• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Fynd eller inte?

9D178297-2F41-4A30-AB6C-481B6C0B6A54.png
65BC3D33-4EBB-4973-918D-3880594FED46.png
6CCEF2C8-E2DF-411C-9468-3677B5ACAB6D.png
 

Bilagor

  • 2B45C131-E517-45A8-AFC7-252A2847DD7E.png
    2B45C131-E517-45A8-AFC7-252A2847DD7E.png
    146.8 KB · Visningar: 1

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
85A5508B-27C5-4EA6-B364-B6CB087D771A.jpeg


Hämtade förresten ut ett eget litet ”fynd” idag.

Kan alla ni som dillar om Borgel enlighten me?
Jag kan tycka att boetten på denna är ganska snygg med sina fasningar och så, men jag har inte lika lätt att särskilja att kvaliteten på boetten skulle vara skyhögt mycket bättre än en samtida Omega/Tissot/Certina.

Vad/varför/hur?
Eller består hypen till ganska stor del av att de även råkade tillverka till ”rätt” tillverkare?

Tack till @ANALOGUE för tipset! :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
85A5508B-27C5-4EA6-B364-B6CB087D771A.jpeg


Hämtade förresten ut ett eget litet ”fynd” idag.

Kan alla ni som dillar om Borgel enlighten me?
Jag kan tycka att boetten på denna är ganska snygg med sina fasningar och så, men jag har inte lika lätt att särskilja att kvaliteten på boetten skulle vara skyhögt mycket bättre än en samtida Omega/Tissot/Certina.

Vad/varför/hur?
Eller består hypen till ganska stor del av att de även råkade tillverka till ”rätt” tillverkare?

Tack till @ANALOGUE för tipset! :)
Designen är ofta lite kul och kvaliteten är hög. Omega och Certina körde väl en del HF och de är ju också erkänt duktiga. Tror ingen påstår att de skulle vara bättre än allt annat. Är ju inte jättedyra heller.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Designen är ofta lite kul och kvaliteten är hög. Omega och Certina körde väl en del HF och de är ju också erkänt duktiga. Tror ingen påstår att de skulle vara bättre än allt annat. Är ju inte jättedyra heller.

Nänä, menade inte att dra särskilt stora växlar på värdegrejen. Men att det hävdas att de är bättre än mycket annat är jag ganska säker på att det gjorts t.o.m. här på KS.

Har inte haft särskilt många - denna och nån Mido. Men jag har som sagt aldrig sett just den grejen med att de skulle vara nåt bättre.
Däremot, som du säger, ofta med lite detaljer som gör dem just snygga.
...vilket nånstans också är min prio, så jag är nöjd! :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nänä, menade inte att dra särskilt stora växlar på värdegrejen. Men att det hävdas att de är bättre än mycket annat är jag ganska säker på att det gjorts t.o.m. här på KS.

Har inte haft särskilt många - denna och nån Mido. Men jag har som sagt aldrig sett just den grejen med att de skulle vara nåt bättre.
Däremot, som du säger, ofta med lite detaljer som gör dem just snygga.
...vilket nånstans också är min prio, så jag är nöjd! :)
De tidiga vattentäta boetterna men förmodligen mest kopplingen till Patek som gjort att vissa hypar. Hör till de bästa, räcker så. Är ju lite som när man hittar en Compressor eller HF-boett. Man vet att det är hög standard så man slipper oroa sig för den faktorn iaf.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Satt och tittade på den tidigare ikväll.
Verkligen inte det bästa av bildmaterial att utgå ifrån... :rolleyes:

Vad tror du om mått?
Hade helt glömt bort att jag bjudit. Ett typiskt ”jag har tråkigt och chansar för att liva upp tillvaron”-bud. Tyckte det såg ut som ett herrur. Och det är en UG. Säkert medfaren men går bra enligt säljare. 20x30mm tyder ju på mindre herrur. Vi får se :)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
85A5508B-27C5-4EA6-B364-B6CB087D771A.jpeg


Hämtade förresten ut ett eget litet ”fynd” idag.

Kan alla ni som dillar om Borgel enlighten me?
Jag kan tycka att boetten på denna är ganska snygg med sina fasningar och så, men jag har inte lika lätt att särskilja att kvaliteten på boetten skulle vara skyhögt mycket bättre än en samtida Omega/Tissot/Certina.

Vad/varför/hur?
Eller består hypen till ganska stor del av att de även råkade tillverka till ”rätt” tillverkare?

Tack till @ANALOGUE för tipset! :)
Grattis! Ser superfin ut! Kul när tips faller väl ut :)
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
85A5508B-27C5-4EA6-B364-B6CB087D771A.jpeg


Hämtade förresten ut ett eget litet ”fynd” idag.

Kan alla ni som dillar om Borgel enlighten me?
Jag kan tycka att boetten på denna är ganska snygg med sina fasningar och så, men jag har inte lika lätt att särskilja att kvaliteten på boetten skulle vara skyhögt mycket bättre än en samtida Omega/Tissot/Certina.

Vad/varför/hur?
Eller består hypen till ganska stor del av att de även råkade tillverka till ”rätt” tillverkare?

Tack till @ANALOGUE för tipset! :)
Jäkligt fin, vad sitter det för verk i den? Skruvade i en liknande, ett loppisfynd för 25kr och blev förvånad över finishen och hur fint verket var. Tror det var kaliber 580(?)

Edit:588
C7EF0597-6045-4C07-A5A0-87D5EA69C08C.jpeg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jäkligt fin, vad sitter det för verk i den? Skruvade i en liknande, ett loppisfynd för 25kr och blev förvånad över finishen och hur fint verket var. Tror det var kaliber 580(?)

Edit:588
C7EF0597-6045-4C07-A5A0-87D5EA69C08C.jpeg

Tackar! Kommer inte ihåg kalibern. Öppnade upp igår, men glömde knäppa en bild.
Men ja, väldigt stiliga verk - definitivt om man tar pengarna i beaktande.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Tackar! Kommer inte ihåg kalibern. Öppnade upp igår, men glömde knäppa en bild.
Men ja, väldigt stiliga verk - definitivt om man tar pengarna i beaktande.
Måste vara ett cal 592 i din @Anders Forsberg. Brukar vara det iaf. 592 = sub second 598 = sweep second. Fina verk 592.

"In 1948, the school of watchmaking at the cantonal polytechnic in Biel chose 12-ligne hand-wound caliber 592 to serve as the school’s didactic caliber. This choice underscores the fact that this device, which had been developed by Straub, was an especially robust, precise and reliable movement." Sidan 40 https://alpinawatches.com/wp-content/uploads/2015/01/ALPINA_TheBook.pdf
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Måste vara ett cal 592 i din @Anders Forsberg. Brukar vara det iaf. 592 = sub second 598 = sweep second. Fina verk 592.

"In 1948, the school of watchmaking at the cantonal polytechnic in Biel chose 12-ligne hand-wound caliber 592 to serve as the school’s didactic caliber. This choice underscores the fact that this device, which had been developed by Straub, was an especially robust, precise and reliable movement." Sidan 40 https://alpinawatches.com/wp-content/uploads/2015/01/ALPINA_TheBook.pdf
Coolt!
Tack för infon - roligt att veta! :)
Dubbelkollar ikväll, men det kan säkert stämma som du skriver.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Måste vara ett cal 592 i din @Anders Forsberg. Brukar vara det iaf. 592 = sub second 598 = sweep second. Fina verk 592.

"In 1948, the school of watchmaking at the cantonal polytechnic in Biel chose 12-ligne hand-wound caliber 592 to serve as the school’s didactic caliber. This choice underscores the fact that this device, which had been developed by Straub, was an especially robust, precise and reliable movement." Sidan 40 https://alpinawatches.com/wp-content/uploads/2015/01/ALPINA_TheBook.pdf
Det är väldigt likt 588.
B720DC5E-89BA-4A0D-BF18-7EE8299830BD.jpeg
 

Psykel

Patek

DrKlocka

Audemars
Jodå, automat och 38,5mm.
Edit: ETA 2783. Saxat från objektet på tratten:
”Servad av våran urmakare: service av verk inkl. ny uppdragsaxel, nytt armerat plastglas och nytt, matchande natoband!
Vi lämnar 6 månaders garanti på utfört arbete.”
Bra köp. Hade koll på den där. Väldigt mycket för pengarna. Finns många liknande med fina ETA-verk och 200m stålboetter. Hade en liknande jag hade servat och fick snopet nog bara runt 700 på Tradera.
 
Topp