• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

umeåac

Cartier
2-Faktor
Kul att kunna säga hej i Citizen-tråden ☀️👋!
1000013594.jpg
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Mitt första inlägg i denna tråden, som ägare av en Citizen klocka :D

Dubbelpostar mitt inlägg häromdagen i Vad gör du och din klocka nu - tråden.

Häromdagen åkte jag in till Stockholm för att kika på en Citizen.
Jag har aldrig ägt just en Citizen, trots att ca 30 klockar kommit och gott under mina 8 år som KS:are…

Det var en Citizen Promaster Automatic Diver Titanium - NB6021-17E som väckt mitt intresse. Jag skulle gärna äga en Seiko SLA043, som jag tycker är döläcker, men då jag inte tål stål så är det inget alternativ. Tänkte att denna Citizen kanske kan vara ett ok substitut.

Måste säga att det kändes märkligt, läs nästan obehagligt, att gå in i en Ur och Penn butik för att kika på en klocka. Så stor kontrast mot ett besök på KM Globen eller Fältöversten. Dock hade jag tur och blev betjänad av en urmakare som huserade i en skrubb längst in i butiken. Blev det köp?

svar JA!

6,5k för en titanare med en, enligt mig, schysst look och känsla, WOW!
Är den perfekt? Absolut inte. Kronan är för liten, caset kunde bearbetats mer, spännet är plain samt omärk, men Bang for the bucks, absolut.

Det är med lite sorg och kanske en gnutta frustration att denna japanare och kollega till Seiko representeras av Ur & Penn här i Svedala. Märket får inte den status och känsla av kvalitet som iallafall jag tycker det förtjänar.

IMG_1039.jpeg


Lite historia kring just denna modell är att det är en re-make på Citizen Challenge Diver från 70-talet. Just en Citizen Challenge Diver ska ha hittats på ett rev i Australien, efter flera år i vattnet/sanden, fullt fungerade.
IMG_0455.png

https://www.ablogtowatch.com/explor...-the-citizen-promaster-mechanical-diver-200m/
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Fortsatt oerhört nöjd, orimligt mkt pang för pengarna. Jäklar så bra Citizens duratectbehandling är, inte en hairline än så länge på vare sig länk eller clap, och jag har vanligtvis svart bälte i små repor från skrivbordsjobb. Danskjäveln har förstås inte återbetalat mig den 5-hundring han lovade mig och har slutat läsa mina meddelanden. Trist och lite förvånande ändå då han verkar va en klockentusiast, men uppenbarligen visste han att han blåste mig på länkbitarna. MarcDam kallar han sig på Tradera om någon är nyfiken. Har skrivit en rad til Tradera då han fick ett bra omdöme av mig innan jag uppmärksammade att det va knas m bitarna jag fick med, men har inte fått återkoppling där heller. Men hur som, klockan är grymt bra.
1000014347.jpg
 
Senast ändrad:

Patric J

Rolex
2-Faktor
Glömde nästan bort att jag skulle lägga upp här när den kommit. Helt klart klockan jag använder mest när jag ska vara casual/dressy nu.
Skiftar färg mycket i ljuset men ”grön” har jag nog aldrig upplevt att den är, kanske till vintern dock. Nånstans mellan salmon och beige skulle jag säga den oftast är! Fått många komplimanger, och gångreserven är gött.
image.jpg
image.jpg
IMG_3010.jpeg

Trivs du fortfarande med klockan?
Jag fick i fredags möjlighet att se och prova den blåa. Var i valet och kvalet att slå till.
Men en sak som vissa påpekat och kritiserat är att armbandet har praktiskt taget ingen avsmalning mot undersidan av handleden. Är benägen att hålla med och tycker det känns för dominerande. Det känns för brett för klockan. Eller vänjer man sig? Hur upplever du det?
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Fortsatt oerhört nöjd, orimligt mkt pang för pengarna. Jäklar så bra Citizens duratectbehandling är, inte en hairline än så länge på vare sig länk eller clap, och jag har vanligtvis svart bälte i små repor från skrivbordsjobb. Danskjäveln har förstås inte återbetalat mig den 5-hundring han lovade mig och har slutat läsa mina meddelanden. Trist och lite förvånande ändå då han verkar va en klockentusiast, men uppenbarligen visste han att han blåste mig på länkbitarna. MarcDam kallar han sig på Tradera om någon är nyfiken. Har skrivit en rad til Tradera då han fick ett bra omdöme av mig innan jag uppmärksammade att det va knas m bitarna jag fick med, men har inte fått återkoppling fått heller. Men hur som, klockan är grymt bra.
1000014347.jpg
Tidshållningen är även suverän, ligger på -0,2 sekunder/dygn nu efter 4 veckors regelbunden användning.
 

partyb

Breitling
Trivs du fortfarande med klockan?
Jag fick i fredags möjlighet att se och prova den blåa. Var i valet och kvalet att slå till.
Men en sak som vissa påpekat och kritiserat är att armbandet har praktiskt taget ingen avsmalning mot undersidan av handleden. Är benägen att hålla med och tycker det känns för dominerande. Det känns för brett för klockan. Eller vänjer man sig? Hur upplever du det?
Jag stortrivs verkligen med den, håller riktigt bra tid även om jag inte kollat med timegrapher. Nu ska det sägas att jag inte längre har någon speciellt dyr klocka kvar då vi köpte hus och skaffade barn nyligt, men det är av mina 8-10 klockor den som får klart mest tid på handleden, tycker det är ett riktigt skönt armband om man hittar rätt sizing. Men en nackdel kan väl då kanske vara att jag upplever att det samlas rätt mycket damm mellan mittlänkarna så den ser fort inte helt 100% ren ut, men kan man leva med det så gör det inget, den blänker på rätt fint i olika sken ändå ;)
Att armbandet inte smalnar av är inget jag stör mig på för den sitter så fantastiskt härligt, men jag kan absolut se att en avsmalning ändå(!) kanske hade gjort klockan ännu bättre. All in all är det inte så mycket att fundera på tycker jag, för några få tusenlappar så får du en jäkligt trevlig vardagsklocka, verkligen.
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Jag stortrivs verkligen med den, håller riktigt bra tid även om jag inte kollat med timegrapher. Nu ska det sägas att jag inte längre har någon speciellt dyr klocka kvar då vi köpte hus och skaffade barn nyligt, men det är av mina 8-10 klockor den som får klart mest tid på handleden, tycker det är ett riktigt skönt armband om man hittar rätt sizing. Men en nackdel kan väl då kanske vara att jag upplever att det samlas rätt mycket damm mellan mittlänkarna så den ser fort inte helt 100% ren ut, men kan man leva med det så gör det inget, den blänker på rätt fint i olika sken ändå ;)
Att armbandet inte smalnar av är inget jag stör mig på för den sitter så fantastiskt härligt, men jag kan absolut se att en avsmalning ändå(!) kanske hade gjort klockan ännu bättre. All in all är det inte så mycket att fundera på tycker jag, för några få tusenlappar så får du en jäkligt trevlig vardagsklocka, verkligen.

Tack för ett utförligt svar! 👍
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Jäkla fin ändå, ända ja verkligen ogillar är gummibandet hur det ser ut, riktigt illa, men det går ju att byta, sugen på att hitta en i andrahand👍🏻 sälja av certinan och skaffa nått sånt där istället
@Smulan säljer ju en här;
;)
 
Topp