• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Coronasmittad-hur är det??

Hawk100

Rolex
Jag gissar att det är fler än jag här på KS som ”tagit sitt ansvar för att vi ska uppnå flockimunitet i Sverige” ;) och alltså blivit Corona-smittade? Jag är nyfiken på hur Ni upplever sjukdomen Covid-19, vilka symptom Ni drabbades av samt hur länge Ni var sjuka?

Själv blev jag sjuk för två veckor sedan. Sjukdomsförloppet i sig har inte varit speciellt dramatiskt, däremot helt annorlunda jämfört med allt jag upplevt tidigare. Det började med att jag vaknade tung i kroppen, ungefär som vid en rejäl förkylning, eller lättare influensa. Dock ingen speciell feber. (Tror jag som mest har haft 37.5 under dessa två veckor.) Det gick helt ok att jobba (hemifrån!) 5-6 t/dag i början. Efter någon dag började jag få ont i huden. Speciellt på överkroppen. Var riktigt otrevligt att ha kläder på överkroppen för att det gjorde så ont. Mer trötthet och lite huvudvärk. Efter ca 3 dagar gick det onda över i huden och flyttade istället in i näsan! Ont i slemhinnorna inne i näsan! Jag lät täppt och snorig, men var inte det. I samband med detta tappade jag lukt och smaksinnet helt! Rejält trötthet vissa dagar blandades med dagar då jag nästan kände mig helt frisk! En dag vaknade jag och kände att nu är jag nog faktiskt helt frisk! Kroppen kändes stark, ”ren” och i normal form. 45 min senare var jag så risig att jag i princip hela resten av dagen låg i sängen eller soffan och sov nog 3-4 ggr den dagen. Nu i torsdags var också övertygad om att jag var frisk igen, men i går (lördag) var det ryggläge hela dagen igen.... Men i princip ingen feber!!!

Så ser alltså min erfarenhet ut efter två veckor! När är jag frisk igen?
Ingen aning!
Helt ärligt så känner jag mig privilegierad som inte blivit värre sjuk än vad jag beskrivit ovan! Inga andningsproblem, bara lite lätt sporadisk hosta första dagarna, har kunnat jobba/vara med på möten (självklart bara hemifrån o via Teams/Skype) rätt många dagar, bor i villa så jag kunnat vara ute på tomten emellanåt för att få lite sol o frisk luft.
Men rätt jobbigt att inte veta hur länge detta kan pågå. Såg på TV om en kvinna som haft det så här över 50 dagar..... :nailbiting:

Men samtidigt känns det jäkligt bra att veta att jag har haft Covid-19 så att jag snart kommer kunna röra mig fritt i samhället utan att riskera att smitta eller smittas.....
Och eftersom att inget smakar något längre så kan man käka falukorv o dricka bubbelvatten och inbilla sig att det är oxfilé och champagne man stoppar i sig...:D

Så, det var alltså min erfarenhet av att vara sjuk i Covid-19 så här långt!
Fyll gärna på med egna erfarenheter om ni vill dela med er.....
 
Senast ändrad:
Det finns ännu inga belägg för att man inte kan smittas av Covid-19 två gånger eller fler. Du kan alltså smitta och bli smittad igen.
 

Tapiren

Cartier
Både min fru och jag (35 år gamla) smittades (troligen) på skidsemestern, vi var i Frankrike men flög hem med ett gäng svenskar som varit i Italien eftersom man då hunnit stänga Italiens flygplatser.

Jag hade hosta och feber i två dagar för att därefter bli frisk.

Min (tidigare) vältränade fru har dock varit sjuk till och från sedan vi kom hem, mitten på mars, och det har varit riktigt jobbig för henne. Vi har varit på sjukhuset tre gånger (med övernattning) men är ännu ej testade.

Symptomen är helt bananas, med hosta, feber, huvudvärk, klåda, ont i bröst/lungor, sår som inte läker, extremt trötthet... tidigare sprang hon en mil varje kväll, nu orkar hon knappt gå en kilometer.

Rent mentalt har det också varit lite jobbigt för henne. Egentligen är jag inte direkt oroad varken för henne eller mig men vi har vänner i jaktlaget där mannen (39 år gammal, tidigare frisk) är väldigt sjuk och vi vet inte alls hur det kommer att gå, han är nedsövd i respirator nu.

Min enda slutsats är att sjukdomen är väldigt, väldigt värd att ta på allvar.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Jag gissar att det är fler än jag här på KS som ”tagit sitt ansvar för att vi ska uppnå flockimunitet i Sverige” ;) och alltså blivit Corona-smittade? Jag är nyfiken på hur Ni upplever sjukdomen Covid-19, vilka symptom Ni drabbades av samt hur länge Ni var sjuka?

Själv blev jag sjuk för två veckor sedan. Sjukdomsförloppet i sig har inte varit speciellt dramatiskt, däremot helt annorlunda jämfört med allt jag upplevt tidigare. Det började med att jag vaknade tung i kroppen, ungefär som vid en rejäl förkylning, eller lättare influensa. Dock ingen speciell feber. (Tror jag som mest har haft 37.5 under dessa två veckor.) Det gick helt ok att jobba (hemifrån!) 5-6 t/dag i början. Efter någon dag började jag få ont i huden. Speciellt på överkroppen. Var riktigt otrevligt att ha kläder på överkroppen för att det gjorde så ont. Mer trötthet och lite huvudvärk. Efter ca 3 dagar gick det onda över i huden och flyttade istället in i näsan! Ont i slemhinnorna inne i näsan! Jag lät täppt och snorig, men var inte det. I samband med detta tappade jag lukt och smaksinnet helt! Rejält trötthet vissa dagar blandades med dagar då jag nästan kände mig helt frisk! En dag vaknade jag och kände att nu är jag nog faktiskt helt frisk! Kroppen kändes stark, ”ren” och i normal form. 45 min senare var jag så risig att jag i princip hela resten av dagen låg i sängen eller soffan och sov nog 3-4 ggr den dagen. Nu i torsdags var också övertygad om att jag var frisk igen, men i går (lördag) var det ryggläge hela dagen igen.... Men i princip ingen feber!!!

Så ser alltså min erfarenhet ut efter två veckor! När är jag frisk igen?
Ingen aning!
Helt ärligt så känner jag mig privilegierad som inte blivit värre sjuk än vad jag beskrivit ovan! Inga andningsproblem, bara lite lätt sporadisk hosta första dagarna, har kunnat jobba/vara med på möten (självklart bara hemifrån o via Teams/Skype) rätt många dagar, bor i villa så jag kunnat vara ute på tomten emellanåt för att få lite sol o frisk luft.
Men rätt jobbigt att inte veta hur länge detta kan pågå. Såg på TV om en kvinna som haft det så här över 50 dagar..... :nailbiting:

Men samtidigt känns det jäkligt bra att veta att jag har haft Covid-19 så att jag snart kommer kunna röra mig fritt i samhället utan att riskera att smitta eller smittas.....
Och eftersom att inget smakar något längre så kan man käka falukorv o dricka bubbelvatten och inbilla sig att det är oxfilé och champagne man stoppar i sig...:D

Så, det var alltså min erfarenhet av att vara sjuk i Covid-19 så här långt!
Fyll gärna på med egna erfarenheter om ni vill dela med er.....

Min sambo har haft samma förlopp som du, förutom dom värsta dagarna, i 8 (!) veckor nu... så det kan vara segt.

Jag själv var småkrasslig i 2 veckor och sen frisk.
 

Torulf

Cartier
Otroligt trött på Corona-prat konstant men kan skriva lite kort för allmänupplysning hur jag och sambon upplevde det.

Hon: Feber i en vecka, trött, tappade smak och lukt. Uppfattade det trotts det som bättre än en vanlig influensa.

Jag: Huvudvärd, seg, förkyld i cirka en vecka. Jobbar hemifrån nu så behövde inte sjukskriva mig, jobbade ett par timmar kortare vissa dagar när det var som värst. Var mest som en förkylning för mig.
 

demondave

Rolex
Konstaterades aldrig, men jag rätt säker. Hostade dock inget. Blev först helvetes trött, alltså totalt matt och håglös på en nivå jag aldrig upplevt. Sen kom ett par dagar med rejäl huvudvärk, sen febern från helvetet. Frossa under dubbla täcken, vaknade med sängen helt genomblöt av svett flera gånger per natt. Det höll i sig en dryg vecka, ändå rätt bra på dagarna då förutom förväntad trötthet av dåligt sömn. Luktsinnet var sämre, och det smakade skumt i munnen hela tiden. Typ som korianderhatare beskriver smaken av koriander, metalliskt och tvåligt. Maten smakade inget då.

Justja, andfådd och något skumt tryck över bröstet. Sjukt diffust, men på sin höjd lite obehagligt.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Också otroligt less på Corona. Vill aldrig mer höra om skiten men nu ligger jag med det så kan ju skriva hur det är:

Dag 1: Rejält sänkt men inte mer än så.
Dag 2: 40+ graders feber och nästintill desillusionerad hela dagen. Sov till och från 16 av 24h. Massiva mängder smärtstillande mot muskelvärken.
Dag 3-5: 39-40 graders feber och muskelvärk. Allmänt pissigt mående.
Dag 6: whoooa nu mår jag bättre. Muskelvärken är borta. Äntligen!
Dag 7: Feber, muskelvärk osv.
Dag 8: (idag). Ingen muskelvärk men all smak och lukt är borta. Alltså helt borta, inte nedsatt. Inget smakar något. Helt sinnessjukt.

Inte hostat nämnvärt, ingen snuva, inte ont i bihålor.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Har tre nära bekanta som haft det (men inte jag, ta i trä).
En (kille ca 35 år) hade nästan inga symptom alls och han hade inte vetat om det om han inte testat positivt.
Den andra, en tjej ca 35 år, hade en ca 2v förkylning med totalt tapp av lukt o smak men inget direkt mer än så, lite lätt feber och lite rethosta.
Den tredje, en tjej på ca 40, har haft samma symptom som trådskaparen med att av och till vara helt orkeslös och sen nästa dag må istort sett perfekt, pågått så i ca 8v.
 

Subby

Rolex
Jag har haft ett ganska milt sjukdomsförlopp jämfört med andra som jag känner och tyvärr har några äldre släktingar gått bort i sviterna. Blev smittad av en vän som varit i Italien i början av mars och 13:e mars har jag anmält min sjukfrånvaro till jobbet. Första veckan var det feber, illamående och trötthet men sen kom andningssvårigheterna och hostan samt lukt- och smakbortfall, har hostat i cirka 3-4 veckor innan jag bestämde mig för att ringa VC och blev då bokad på infektionsmottagningen. De gjorde inget civil-test men fick diagnosen ”akut övre luftvägsinfektion” på journalen och fick lite starkare hostmedicin. Nu har jag återhämtat mig helt från sjukdomen men ändå har bokat tid till imorgon på en privatklinik som gör antikroppstest för att kolla om det verkligen var Coronaviruset jag hade trots att läkaren nästan var helt säker på det.
 

Hawk100

Rolex
Är nu inne på fjärde sjukveckan och är SÅ trött på det.....
Senaste veckan har jag inte varit speciellt dålig, men har inte heller känt mig frisk. Har kunnat jobba hemifrån rätt mycket och de två senaste dagarna har jag så smått börjat känna både lite lukt och smak igen. Dessutom börjar kroppen kännas hyfsat energifylld igen, även om huvudet fortfarande känns fyllt med bomull.....
Hoppas nu intensivt att det äntligen börjar vara över!!!
 

RosaCasio

Cartier
Hur tror ni att ni blev smittade rent praktiskt? Nån som nös er i ansiktet eller mer subtilt under ett möte på 2m avstånd?
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Dag 9:

Bättre allmäntillstånd men ledvärk i morse och nu på kvällen. Perioder av ljuskänslighet.


Ang smitta: Ingen aning. På gymmet? På stan?
 

Hawk100

Rolex
Ha!!!! Känner mig nu frisk efter 3,5 v med Covid/Corona. Märklig sjukdom som tog lång tid att bli frisk från. Måste dock säga att jag aldrig blev svårt sjuk...
Hopas nu vara immun ett tag så man kan semestra obekymrat i sommar utan risk att sprida någon smitta till andra......
Jag undrar om det skulle kunna innebära att man kan träffa äldre (isolerade) släktingar nu också???
 

a.i

Omega
2-Faktor
Ha!!!! Känner mig nu frisk efter 3,5 v med Covid/Corona. Märklig sjukdom som tog lång tid att bli frisk från. Måste dock säga att jag aldrig blev svårt sjuk...
Hopas nu vara immun ett tag så man kan semestra obekymrat i sommar utan risk att sprida någon smitta till andra......
Jag undrar om det skulle kunna innebära att man kan träffa äldre (isolerade) släktingar nu också???
Skönt för dig! Angående att träffa äldre hade jag fortsatt varit försiktig med det men allt är ju relativt, att träffa äldre på avstånd och in en utomhusmiljö kan vara en idé. Det varit lite olika bud kring efterspelet men som någon i tråden tidigare nämnde så finns det ingen garanti för att man är immun efter att man har haft det, jag var angelägen att testa mig för antikroppar men det känns inte lika aktuellt längre. Bra att veta om man har burit på viruset? Absolut, men det hade varit ännu bättre att veta innebörden av att ha utvecklat dessa antikroppar.

Jag är nästan säker på att jag själv legat i Corona, symptomen var inte som en vanlig förkylning/influensa utan detta var något annat. Under första veckan, som jag upplevde som ett långdraget insjuknade, kändes det skumt i kroppen: matthet, feberkänslor från och till och huvudvärk. När det small till så låg jag 2-3 dagar i hög feber, sängkläder fick bytas i omgångar då det var som att vakna upp i en bassäng. Hosta och ledvärk hade jag inte mer än i någon dag eller två men under andra veckan var huvudvärken mer påtaglig. Det som stack ut i mitt fall var smak- och luktsinne, helt rubbat i en veckas tid! Obehagligt. Men även en tyngd över lungorna, framförallt högra där det nästan kändes som det pyste inombords (svårbeskrivet) när jag tog ett djupt andetag. Efter lite drygt två veckor var jag utan symptom men tröttheten i kroppen satt kvar i någon vecka till.

Jag ska villigt erkänna att jag är väldigt trött på detta virus på alla sätt och vis, jag följer inte alls nyhetsflödet i samma utsträckning som förut och byter helst samtalsämne om det kommer upp på tapeten. Detta utesluter dock inte min respekt för viruset och dess inverkan på oss människor och jag tänker ofta på alla i riskgrupper, framförallt på folk i min närhet. Covid-19 kan vara kraftfullt och genomjävligt.
 

Hawk100

Rolex
Nu har jag nyss varit o testat mig för att se om jag har antikroppar. Med tanke på att min fru fick besked igår att hon har det så förväntar jag mig inget annat resultat.....
Men ska bli skönt att ha papper på att man haft det och har antikroppar i blodet!!
 
Topp