• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens köptråden!

7A4C0F53-3F42-4CCD-A618-9B798F3AB8A0.jpeg
Ännu en vintage Timex som landat efter lite omvägar.

Så är det på mina Visodate med. Något tunna stålstift? Mjukt stål? Jag vet inte.
Vet inte heller, men dåligt att auktionshuset inte skriver det eller visar bättre bilder, men antar att det är "the name of the game". En klocka för 590kr är dock inte hela världen om ngt sådant visar sig... Mina andra Tissots har btw inte detta problem. Hur som, den går väl att använda tills den åker i backen :)

Här är innehållet i lådan mer i detalj.

1000344.jpg

Här är det mest Times Electric's men en Tissot Automat har smugit sig en bland nymodigheterna.

1000345.jpg

här är det mer blandat så även lite Tissot Longines och Sandoz.

Hittar ni något som är av intresse är det bara att hojta.

...jag la med ett par som inte var från USA men det vet ni inget om...

Senast ändrad:
Här är innehållet i lådan mer i detalj.

1000344.jpg

Här är det mest Times Electric's men en Tissot Automat har smugit sig en bland nymodigheterna.

1000345.jpg

här är det mer blandat så även lite Tissot Longines och Sandoz.

Hittar ni något som är av intresse är det bara att hojta.

...jag la med ett par som inte var från USA men det vet ni inget om...
Den där Longines'en, fungerar den?? Intressant .....

Fick en förfrågan på en närmare titt på min Longines.

1000346.jpg

Visaren är lös men ser hel ut så det är bara att sätta fast den igen. Glaset är perfekt och det enda utöver visaren är att plastringen mellan glas och boett bör bytas då den ser sliten ut.
1000347.jpg

Alltid roligt med originalkrona.

Har inte testat den så noga men det svängde igång med nytt batteri.

Fick en förfrågan på en närmare titt på min Longines.

1000346.jpg

Visaren är lös men ser hel ut så det är bara att sätta fast den igen. Glaset är perfekt och det enda utöver visaren är att plastringen mellan glas och boett bör bytas då den ser sliten ut.
1000347.jpg

Alltid roligt med originalkrona.

Har inte testat den så noga men det svängde igång med nytt batteri.

Har en org länk liggande med rätt ändfästen till den så om ingen nappar så är jag spekulant

IMG_0870.JPG
Kom idag ! Bra tavla förgyllningen dålig! Inte optimalt men bättre än tvärtom !! Har fastnat för omega med svart urtavla! Varför vet jag inte !! Men får å kan leva med det. Kom utan band sätter tillfälligt på ett omega 90 tals band.

Håller med dig. Tycker den är riktigt snygg! Gick ett fint exemplar på Tradera för några veckor sedan, men jag tyckte priset stack iväg lite. Är också på jakt efter en Omega med svart urtavla, resten helst i guld.

Tissot 2030 dyker ofta upp i Sverige och det är lite konstigt då den bara tillverkades 1977 och en bit in i 1978 (din är en 77:a) och ersattes av 2031 senare under 1978. Ofta är det så mycket smuts bakom kronan att det inte går att trycka in den så man kan inte ställa tiden och jag har även stött på flera där man bytt kronan utan att förstå att den måste ha lite utrymme att pressas in så klockorna har gjorts oanvändbara.

Senast ändrad:
Tissot 2030 dyker ofta upp i Sverige och det är lite konstigt då den bara tillverkade 1977 och en bit in i 1978 (din är en 77:a) och ersattes av 2031 senare under 1978. Ofta är det så mycket smuts bakom kronan att det inte går att trycka in den så man kan inte ställa tiden och jag har även stött på flera där man bytt kronan utan att förstå att den måste ha lite utrymme att pressas is så klockorna har gjort oanvändbara.
Dina kunskaper imponerar igen!

Fick tag på den här och tycker om slitaget och de blånerade visarna.
På grund av sin litenhet tror jag den är från trettiotalet, men kan absolut ingenting om sådana här ur.
Tyvärr har en bandpinne försvunnit men fick tips av en annan medlem på forumet att kolla med en guldsmed så kanske den kan hjälpa mig.
I övrigt knallar det på bra, säkert inte servat på år och dag.
DSC_0322.JPG

Fick tag på den här och tycker om slitaget och de blånerade visarna.
På grund av sin litenhet tror jag den är från trettiotalet, men kan absolut ingenting om sådana här ur.
Tyvärr har en bandpinne försvunnit men fick tips av en annan medlem på forumet att kolla med en guldsmed så kanske den kan hjälpa mig.
I övrigt knallar det på bra, säkert inte servat på år och dag.
DSC_0322.JPG
Grattis till den vinsten, glömde själv bort auktionen! :)

Tissot 2030 dyker ofta upp i Sverige och det är lite konstigt då den bara tillverkades 1977 och en bit in i 1978 (din är en 77:a) och ersattes av 2031 senare under 1978. Ofta är det så mycket smuts bakom kronan att det inte går att trycka in den så man kan inte ställa tiden och jag har även stött på flera där man bytt kronan utan att förstå att den måste ha lite utrymme att pressas in så klockorna har gjorts oanvändbara.
Tack Martin, trodde också den var kass innan jag googlade efter ditt svar. :)

Jeg glæder mig meget til at se, præcis HVAD der er i den her samling...

259258181_362d2a72-f1e0-4e8d-8309-db7b5690e60d.jpg

Så er der modtaget ure :)

Er meget godt tilfreds, ikke mindst med det VILDT flotte Mido og IWC. Helt sikkert et rigtigt godt køb!

WP_20171116_15_39_25_Pro.jpg

WP_20171116_15_37_51_Pro.jpg

Jeg har brugt lidt tid på at researche viserne på IWC'et, men har ikke en "smoking gun". Umiddelbart ser de ud til at være korrekte, da fargen matcher index, udformningen er magen til andre fra perioden, og andre IWC med indre minutspor også har små visere - men indtil nu har jeg ikke stødt på kombinationen med denne type visere med indre minutspor. Det må tiden vise.

Det er i øvrigt en frontloader med fiskekrone :)

Håller med dig. Tycker den är riktigt snygg! Gick ett fint exemplar på Tradera för några veckor sedan, men jag tyckte priset stack iväg lite. Är också på jakt efter en Omega med svart urtavla, resten helst i guld.
De med svart urtavla har blivit dyrare i vart fall tycker jag det !

Men tror det bara är å köpa då det känns som trenden håller i sig ett tag till! Om man nu gillar svarta urtavlor vill säga !! Några av mina har nog visat bilden men orkade inte ta en ny!
IMG_0555.JPG

Tillbaka
Topp