• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Corniche

Corniche - bra eller anus?


  • Totala väljare
    125

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Intressant. Vad är "vanligt" för dig? För mig ökar gränsen ju dyrare klockor jag köper! När jag köpte min första Rolex förra året tyckte jag att det var lyxigt... Nu är den summan "ingenting".
Precis det jag menar :) min Omega är definitivt lyx, medan ett märke som Longines som förr var lyx för mig nu känns lite som vardagsmat
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Precis det jag menar :) min Omega är definitivt lyx, medan ett märke som Longines som förr var lyx för mig nu känns lite som vardagsmat

Är priset detsamma som lyx, eller kan lyx vara något sällsynt som inte alla kan få? Här är ett exempel: jag bytte min Exp 16570 mot en OQ 17000 med Mark 1 tavla. Det finns massvis av 16570 men mindre än 25k OQ:s har tillverkats. Vilken är mest lyx? En dyrare klocka som är lätt att hitta eller en billigare klocka som är svårare att hitta?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Är priset detsamma som lyx, eller kan lyx vara något sällsynt som inte alla kan få? Här är ett exempel: jag bytte min Exp 16570 mot en OQ 17000 med Mark 1 tavla. Det finns massvis av 16570 men mindre än 25k OQ:s har tillverkats. Vilken är mest lyx? En dyrare klocka som är lätt att hitta eller en billigare klocka som är svårare att hitta?


Självklart en billigare klocka som är svår att hitta!

(Vad skulle vi annars ha det här forumet till?)
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Är priset detsamma som lyx, eller kan lyx vara något sällsynt som inte alla kan få? Här är ett exempel: jag bytte min Exp 16570 mot en OQ 17000 med Mark 1 tavla. Det finns massvis av 16570 men mindre än 25k OQ:s har tillverkats. Vilken är mest lyx? En dyrare klocka som är lätt att hitta eller en billigare klocka som är svårare att hitta?
Instämmer med eriksson850, men för folk som inte är lika insatta/nördiga/besatta skulle den dyrare vara lyxigare (generaliserar givetvis)
 

meo_swe

Audemars
20140915_143943.jpg
 

hollow123

Rolex
Corniche+-+Mistral+40+Limited+Edition+5.jpg


Ny modell som Whedda på King skrev om igår. Görs i 250 ex. till ett pris av 3000:-
Bra budgetalternativ kan jag tycka till de som letar klocka inför nyår
 

POO

Panerai
Corniche+-+Mistral+40+Limited+Edition+5.jpg


Ny modell som Whedda på King skrev om igår. Görs i 250 ex. till ett pris av 3000:-
Bra budgetalternativ kan jag tycka till de som letar klocka inför nyår


Snygg? Mycket! Mer än så? knappt. Det roligaste man kan ha för 3' i klocksvängen? Definitivt inte! Ska man ha nått till nyår är imho en dam-DW med läderstronk ett bättre alternativ om man ska köra svenskt och billigt, men de är ju inte lika inne...
 

hollow123

Rolex
Snygg? Mycket! Mer än så? knappt. Det roligaste man kan ha för 3' i klocksvängen? Definitivt inte! Ska man ha nått till nyår är imho en dam-DW med läderstronk ett bättre alternativ om man ska köra svenskt och billigt, men de är ju inte lika inne...

Njaee snyggt ja! Bästa för 3k nej!
Men i min uppfattning ett roligare märke än DW, som jag uppfattat det utan att intressera mig för märket i sig, vill göra lite bättre och roligare klockor.
Sen är det kanske inte för den inbitne klockrntusiasten, men för en vilsen själ som söker något snyggt och inte vill ha en parfymare... Ja!
 

hedbrg

Panerai
Jag håller med dig! Lyx, för mig, är något som är svårt/svårare att uppnå!

Håller inte alls med i resonemanget faktiskt.
Lyx tycker jag är något man unnar sig. Bara för att det är svårt att hitta betyder det inte att det är lyx.
För att citera SAOL;
Lyx - prakt, yppighet, överflöd, ngt onödigt.
Så jag skulle påstå att din exp är mer lyxig än din OQ, även om den senare är mer unik.

Sen kan det vara en lyx att ha sån tid att man hinner leta upp en unik vara, men det är en annan sak...
 

SSL

Audemars
Lite sugen på den här.
Nån som haft Corniche lite längre än några veckor och kan ge lite synpunkter på klockan?
image.jpeg
 

aadde81

Cartier
Har inte testat den i verkligheten och kommer nog inte göra det pga. att en dressare på 40 mm är alldeles för stor i min värld. Håller mig till min Knut Gadd :)
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Jag förstår tyvärr inte hela grejen med Knut Gadd klockan här på forumet, skulle du kunna vara vänlig och förklara hypen bakom klockan? :)
Personligen tycker ja att den bland annat har en mer unik och mer tilltalande design jämfört med Corniche, kolla på KGs tavla bland annat, den är grymt fin och har väldigt mycket mer djup jämfört med Corniche som känns lite platt enligt mig. Får även en känsla av att den är mer mångsidig än vad Corniche är samt att den har en högre kvalité. Kolla gärna mer på tråden om passarounden så får du säkert en större inblick om Knut Gadd.

PS: kanske dags för en Corniche passaround?
 

Norris

Breitling
Lite sugen på den här.
Nån som haft Corniche lite längre än några veckor och kan ge lite synpunkter på klockan?
image.jpeg

Hej!
Jag har en Corniche sedan 1 år tillbaka, Heritage 40 - den med svart urtavla och rose guld. Mycket nöjd. Spännet är lite väl komplicerat kan jag tycka. Urtavlan är väldigt snygg, betydligt bättre än på bild.
Som tidigare nämnts så tycker jag avsaknaden av en sekundvisare ger en lite mer exklusiv känsla när det är quartz.
 

Connor94

Omega
Personligen tycker ja att den bland annat har en mer unik och mer tilltalande design jämfört med Corniche, kolla på KGs tavla bland annat, den är grymt fin och har väldigt mycket mer djup jämfört med Corniche som känns lite platt enligt mig. Får även en känsla av att den är mer mångsidig än vad Corniche är samt att den har en högre kvalité. Kolla gärna mer på tråden om passarounden så får du säkert en större inblick om Knut Gadd.

PS: kanske dags för en Corniche passaround?

Tack för informationen :) ska ta och kika lite mer på KG klockan, för mig personligen tycker jag att Corniche klockan är ganska mångsidig och inte enbart en dressare men det beror väl nog på vad man har för stil.

En passaround på Corniche tror jag många här på forumet är emot eftersom det verkar som att klockan får mycket kritik av forum profilerna :p
 

Crazyflatte

Breitling
Tycker att klockan är riktigt snygg men skulle vilja se den med ett automatiskt urverk, då hade det varit lite mer intressant. Hörde att dom har börjat att säljas i butik. Får ta en sväng förbi och kolla
 
Topp