• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

Okej, nu kommer ett inlägg med lite värdelöst vetande framkallat av att jag lyckats hitta en The Citizen av första generationen med A660 urverket utan Chronomaster text på urtavlan. Modellen är ifrån 2004 *bild på denna kommer i slutet av inlägget

Utan ”Chronomaster” betyder ”The Citizen”. Det har varit ett minst sagt inkonsekvent kategoriserande av dessa två namn/linjer ifrån Citizen genom åren.

1995… I från början var det alltså ”The Citizen” som kom med urverket 0350. +/-5spy men utan evighetskalender (och utan individuell timvisare tror jag?)
1998… Uppföljaren fick urverket A610. Även detta urverk var +/-5spy men hade nu individuellt ställbar timvisare för enkel förflyttning mellan tidzoner och perpetuell kalender.
2000… Uppföljningen / uppgraderingen kom i form av A660 urverket. Det som skiljer A660 ifrån A610 är att det nu sitter en försänkt knapp på sidan av boetten som gör det enkelt att ställa evighetskalendern om klockan stannat. På A610 gjordes denna inställning på urverket via kontaktpunkter.

2004/5 började man helt plötsligt använda Chronomaster namnet på urtavlan, detta samtidigt som det fanns modeller utan texten. Man började också använda örnen på baklocket tillsammans med ett begripligt serienummer istället för cirklarna med ”Close to the hearts of people everywear”. Även denna märkning gick i varandra under 2004. Ifrån 2005 till 2020 stod det Chronomaster på tavlan och örnen återfanns på baklocket.
Undantaget var modellerna med A010 eco drive som kom 2011?!
2015 kom A060 med eco drive men nu utan power reserve mätare på urtavlan, även denna saknade Chronomaster texten på tavlan (men hade örnen på baklocket)
Dessa är alltså att betrakta som ”The Citizen” parallellt med Chronomasters med A660 urverket.
2017 kom dock även modellerna med A060 urverket att få Chronomaster på tavlan. Detta är samma år som Citizen introducerade sina nu så populära papperstavlor.
Efter detta följer en rörig period där det både var örnar och Chronomaster text på tavlan på både A010 och A060 modellerna.
2019 släpper Citizen urverket cal 0100. Var det sista Baselworld?
Efter detta släpper Citizen också en del av The Citizen / Chronomaster utanför Japan, närmare bestämt i USA. Modellen med caliber 0100 och den senaste AB9000 med A660 finns att köpa i flaggskeppsbutiken i New York. Detta blir också början på att Chronomster-namnet kommer att gå i graven… I USA finns nämligen ett företag som tagit patent på namnet Chronomaster. Företaget heter Croton Time Corporation och registrerade namnet redan 1960. Att marknadsföra Chronomaster hade förstås varit att föredra istället för att försöka förklara den inhemska Japanska definitionen av ”The Citizen” vs Citizen, men nu hade man inget val.
Så, anledningen till att ”Chronomaster” försvinner ifrån linjen är helt enkelt att Citizen ville prova att gå utanför Japans gränser (likt GS?).
IMG_0160.jpeg

Bild på den verkliga klockan postas då den anlänt :)
 
Okej, nu kommer ett inlägg med lite värdelöst vetande framkallat av att jag lyckats hitta en The Citizen av första generationen med A660 urverket utan Chronomaster text på urtavlan. Modellen är ifrån 2004 *bild på denna kommer i slutet av inlägget

Utan ”Chronomaster” betyder ”The Citizen”. Det har varit ett minst sagt inkonsekvent kategoriserande av dessa två namn/linjer ifrån Citizen genom åren.

1995… I från början var det alltså ”The Citizen” som kom med urverket 0350. +/-5spy men utan evighetskalender (och utan individuell timvisare tror jag?)
1998… Uppföljaren fick urverket A610. Även detta urverk var +/-5spy men hade nu individuellt ställbar timvisare för enkel förflyttning mellan tidzoner och perpetuell kalender.
2000… Uppföljningen / uppgraderingen kom i form av A660 urverket. Det som skiljer A660 ifrån A610 är att det nu sitter en försänkt knapp på sidan av boetten som gör det enkelt att ställa evighetskalendern om klockan stannat. På A610 gjordes denna inställning på urverket via kontaktpunkter.

2004/5 började man helt plötsligt använda Chronomaster namnet på urtavlan, detta samtidigt som det fanns modeller utan texten. Man började också använda örnen på baklocket tillsammans med ett begripligt serienummer istället för cirklarna med ”Close to the hearts of people everywear”. Även denna märkning gick i varandra under 2004. Ifrån 2005 till 2020 stod det Chronomaster på tavlan och örnen återfanns på baklocket.
Undantaget var modellerna med A010 eco drive som kom 2011?!
2015 kom A060 med eco drive men nu utan power reserve mätare på urtavlan, även denna saknade Chronomaster texten på tavlan (men hade örnen på baklocket)
Dessa är alltså att betrakta som ”The Citizen” parallellt med Chronomasters med A660 urverket.
2017 kom dock även modellerna med A060 urverket att få Chronomaster på tavlan. Detta är samma år som Citizen introducerade sina nu så populära papperstavlor.
Efter detta följer en rörig period där det både var örnar och Chronomaster text på tavlan på både A010 och A060 modellerna.
2019 släpper Citizen urverket cal 0100. Var det sista Baselworld?
Efter detta släpper Citizen också en del av The Citizen / Chronomaster utanför Japan, närmare bestämt i USA. Modellen med caliber 0100 och den senaste AB9000 med A660 finns att köpa i flaggskeppsbutiken i New York. Detta blir också början på att Chronomster-namnet kommer att gå i graven… I USA finns nämligen ett företag som tagit patent på namnet Chronomaster. Företaget heter Croton Time Corporation och registrerade namnet redan 1960. Att marknadsföra Chronomaster hade förstås varit att föredra istället för att försöka förklara den inhemska Japanska definitionen av ”The Citizen” vs Citizen, men nu hade man inget val.
Så, anledningen till att ”Chronomaster” försvinner ifrån linjen är helt enkelt att Citizen ville prova att gå utanför Japans gränser (likt GS?).
IMG_0160.jpeg

Bild på den verkliga klockan postas då den anlänt :)
Juste sammanfattning av ett rörigt ämne. Man måste väl ändå konstatera att Japaner är bra på att bygga saker men ofta mindre bra på att sälja dom. "The Citizen" är ju så jävla klappruttet så man skäms. Nog för att Ferrari gjorde en "la Ferrari" vilket namnmässigt var lika kass men för övrigt.... tänk om BMW plötsligt lanserade "The BMW".. Om man nu var tvungen att byta från Chronomaster kanske man skulle lagt några spänn på att skapa ett långsiktigt starkt "sub brand". Klockorna är ju grymme fina så dom är värda att tas betalt för men då kan dom ju inte heta "the"...
 
Juste sammanfattning av ett rörigt ämne. Man måste väl ändå konstatera att Japaner är bra på att bygga saker men ofta mindre bra på att sälja dom. "The Citizen" är ju så jävla klappruttet så man skäms. Nog för att Ferrari gjorde en "la Ferrari" vilket namnmässigt var lika kass men för övrigt.... tänk om BMW plötsligt lanserade "The BMW".. Om man nu var tvungen att byta från Chronomaster kanske man skulle lagt några spänn på att skapa ett långsiktigt starkt "sub brand". Klockorna är ju grymme fina så dom är värda att tas betalt för men då kan dom ju inte heta "the"...
Precis min tanke, om man nu vill lansera klockorna i USA, varför inte skapa ett namn just för detta syfte? Lite som att vissa bilmärken eller modeller heter olika i olika länder.
Personligen är jag egentligen varken för eller mot Chronomaster märkningen, men typsnittet klär tavlorna fint och hade gärna fått vara kvar. Att förändringen kommer nära inpå GS nylansering utan Seiko på tavlan 2017 (och stora USA satsning) känns lite som det pågått en fånig tävling mellan märkena…
 
Så, den levererades på ett läder, länken låg separat i en påse efter UL-tvätt
IMG_1295.jpeg

En design som helt klart funkar även på läder.
IMG_1296.jpeg

Uppstället med samma boett. 2004-2006-2004 uppifrån och ned. Samma boett, men olika visare och index mellan de tre. En detalj jag noterade först då jag satte den på länk är att även ändlänken som möter boetten har en skillnad i detaljerna (någon som ser vad jag menar?) Det tränade ögat ser att det också är en liiten skillnad i länkens design. Även låset skiljer sig lite (men jag har ingen bild på detta).
IMG_1299.jpeg

Riktigt fin finish på tavlan och med endast Citizen på tavlan känns den lite trevligt hemlig 😉👌🏿
 
Senast ändrad:
Del 3(?) I denna tråkiga följetång:

Fick igår eftermiddag ett kostnadsförslag från verkstaden i Tyskland och de vill göra en komplett service på klockan (ny krona, nya packningar, mm) för nästan 6000 kr. Nu är jag lite tveksam till hur jag ska ställa mig till detta. Jag anser ju att de har tagit in klockan, bytt ett batteri, konstaterat att den fungerar, skickat tillbaka den till mig då jag har kunnat konstatera att den inte fungerar. Jag vill hävda att den har gått sönder under deras hantering men efter att ha pratat direkt med verkstaden menar de på att "vi stoppade in ett nytt batteri, klockan hoppade igång men tydligen räckte inte det". De menar alltså att den hela tiden var i behov av service. Har de ingen som helst kvalitetssäkring undrar jag?

Vad tänker ni? Är det bara att betala och se glad ut eller är det rimligt att kräva att de står för reparationen?
Nu är det äntligen dags för den sista uppdateringen...

Efter att i somras ha fått besked om att klockan var i Tyskland och jagat på verkstaden i Sverige om en uppskattning när den skulle vara klar fick jag reda på att klockan åkt vidare till Japan (vilket jag hade på känn att den skulle göra). Fick då också en kontakt med Citizens officiella verkstad i Tyskland och de kunde bekräfta att klockan skulle vara klar i oktober.

Nu har jag precis varit och hämtat upp den och den tickar på så fint! Det blev en utdragen historia det här men ändå ett lyckligt slut, trots att jag blev nästan 6000kr fattigare. I framtiden ska jag vara mer noga mer att ladda klockan ordentligt emellanåt...

IMG_5919.jpeg
 
Nu är det äntligen dags för den sista uppdateringen...

Efter att i somras ha fått besked om att klockan var i Tyskland och jagat på verkstaden i Sverige om en uppskattning när den skulle vara klar fick jag reda på att klockan åkt vidare till Japan (vilket jag hade på känn att den skulle göra). Fick då också en kontakt med Citizens officiella verkstad i Tyskland och de kunde bekräfta att klockan skulle vara klar i oktober.

Nu har jag precis varit och hämtat upp den och den tickar på så fint! Det blev en utdragen historia det här men ändå ett lyckligt slut, trots att jag blev nästan 6000kr fattigare. I framtiden ska jag vara mer noga mer att ladda klockan ordentligt emellanåt...

IMG_5919.jpeg
Åå så fantastiskt fint att höra 🙏🏿😊 Njut nu ordentligt av den 😎 (och håll den laddad 👍🏿).
 
Halloj
En fråga till experterna,kollar på chronomastermodeller som jag trodde var 38 mm men börjar komma upp som 35 mm
Modellerna är

Ctq57-0934/a660-t006591
Ctq57-0961/a660-t006884

Vad är det som stämmer
 
Halloj
En fråga till experterna,kollar på chronomastermodeller som jag trodde var 38 mm men börjar komma upp som 35 mm
Modellerna är

Ctq57-0934/a660-t006591
Ctq57-0961/a660-t006884

Vad är det som stämmer
35 ish. De tidiga med kantiga luggar och a660 är i den mindre boetten. Nyare boett med a060 är den större 38mm 👍🏿
 
Idag The Citizen Automatic.
Tror inte dom tillverkade under särskillt lång tid och det verkar som väldigt få såldes.

Stör mig inte på att dom kallades The Citizen och det står ju inte på tavlan.
På något sätt lite nördballt, dumkul eller hur man ska säga.

Gillar under radarn känslan med dom här bättre Citizenarna, på armen känner man att det är bra grejer och är nöjd men omgivningen ser bara en Ur och Penn klocka.


IMG_2797.jpeg
IMG_2829.jpeg
 
Hur är nivån på de lite enklare Attesa egentligen? Priserna spretar ju lika mycket som designen mellan de olika modellerna. Är sugen på en svart CB1120-50E som komplement till chronomaster. Kanske lite trist, men å andra sidan mycket klocka med titan, radiosynk, safirglas etc. Är det något jag missar? Hittar inte så mycket info om dessa.
Lånad bild från c24
1000008572.jpg
 
Hur är nivån på de lite enklare Attesa egentligen? Priserna spretar ju lika mycket som designen mellan de olika modellerna. Är sugen på en svart CB1120-50E som komplement till chronomaster. Kanske lite trist, men å andra sidan mycket klocka med titan, radiosynk, safirglas etc. Är det något jag missar? Hittar inte så mycket info om dessa.
Lånad bild från c24
1000008572.jpg
Jag är antagligen lite partisk då jag håller Citizen högt i alla prisklasser ;) , men jag tycker dom levererar mycket prestanda och finish för pengen man betalar (precis som du påpekar). Det jag tycker drar ner helheten lite är att dom ofta är i större storlekar (40mm+) och att de radiosynkade ibland lider av ”för korta visare syndrom”.
Smaksak förstås :)
 
Jag är antagligen lite partisk då jag håller Citizen högt i alla prisklasser ;) , men jag tycker dom levererar mycket prestanda och finish för pengen man betalar (precis som du påpekar). Det jag tycker drar ner helheten lite är att dom ofta är i större storlekar (40mm+) och att de radiosynkade ibland lider av ”för korta visare syndrom”.
Smaksak förstås :)
Haha just på modellen ovan fick jag titta både en och två gånger, var först helt säker på att båda visarna var lika långa. 😅
 
Jag är antagligen lite partisk då jag håller Citizen högt i alla prisklasser ;) , men jag tycker dom levererar mycket prestanda och finish för pengen man betalar (precis som du påpekar). Det jag tycker drar ner helheten lite är att dom ofta är i större storlekar (40mm+) och att de radiosynkade ibland lider av ”för korta visare syndrom”.
Smaksak förstås :)
Tack, det låter ju som att detta kan bli ett köp ändå. Visarna hade jag inte ens tänkt på innan, men visst tusan har du rätt. Förhoppningsvis inte lika störigt i verkligheten, men det finns det ju bara ett sätt att ta reda på.
Just den här listas som 38 mm, men jag har också reagerat på storleken på många attesa-modeller. Samt, för att uttrycka mig diplomatiskt, fäblessen för maximalistiska urtavlor.
 
Ni som handlar begagnat direkt från Japan, var någonstans gör ni det år 2024?

Har suktat på en Chronomaster ett tag, men de jag är sugen på dyker inte upp sådär jätteofta på forumet.
 
Ni som handlar begagnat direkt från Japan, var någonstans gör ni det år 2024?

Har suktat på en Chronomaster ett tag, men de jag är sugen på dyker inte upp sådär jätteofta på forumet.
Jag har precis premiärhandlat via timpeaks. Fungerade väldigt bra, men givetvis inte billigast i och med förmedlingsavgift
 
Tillbaka
Topp