Jag äger en Zenshin av första generationen och tycker den är kanon. För mig är datum alltid ett plus. Bättre finisherade urverk är också alltid ett plus, men också förenat med en kostnad, likaså power reserve. Det jag kan anmärka på med urverket är att det känns lite "grovt" när man vrider på kronan för att ställa tiden.
Förut ville jag också ha så lång power reserve som möjligt. Jag har dock märkt att det inte spelar så stor roll då jag roterar såpass att jag ändå måste vrida upp den när jag ska ha den igen, så där har jag ändrat mig. Undantaget är om jag använder en klocka som primär och gör avstickare då och då med andra klockor. I mitt fall är Zenshin en avstickare och inte en primär så power reserve är inget problem.
Vad gäller precision så är en 'small seconds' kanske inte mitt förstaval som officiell tidtagare men jag har inte märkt nån större avvikelse. Den håller måttet helt klart!
Spännet tycker jag är helt ok och förstår inte varför man skulle vilja ha samma funktion fast på ett större spänne. Det nya verkar ha samma dåliga micro-justering med endast två lägen.. Reptåligheten har imponerat faktiskt, har fått nått enstaka märke men tycker jag borde haft mer.
Glasringen är tycke och smak, jag föredrar gen 1 med rund ring då en åttakantig ring inte lirar 100% med boetten och man får ett kilformat rest mellan dem.
Sist ut är tavlan som jag tycker är lika bra i verkligheten som på bild, ofta är det tvärt om att bilderna lovar mer än de levererar på klockor i denna prisklassen, men inte här