• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

City

Quaker

Panerai
2-Faktor
9D7E486F-CE53-4C24-BFB9-788F334AC7EF.jpeg
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Är ju inte helt ovanligt med sprickor eller hela bortfall av lysmassan i visarna på City och andra vintage-dykare, är det något som går att reparera via service? Eller måste man leta hela visare från andra exemplar isf?
 

Exxet

Rolex
Är ju inte helt ovanligt med sprickor eller hela bortfall av lysmassan i visarna på City och andra vintage-dykare, är det något som går att reparera via service? Eller måste man leta hela visare från andra exemplar isf?
Svaret är kort, ja på bägge, enklaste är ju om man får tag på fina sk N O S, luma om går att göra själv om man är lite händig, finns lumekit att köpa, vissa urisar kan göra det.
 

frukthatt

Breitling
Fick tag på en J P Brandt-katalog från 1977. Ska försöka hinna med att scanna den framöver men vågar inte lova när det kan bli av. Postar ett smakprov så läge iallafall. :)
Spännande, jag ser gärna mer. Jag har en City-Monnin från gissningsvis 1976 eller 77 som tillhört min mor som tog dykcert då. Orginalband saknas och jag får inget vettigt svar på vilket armband som satt på när klockan köptes. På de bilder som finns från den tidseran är armbandet utbytt mot någon slags polyesterband med metallspänne (typ Swix eller något annat vallamärke som användes för att dra ihop skidor) då orginalbandet var för kort för att ha över våtdräkten. :)
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Spännande, jag ser gärna mer. Jag har en City-Monnin från gissningsvis 1976 eller 77 som tillhört min mor som tog dykcert då. Orginalband saknas och jag får inget vettigt svar på vilket armband som satt på när klockan köptes. På de bilder som finns från den tidseran är armbandet utbytt mot någon slags polyesterband med metallspänne (typ Swix eller något annat vallamärke som användes för att dra ihop skidor) då orginalbandet var för kort för att ha över våtdräkten. :)
Gul eller svart tavla? Har sett ett NOS-exemplar av varje. Gul hade Tropic 66, vilket stämmer med bilden ovan. Den med svart tavla hade ett Tropic Sport. Båda bör ha varit den längre varianten. Jag ska försöka komma ihåg att kolla i katalogen vad som satt på den svarta när jag kommer hem ikväll.
 

frukthatt

Breitling
Gul eller svart tavla? Har sett ett NOS-exemplar av varje. Gul hade Tropic 66, vilket stämmer med bilden ovan. Den med svart tavla hade ett Tropic Sport. Båda bör ha varit den längre varianten. Jag ska försöka komma ihåg att kolla i katalogen vad som satt på den svarta när jag kommer hem ikväll.

Svart tavla. Så passande att jag satt på ett tropic sport. Men känslan av att morsan slängt ett Tropic känns sådär...
IMG_6297.jpg
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Hej City-kamrater,

Den 16 januari köpte jag en City som skickades från UK. Allt gick kanon fram tills att den anlände till tullen i Sverige. Där blev den liggandes från 26/1 till 24/3 då den efter påtryckningar och betalning skickades vidare. Tyvärr lyckades Postnord sedan slarva bort den och nu vet ingen var den är och reklamation är gjord. Postnord har varit helt otroligt usla från start och jag har inte fått svar, fått olika svar och besked samt allmänt rörigt.

Jag tänkte höra om ni vill hjälpa mig hålla lite koll på olika köp och säljsidor om ni ser den. Det vore verkligen snällt! 🙏🏼

0.jpg
EA9D7455-F1C4-4FF7-AE6B-0A7AF538114A.jpeg.jpg
 

jmalmsjo

Cartier
Gul eller svart tavla? Har sett ett NOS-exemplar av varje. Gul hade Tropic 66, vilket stämmer med bilden ovan. Den med svart tavla hade ett Tropic Sport. Båda bör ha varit den längre varianten. Jag ska försöka komma ihåg att kolla i katalogen vad som satt på den svarta när jag kommer hem ikväll.
När jag köpte min quartz City förra året så fick jag med ett band som enligt säljaren skulle vara originalbandet. Jag är dock tveksam till det och bär den, som många andra, på tropic sport. Vad tror ni som kan mer? Knappt urskiljbart men det har haft en ”ND TIME” tabell. Märkt med ”N” på ena änden.
26B036F4-89A1-427E-BD3B-F80DAF76798A.jpeg

6DB4E624-B04C-4CDD-8F74-7EBFC56180E6.jpeg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
När jag köpte min quartz City förra året så fick jag med ett band som enligt säljaren skulle vara originalbandet. Jag är dock tveksam till det och bär den, som många andra, på tropic sport. Vad tror ni som kan mer? Knappt urskiljbart men det har haft en ”ND TIME” tabell. Märkt med ”N” på ena änden.
26B036F4-89A1-427E-BD3B-F80DAF76798A.jpeg

6DB4E624-B04C-4CDD-8F74-7EBFC56180E6.jpeg
Kan omöjligt vara original. Ser ut ungefär som Citizen men om det är det eller bara någon som blivit inspirerad vågar jag inte svara på. Ingen av mina Promasters har kommit med originalbandet och jag har inte snöat in och läst på om dem (än). :)
 

Jonvafan

Omega
Hej City-kamrater,

Den 16 januari köpte jag en City som skickades från UK. Allt gick kanon fram tills att den anlände till tullen i Sverige. Där blev den liggandes från 26/1 till 24/3 då den efter påtryckningar och betalning skickades vidare. Tyvärr lyckades Postnord sedan slarva bort den och nu vet ingen var den är och reklamation är gjord. Postnord har varit helt otroligt usla från start och jag har inte fått svar, fått olika svar och besked samt allmänt rörigt.

Jag tänkte höra om ni vill hjälpa mig hålla lite koll på olika köp och säljsidor om ni ser den. Det vore verkligen snällt! 🙏🏼

0.jpg
EA9D7455-F1C4-4FF7-AE6B-0A7AF538114A.jpeg.jpg
Jäklar vad surt! Lider med dig. Riktigt fin den där klockan. Jag köpte en Certina DS inte så långt innan (men pre-brexit) från samma säljare är jag ganska säker på. Inget som beror på honom såklart utan tänkte bara att det lika gärna kunde ha varit min klocka som slarvades bort av posten.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Svart tavla. Så passande att jag satt på ett tropic sport. Men känslan av att morsan slängt ett Tropic känns sådär...
IMG_6297.jpg
Datorn jag haft att scanna med säckade ihop häromdagen så det dröjer innan jag kan posta Citykatalog i tråden. Jag kollade iallafall vad den svarta i den hade för band men bilden var rätt usel. Snarare Tropic 66 än Sport iallafall för det var inga stora hål. Ska jag gissa så kunde det nog variera lite beroende på tillgång och urmakarma som sålde dem bytte nog gärna om man ville. Något Tropic bör det iallafall ha varit. Alla NOS City jag sett har haft Tropic. Det dök upp ett par dykarkronografer på Tradera häromåret. De hade Tropic Sport som var böjda efter att ha suttit på klockan i förpackning länge så de var sannolikt där från början.
 
Topp