• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cigarrtråden

Jag tänkte flika in med en rätt trevlig historia, i somras besökte jag och min sambo Biarritz för första gången, det var en mycket trevlig upplevelse med bra shopping, käk, surfing, mc-kultur (mycket sköna moddade äldre hojar) och bra fest, så även ett mycket praktfullt hotell - Palais Biarritz, ett gammalt slott som byggdes av Napoeleon III till ära för sin fru och formades således efter hennes namn (Eugénie de Montijo) till ett stort E till det yttre, i dag är det som sagt ett hotell och efter en dags shopping, en bra flaska bumpa på rummet så gled vi ned för att sätta oss på deras om möjligt ännu trivsammare terass för att se solnedgången och horisonten över havet.
Jag röker Cohiba och Montecristo samt dricker Hennessey, vi hinner sitta cirka 3-4 timmar tills en äldre grånad men mycket välklädd herre frågar om han kan få sitta vid vårt bord och avnjuta en Cigarr - givetvis säger vi, vi börjar således konversera om allt möjligt och det framgår att han är en gammal läkemedels VD och tillika grundare som sålde sitt företag till ett Amerikanskt bolag för många år sedan, (tror det var ca 24 år sedan), han berättade att han rökt Davidoff i 40 års tid och alltid får en leverans på ca 500 cigarrer per gång till sitt hem i Australien (han var ursprungligen Ungrare) och vips halar han upp en värsting Davidoff och frågar om jag vill prova, han berättade att cubanerna som jag rökte var för starka i hans smak och att han därav föredrog Davidoff, således sitter vi där och avnjuter varsin fin Cigarr och så började mitt intresse sedan till Davidoff, det är ett märke jag verkligen uppskattar idag och gillar deras mer milda krämiga ton. (Jag uppskattar även Cubanerna)
För övrigt var hela denna herres historia fascinerande (lite väl lång att dra här och nu), han hade bott på Palais varje år sedan 24 års tid och reser numer jorden runt för att spela Bridge och allmänt njuta av livet, han var 84 år och en riktigt sköning, bland annat hade han besökt Sverige och Stockholm en gång 1949 och låst in sig i en lägenhet med sin dejt i 3 dygn för att sedan åka direkt tillbaka till flygplatsen utan att se ett skvatt av staden. Nåväl, en liten sidenote hur man kan glida in och uppleva nya saker genom andra människor i en trivsam miljö.

All in all, de erbjuder massa bra Cigarrer och helt otroligt utbud på Congac (värstingen kostade 4.000:- per 4 cl) på detta hotell, så besök det om ni är i denna region av Frankrike och Basque Country. Ett måste.

Senast ändrad:
Jag sitter och stirra på mitt skåp och är rätt så sugen att sälja av i princip allt och enbart köra på Cohiba. Lyft dessa tankar med några vänner som är lika sjuka i cigarrgamet som jag men vill även höra från dem som inte hunnit bli cigarrblinda än.

Nackdelarna är väl att man kan gå miste om väldigt trevliga cigarrupplevelser men jag anser att Cohiba har sån bredd med sin classic linje samt siglo att det är svårt att sakna så mycket mer. Konstruktionsproblem är också minst på Cohiba samt den nya gördeln är så vulgär att man bör samla på sig det man kan av den gamla klassiska gördeln. Jag har rökt så pass länge och seriöst att min uppfattning inte "känns" som en alltför radikal men men.

Vill gärna höra hur era tankar går.
Jag skulle själv inte begränsa mig så, men har du fått denna tanke och känner dig redo, så varför inte!? Kör! Synd bara som du säger med nya gördeln, den får mig att inte vilja köpa Cohiba :(

Jag tänkte flika in med en rätt trevlig historia, i somras besökte jag och min sambo Biarritz för första gången, det var en mycket trevlig upplevelse med bra shopping, käk, surfing, mc-kultur (mycket sköna moddade äldre hojar) och bra fest, så även ett mycket praktfullt hotell - Palais Biarritz, ett gammalt slott som byggdes av Napoeleon III till ära för sin fru och formades således efter hennes namn (Eugénie de Montijo) till ett stort E till det yttre, i dag är det som sagt ett hotell och efter en dags shopping, en bra flaska bumpa på rummet så gled vi ned för att sätta oss på deras om möjligt ännu trivsammare terass för att se solnedgången och horisonten över havet.
Jag röker Cohiba och Montecristo samt dricker Hennessey, vi hinner sitta cirka 3-4 timmar tills en äldre grånad men mycket välklädd herre frågar om han kan få sitta vid vårt bord och avnjuta en Cigarr - givetvis säger vi, vi börjar således konversera om allt möjligt och det framgår att han är en gammal läkemedels VD och tillika grundare som sålde sitt företag till ett Amerikanskt bolag för många år sedan, (tror det var ca 24 år sedan), han berättade att han rökt Davidoff i 40 års tid och alltid får en leverans på ca 500 cigarrer per gång till sitt hem i Australien (han var ursprungligen Ungrare) och vips halar han upp en värsting Davidoff och frågar om jag vill prova, han berättade att cubanerna som jag rökte var för starka i hans smak och att han därav föredrog Davidoff, således sitter vi där och avnjuter varsin fin Cigarr och så började mitt intresse sedan till Davidoff, det är ett märke jag verkligen uppskattar idag och gillar deras mer milda krämiga ton. (Jag uppskattar även Cubanerna)
För övrigt var hela denna herres historia fascinerande (lite väl lång att dra här och nu), han hade bott på Palais varje år sedan 24 års tid och reser numer jorden runt för att spela Bridge och allmänt njuta av livet, han var 84 år och en riktigt sköning, bland annat hade han besökt Sverige och Stockholm en gång 1949 och låst in sig i en lägenhet med sin dejt i 3 dygn för att sedan åka direkt tillbaka till flygplatsen utan att se ett skvatt av staden. Nåväl, en liten sidenote hur man kan glida in och uppleva nya saker genom andra människor i en trivsam miljö.

All in all, de erbjuder massa bra Cigarrer och helt otroligt utbud på Congac (värstingen kostade 4.000:- per 4 cl) på detta hotell, så besök det om ni är i denna region av Frankrike och Basque Country. Ett måste.
Skön historia:) Den kommer du bära med dig resten av livet.
Visst blir man lite omtumlad efter ett sån´t möte?!

Skön historia:) Den kommer du bära med dig resten av livet.
Visst blir man lite omtumlad efter ett sån´t möte?!
Ja kul att du tycker det, jag har bott utomlands mycket under 10 år tidigare, men det är alltid lika kul att få lyssna på folks intressanta förehavanden, oavsett om det är en före detta Navy seal i Miami eller en sådan här mycket förmögen herre med sofistikerade intressen på franska Atlantkusten.

Tänkte beställa lite garrar från Cigarr Underground Network International som jag gjort några gånger med bra resultat. Får bli en låda RASCC till som blivit en favorit efter att jag vunnit dom i @BOTL's cigarrlotteri, men oxå nå´t lite större i Robusto-format. Gillar Partagas D4, men skulle vilja prova nå´t annat i ungefär samma prisklass. Vad skulle ni rekommendera?
Inte för mycket nikotin, men gärna rätt kraftig smak, mycket rök, hyfsat lätt/medium drag.

Tänkte beställa lite garrar från Cigarr Underground Network International som jag gjort några gånger med bra resultat. Får bli en låda RASCC till som blivit en favorit efter att jag vunnit dom i @BOTL's cigarrlotteri, men oxå nå´t lite större i Robusto-format. Gillar Partagas D4, men skulle vilja prova nå´t annat i ungefär samma prisklass. Vad skulle ni rekommendera?
Inte för mycket nikotin, men gärna rätt kraftig smak, mycket rök, hyfsat lätt/medium drag.

Bolivar har en fin robusto! Samt San Cristobal La Fuerza! Cristobalen lär vara lite dyrare, men Bolivar ska vara prisvärd!

Måste bara dela med mig av en present jag fick av en kompis igår:)
Trebladad såklart!
image.jpeg

Lite mer godis ramla in idag, äntligen, posten försöker verkligen hårt att bli mer o mer värdelös nuförtiden...
Mer av Upman Royal Robusto LCDH och lite annat smågodis, karantän nu i någon dag.
IMG_6250.JPG

Rökte en ifrån Nicaragua idag, helt ok men Cuba är fan bäst.
Liten men tjock, mörk choklad, blev nikotin starkare i slutet, godkänd men ingen favorit
IMG_6253.JPG

Hahaha

Jag är dock ingen utpräglad finsmakare så jag bör vara den sista som används som måttstock.
Du gör helt rätt som provar det du tycker är intressant. Det jag skulle motsatt mig @sherwan är om någon påstod att den kubanska cigarren är inte bäst. Vad man tycker är godast är egen preferens, men bäst är kubaner beträffande smak, smakutveckling, lagringspotential och komplexitet.

Trevlig gest av din kompis!

Men KS, 11 likes på en sax från en sax från Aliexpress!? Eller gör jag bort mig totalt här?
Jag är lättflörtad så jag var såld redan vid gesten. Denna tråden är för mig nästan lite vänskaplig - steget längre än vanliga trådar på något sätt då det är samma personer som skriver om ett av mina intressen. Så när någon fick en present matchad efter ens egna intresse vilket visar att personen har försökt vara omtänksam (oavsett monetär kostnad) så då gillar jag gärna bilden helt enkelt...

Men nej du gör inte bort dig förstås då du i sak har helt rätt.

Kul grej mest, ser ju så jäkla sjuk ut:)
Kör ändå alltid borr till garrarna.
Akta dig för borr. Jag gick i dem tankarna också för ett par veckor sedan och tog det med @BOTL som förklarade typ så här: det händer att cigarren kan släppa ifrån sig typ sav vid användning av borr. Får du detta sav på tungan så kan du slänga cigarren och skita i allt vad smakupplevelser heter ett par dagar framåt då denna bittra och starka smak kommer sitta i ett tag.

Sedan har jag läst mig till att då öppningen blir mycket mindre med borr så får du ett mer koncentrerat flöde och starkare smaker kommer ta över dem eventuellt lättare som finns i samma pinne.

Jag är väldigt ny inom ciggarer. Köpt hem ett antal när jag ändå beställt snus online. Älskar att ta en ciggar på uteserveringen tillsammans med en kopp cappuccino. Men som sagt jag är nybörjare, så vad ska man testa och vart köper man sina cigarrer i Göteborg/online? Får man något som duger att röka för ca 50-75 spänn?

Tillbaka
Topp