• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cigarrtråden

Nyförlovad och leverans av cigarrer
20160716_184604.jpg
Stort grattis!

Det beror (givetvis) på hur mkt man röker. Jag är själv mån om mån hälsa (tränar, äter nyttigt etc) och för många år sedan när intresset började växa fram så försökte jag ta reda på så mkt som möjligt om faror och risker. Min slutsats blev då att den moderata rökning (betydligt mindre än en per vecka i snitt) jag ägnade mig åt förmodligen är helt riskfri.

1 per vecka? Jag snittar nog en per dag nu på sommaren!

• Like
Reactions: Oew
Jag har ett dilemma, eller hade ett dilemma. Tog ut en Partagas ur lådan och såg ett kryp springa omkring. SJUKT liten, såg ut som ett damkorn först. Så jag började rensa lite i plastidoren bland lådorna för att se om det finns fler. I D5 lådan hittade jag 2 små damkornkryp som smög. I Mille Fleur hade jag typ 5! Så jag började rensa hela plastlådan, fann inga fler förutom typ runt 7-10 stycken på ett utav 6 cederblad. kröp som fan!

Nu till det konstiga... Jag har inspekterat varenda cigarr jag har. hittar inga hål alls! Det enda som såg "suspekt" ut var att en Mille Fleur hade trasigt täckblad precis under gördeln. Ser mer ut som en skada än ett hål från skadedjur.

Har lagt samtliga cigarrer i frysen, rensat alla lådor, torkat av med fuktig trasa inkl. plastidoren.

Safe?
68-72% i ca. 22-24 grader.

Alla cigarrer är svenskköpta.

Fick som sagt några Behike 52or av min yngre bror igår, och vi var såklart tvungna att unna oss en. :)
De är nyköpta i butik och inte av äldre årgång.

Överlag måste jag säga att jag är mäkta imponerad. Utan tvekan den bäst rullade cigarr jag testat hittills, med perfekt drag, glöd och askpelare ända till sista centimetern.
De första blossen kändes som att röka ren vaniljstång! Sen kom det mycket ljus choklad och jag tyckte mig känna en mintig ton, typ After Eight.
Andra tredjedelen bjöd på en mycket angenäm smak av, vad vi enades om, sågverk - nysågat granvirke kanske, ihop med den ljusa chokladen och nån kaffeliknande ton. Sista tredjedelen mer av samma, med en lätt pepprighet ovanpå. Så god att vi rökte den långt nedanför gördeln, och det gör jag mycket sällan!
Röken var tjock, len och fin rakt igenom.
Sammantaget är jag, som fortfarande är nybörjare, mycket nöjd och kan rekommendera att testa...
Sen har jag ju iofs en lagrad Cohiba från @BOTL s förråd som kanske slår Behiken med hästlängder, vi får se... :)
IMG_20160717_223134.jpg

Fick som sagt några Behike 52or av min yngre bror igår, och vi var såklart tvungna att unna oss en. :)
De är nyköpta i butik och inte av äldre årgång.

Överlag måste jag säga att jag är mäkta imponerad. Utan tvekan den bäst rullade cigarr jag testat hittills, med perfekt drag, glöd och askpelare ända till sista centimetern.
De första blossen kändes som att röka ren vaniljstång! Sen kom det mycket ljus choklad och jag tyckte mig känna en mintig ton, typ After Eight.
Andra tredjedelen bjöd på en mycket angenäm smak av, vad vi enades om, sågverk - nysågat granvirke kanske, ihop med den ljusa chokladen och nån kaffeliknande ton. Sista tredjedelen mer av samma, med en lätt pepprighet ovanpå. Så god att vi rökte den långt nedanför gördeln, och det gör jag mycket sällan!
Röken var tjock, len och fin rakt igenom.
Sammantaget är jag, som fortfarande är nybörjare, mycket nöjd och kan rekommendera att testa...
Sen har jag ju iofs en lagrad Cohiba från @BOTL s förråd som kanske slår Behiken med hästlängder, vi får se... :)
IMG_20160717_223134.jpg
Jag tycker också Behiken är riktigt riktigt god men som jag skrivit förut: har rökt en ca 5 år lagrad Cohiba som @Rock_N_Ron köpte av @BOTL som var det godaste jag rökt :)

Jag tycker också Behiken är riktigt riktigt god men som jag skrivit förut: har rökt en ca 5 år lagrad Cohiba som @Rock_N_Ron köpte av @BOTL som var det godaste jag rökt :)

Jag har några kvar av dem. Siglo VI.
Bara svårt att hitta rätt tillfälle att njuta av en sån. Vi får ta en ny helg!
Det roliga var att jag köpt dem av en snubbe på ett cigarrforum som i sin tur måste köpt dem av @BOTL kom vi nog fram till...

Jag har några kvar av dem. Siglo VI.
Bara svårt att hitta rätt tillfälle att njuta av en sån. Vi får ta en ny helg!
Det roliga var att jag köpt dem av en snubbe på ett cigarrforum som i sin tur måste köpt dem av @BOTL kom vi nog fram till...
Précis så var det! Alltså om du vill så köper jag mer än gärna en sådan av dig :angel:

Jag har samma fråga jag är ingen storrökare utan fick några i present för nåt år sedan och som vanligt fastnar jag för allt som är hantverk, coolt och går att samla på. Så vart köper ni? Jag köper någon enstaka dyrare men i övrigt fyller jag ut samlingen med billigare cigarrer som ändå inte får vara alltför värdelösa - tips?

Tidigare köpte jag från Brobergs men nu blir det antingen från Fram Cigarer eller från BOTL. Jnär jag var på Kuba köpte jag med mig ca 30st därifrån så en del av dem finns fortfarande kvar i plastidoren ;)
Nu när jag är i USA röker jag deras egna av förklarliga anledningar och funderar även på att köpa med mig lite härifrån.

Tillbaka
Topp