. Ser ut att vara en acceptabel cigarr. :)

Var är lådorna cigarrerna levererades i?

Tillbaka
Topp