• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Eftersom Det finns en Seiko-tråd och en Grand Seiko-tråd tänkte jag att det även borde finnas utrymme för en tråd innehållandes Citizens lite lyxigare linjer som komplement till CITIZEN-tråden. Tyvärr är dom ju precis som Grand Seiko tidigare var, förunnade den Japanska marknaden (JDM). Men nu finns ju möjlighet att beställa via handlare som gärna sprider den Japanska solens strålar ända upp till lilla mörka Svedala.
Campanola, Exceed, Attesa, Signature collection, och inte att förglömma The Citizen. Finns det fler?
Bilder, kommande nyheter, tips på handlare, modelldiskussioner, även gamla skönheter, kort sagt allt en medborgare kan tänkas förgylla tillvaron med :)
Baselworld-2019-Citizen-Caliber-0100-1-second-a-year-accuracy-4.jpg

The Citizen AQ6010-06A


 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag har just vid skrivande tillfälle endast en Exceed i stallet av Medborgare, ska förhoppningsvis bättra på beståndet någon gång i framtiden :rolleyes: Även om den inte på något vis är extravagant i sitt estetiska utförande är den ändå väldigt utmärkande för vad just Exceed vill förmedla. Att överträffa!
1977 föddes namnet & konceptet Exceed och 1978 kom Citizen med den första kvartsklockan med ett urverk UNDER 1mm tjocklek, Exceed Gold. Man var djupt indragen i "The Thin Watch War" som utspelades mellan Citizen, Seiko och ETA (ETA vann, dock med en klocka som aldrig gick att bära). 1997 Marknadsförde Citizen konceptet "Exceed eco-drive" (två år efter att eco-drive fötts 1995).En eco-drive klocka med en tidshållning på 10spy. Man hade även individuellt ställbar timvisare för smidig förflyttning mellan tidszoner. Redan 1970 var Citizen först med att göra en klocka i Titan, X-8 Chronometer. Den såldes i färre än 2000ex. Nåväl, historier runt Citizen och deras inovationer kommer förhoppningsvis fyllas på i tråden eftersom... Här kommer min lilla Exceed. Naturligtvis eco-drive och i titan. Den extra höga tidshållningen levereras via radiosynk och den individuella timvisaren för enkel tidszonförflyttning är ersatt av samma funktion via sekundvisaren vid utdragen krona.
exceed.jpg

Det är en numera utgången modell som införskaffades i en Citizen Outlet när jag besökte Tokyo (Venus fort Odaiba)
En tänkbar kandidat som "nästa Exceed" i min låda, skulle kunna vara den klocka som släpptes 2017 för att fira 40 år av Exceed-konceptet. AQ5000-13A
AQ5000-13A__1.jpg
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
0BED5987-D80A-4DF5-BDA0-33C8A9C3DC21.jpeg

Jag inviger det nya året med Chronomaster ctq57-1201 på Hirsch London alligator. Utrustad med kvartsverket A660. Ska man spekulera i om det görs någon jubileums modell med urverket som fyller 20år i år? En högst spekulativ spaning (baserad på att de enda nyproducerade med A660 är 3st i AB-serien samtidigt som A060 återfinns i alla andra nyheter) är att kvarts kommer fasas ut (främst i Cronomaster linjen) till förmån för eco-drive. Förhoppningsvis med cal.0100 i någon plånboksvänlig modell.
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Fina klockor och bra tråd! Känner att jag måste berika mig själv med en Chronomaster snart. Hoppas fortfarande på en 35 mm eco-drive i titan men det lär ju aldrig hända :rolleyes:
Sikta på 37mm så är du hemma ;) Om det som jag tidigare nämnde görs någon jubileums variant på A660 så kan det ju hända att något i 35/36 släpps...
 
Senast ändrad:

JohanRe

Cartier
Har Citizen nån sida där. Man kan kika på deras high end ur? Känner mig lite förvirrad när jag skall googla.
 

Borone

Cartier
2-Faktor
BF1657B7-2BC6-4843-A75E-8B3B3EAAD06C.jpeg
65D4402A-1C8F-4944-8D10-B1547857EFB8.jpeg
@Borone @timevoid @DB15 har ni inte lite kul bilder & input om Campanola? Jag vet att det finns Medborgar-godis i gömmorna hos forum bröder :) @Geparden @Oron @john b Välkomna in och bidra med både nya och gamla bilder på 日本 finest :cigar:

Ägde denna pjäs till 2018 då den såldes till en känd svensk musiker och klocksamlare som har betydligt tjockare handleder än jag.
Lite info saxat från min annons:
Campanola är Citizens riktiga premiummärke. Handgjorda klockor som tillverkas i mycket små volymer. Kända för bra finish och avancerade quartzverk med finurliga komplikationer som vanligtvis bara hittas på de allra dyraste mekaniska klockorna. Ursprungligen tillverkades Campanola bara för den japanska marknaden, men nu säljs de även utanför Japan.

Just denna klocka är en extra ovanlig - European Edition med svart tavla och romerska index - som bara tillverkades i 99 ex. Klockan mäter 41x50mm och på undersidan finns två "metallflärpar", som gör att den sitter riktigt skönt med läderarmbandet. Paradkomplikationen på denna modell är en perpetual calendar som bl.a. kan användas för att ta reda på vilken veckodag ett specifikt datum infaller olika år framåt eller bakåt i tiden.
 

Bilagor

  • 5A10FD15-00D7-4774-8584-ED8D5F1D35E2.jpeg
    5A10FD15-00D7-4774-8584-ED8D5F1D35E2.jpeg
    201.6 KB · Visningar: 25
  • ED7B91AB-BC53-4FED-9422-A14B47EE0C6A.jpeg
    ED7B91AB-BC53-4FED-9422-A14B47EE0C6A.jpeg
    180.8 KB · Visningar: 31

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Har Citizen nån sida där. Man kan kika på deras high end ur? Känner mig lite förvirrad när jag skall googla.
Om du går in på https://citizen.jp/ istället för den internationella websidan (.com) så dyker dom upp. Sedan kan man kolla hemsidorna för biccamera eller yodobashi. Sakurawatches.com har en överskådlig sida och är pålitliga att handla ifrån, dock har dom inte hela utbudet av alla modellserier, men det mesta... http://www.higuchi-inc.com/english/ har även länkar direkt till tillverkarnas sidor och https://www.seiyajapan.com/ är en annan pålitlig säljare som dock inte länkar till andra sidor utan bara visar det han har till försäljning :)
 

Geparden

Audemars
@Borone @timevoid @DB15 har ni inte lite kul bilder & input om Campanola? Jag vet att det finns Medborgar-godis i gömmorna hos forum bröder :) @Geparden @Oron @john b Välkomna in och bidra med både nya och gamla bilder på 日本 finest :cigar:
Och jag som tyckte det var jobbigt redan när GS slingrade sig ur den allmänna ”Seikotråden” och fick en egen.. ;)
Är ju fortfarande lite tråkigt nöjd med
AQ4040-06A så det är den jag får bidra med för tillfället.
2EC82266-BFC6-4941-B4B9-85774BE67EBD.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Och jag som tyckte det var jobbigt redan när GS slingrade sig ur den allmänna ”Seikotråden” och fick en egen.. ;)
Är ju fortfarande lite tråkigt nöjd med
AQ4040-06A så det är den jag får bidra med för tillfället.
2EC82266-BFC6-4941-B4B9-85774BE67EBD.jpeg
Den där är verkligen något att vara nöjd med :cigar: AQ4041- ligger bra till hos mig, samma boett som din... kan bli nästa import ;) Man är ju lite nyfiken på vad året ska erbjuda, Citizen blir ju kvar på Basel 2020, så man får väl sitta still i båten tills april är över.
 

namkrad

Cartier
2-Faktor
Härlig tråd! Har väldigt länge varit sugen på en Chronomaster men tyckt att ca 37 mm är lite för nätt.
Älskar ju att de går så exakt och det är kanske dax att skaffa en lite mer diskret dinka. Gillar verkligen perpetual calender oxå.
100 m water resistant, funkar den I vatten eller ska man helst undvika vatten? Kan ju bli en OWG...
Förresten, vilken är att föredra, batteri eller ecodrive?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Härlig tråd! Har väldigt länge varit sugen på en Chronomaster men tyckt att ca 37 mm är lite för nätt.
Älskar ju att de går så exakt och det är kanske dax att skaffa en lite mer diskret dinka. Gillar verkligen perpetual calender oxå.
100 m water resistant, funkar den I vatten eller ska man helst undvika vatten? Kan ju bli en OWG...
Förresten, vilken är att föredra, batteri eller ecodrive?
1/ Måtten ska man kanske inte stirra sig för blind på med dessa. Dom är inte alltid korrekt angivna på olika sidor, så kan vara lite lurigt. Och dom bärs överlag väldigt bekvämt och får väl anses något konservativa i att ligga under 40mm på alla modeller. Men å andra sidan verkar trenden vända mot 37-39 över lag, så helt plötsligt är dom "helt rätt" igen ;)

2/ 100m funkar till allt du kan tänkas företa dig.

3/ Smaksak, kanske... Jag funderar på en eco-drive som nästa, och då för att ha som vardags/edc/gada. Samtidigt har jag just nu några kvartsare som jag är riktigt nöjd med. Just några hundralappar var femte år för att byta batteri och trycktesta tycker jag inte är något argument i sig att premiera eco-drive, man kommer ju ändå vilja trycktesta innan badsemestern även om batteriet inte behöver bytas, och det kostar ju nästa samma hundralappar. Det som talar för eco-drive är ju tekniken och miljöaspekten, och möjligen att dom bör hålla riktigt, riktigt länge. Fördel med A660 (kvarts) är att dom är något tunnare (om man gillar det) och väl beprövade (A660 fyller 20 år i år). Nackdelen med A660 är ju också att utbudet krympt till i princip 1 modell med 3 tavlor, det finns fortfarande tidigare modeller av CTQ57-xxxx att hitta NOS, men i nyproduktion är det bara AB9000-xxx kvar. A060 (eco-drive) har lite kul tekniska funktioner för att kolla kalendern, laddningsnivån eller nollställa visarna om dom hamnat ur synk. Personligen blir jag alltid lite skeptisk till såna funktioner, som indirekt antyder att problem kan uppstå, men som man lätt kan åtgärda på egen hand. Sen har man ju OCD aspekten med att hålla en eco-drive laddad i vårt mörka land, men bär man den regelbundet och låter den vila på fönsterbrädan är det oftast inga problem.
 

D.Trump

Cartier
Och jag som tyckte det var jobbigt redan när GS slingrade sig ur den allmänna ”Seikotråden” och fick en egen.. ;)
Är ju fortfarande lite tråkigt nöjd med
AQ4040-06A så det är den jag får bidra med för tillfället.
2EC82266-BFC6-4941-B4B9-85774BE67EBD.jpeg
Riktigt nice, en fråga dock, örnen på tavlan(för det är väl en örn) har den nån betydelse eller är det bara utsmyckning, dom flesta chromaster man ser är ju utan.
 

namkrad

Cartier
2-Faktor
1/ Måtten ska man kanske inte stirra sig för blind på med dessa. Dom är inte alltid korrekt angivna på olika sidor, så kan vara lite lurigt. Och dom bärs överlag väldigt bekvämt och får väl anses något konservativa i att ligga under 40mm på alla modeller. Men å andra sidan verkar trenden vända mot 37-39 över lag, så helt plötsligt är dom "helt rätt" igen ;)

2/ 100m funkar till allt du kan tänkas företa dig.

3/ Smaksak, kanske... Jag funderar på en eco-drive som nästa, och då för att ha som vardags/edc/gada. Samtidigt har jag just nu några kvartsare som jag är riktigt nöjd med. Just några hundralappar var femte år för att byta batteri och trycktesta tycker jag inte är något argument i sig att premiera eco-drive, man kommer ju ändå vilja trycktesta innan badsemestern även om batteriet inte behöver bytas, och det kostar ju nästa samma hundralappar. Det som talar för eco-drive är ju tekniken och miljöaspekten, och möjligen att dom bör hålla riktigt, riktigt länge. Fördel med A660 (kvarts) är att dom är något tunnare (om man gillar det) och väl beprövade (A660 fyller 20 år i år). Nackdelen med A660 är ju också att utbudet krympt till i princip 1 modell med 3 tavlor, det finns fortfarande tidigare modeller av CTQ57-xxxx att hitta NOS, men i nyproduktion är det bara AB9000-xxx kvar. A060 (eco-drive) har lite kul tekniska funktioner för att kolla kalendern, laddningsnivån eller nollställa visarna om dom hamnat ur synk. Personligen blir jag alltid lite skeptisk till såna funktioner, som indirekt antyder att problem kan uppstå, men som man lätt kan åtgärda på egen hand. Sen har man ju OCD aspekten med att hålla en eco-drive laddad i vårt mörka land, men bär man den regelbundet och låter den vila på fönsterbrädan är det oftast inga problem.

1. Japp, Chronomaster verkar ju ha en stor urtavla och det gör ju en hel del, på samma sätt som en SMP bär väldigt bra mot en SBDX001 som har mycket mindre urtavla.
2. Låter bra :)
3. Gillar tanken på eco-drive mer och mer, antar att det kommer dröja innan det interna batteriet pajjar.
 

namkrad

Cartier
2-Faktor
Och jag som tyckte det var jobbigt redan när GS slingrade sig ur den allmänna ”Seikotråden” och fick en egen.. ;)
Är ju fortfarande lite tråkigt nöjd med
AQ4040-06A så det är den jag får bidra med för tillfället.
2EC82266-BFC6-4941-B4B9-85774BE67EBD.jpeg
Fantastiskt snygg! Urtavlan har sådan fin nyans på din bild, lite champagne i den :)
Det enda jag inte gillar med modellen är den svarta lilla pluppen vid kl 3, ser lite beiget ut..
Hur ser det ut i verkligheten?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Om det jag hört stämmer så tappar det uppladdningsbara batteriet i eco-drive runt 10% kapacitet / 10 år. Eftersom dom drivs av ljus och bara med hjälp av batteriet i brist på ljus så kan ju den teoretiska livslängden bli över 100 år

Jag är seriöst oteknisk men om man bortser från batteriets förmåga att hålla prestanda, hur väl håller sig mekanismen som ständigt måste slå över till batteridrift när det inte finns tillräckligt med ljus?
 
Topp