• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

hejsam

Patek
2-Faktor
Kusinen säger 👋🏻
57D4DAD7-C4B7-498A-8673-8EB15C353A05.jpeg
Kul, älskar indexen!
Föredrar nog centrumsekund dock så indexet kl 6 också är lika stort och inte krympt för att rymma subsekunden.
Är din också i roseguld? :)
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Vad tror du att det går lös på att fixa? Jag har också några boetter med liknande skador...

Jättesvårt att uppskatta, men räkna med kanske 4-5k>om du har tur (gissar bara). Svetsar man behöver man finishera, och då kan det höra till att göra resten av boetten också, beroende på lagningens omfattning. Skicka en förfrågan till Anders F med bilder så får du en offert.

Kan inte hantverket, men du/ni kan kolla om guldsmeder skulle kunna fixa detta med en microsvets. Magnus på Smyckeboden i Uppsala har en sån vet jag, hör med honom. Det är dyrare med laserarbeten, så att sondera möjligheten med andra metoder kan ju vara värt ett försök.
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Jättesvårt att uppskatta, men räkna med kanske 4-5k>om du har tur (gissar bara). Svetsar man behöver man finishera, och då kan det höra till att göra resten av boetten också, beroende på lagningens omfattning. Skicka en förfrågan till Anders F med bilder så får du en offert.

Kan inte hantverket, men du/ni kan kolla om guldsmeder skulle kunna fixa detta med en microsvets. Magnus på Smyckeboden i Uppsala har en sån vet jag, hör med honom. Det är dyrare med laserarbeten, så att sondera möjligheten med andra metoder kan ju vara värt ett försök.
Tack - har mailat Anders! Nu återgår vi till topic och hoppas att nån visar ett dunderinköp som höjer stämningen lite :)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Klocksamlandet som kulturresa!

Alla klocknördar har väl ställt sig följande två frågor:
  • Vad f-n är Rolex Cellini?
  • Vem f-n är Benvenuto Cellini?
Dessa två frågor söker jag nu svar på under sportlovet tillsammans med min nyinkomna pärla! Rolex Cellini Ref. 4107 fr. 1975. Skönt 70-talsstuk.
Men den här klockan öppnar ju upp så många andra frågor, tex…
  • Är det här en ”det-går-bra-nu-Guldrolex” eller,
  • är det en ”du-är-gubbe-nu-TuTone-Rolex”???
  • Är det här den enda klockan som faktiskt kan, och bör(?), "rocka stronkarna"???

Längst ner lite gamla bilder från förra gången den såldes. Porrigt.
Särskilt intressant hur de har pusslat ihop det vita guldet med det gula, den är alltså inte pläterad utan ena halvan är solid vit och den andra, och baklocket solid gul!

IMG_6940.jpg

IMG_6910.JPG
IMG_6937.jpg
IMG_6850.jpg



1.jpg
2 (1).jpg
7.jpg
10.jpg
11.jpg


12.jpg
 

Psykel

Patek
Klocksamlandet som kulturresa!

Alla klocknördar har väl ställt sig följande två frågor:
  • Vad f-n är Rolex Cellini?
  • Vem f-n är Benvenuto Cellini?
Dessa två frågor söker jag nu svar på under sportlovet tillsammans med min nyinkomna pärla! Rolex Cellini Ref. 4107 fr. 1975. Skönt 70-talsstuk.
Men den här klockan öppnar ju upp så många andra frågor, tex…
  • Är det här en ”det-går-bra-nu-Guldrolex” eller,
  • är det en ”du-är-gubbe-nu-TuTone-Rolex”???
  • Är det här den enda klockan som faktiskt kan, och bör(?), "rocka stronkarna"???

Längst ner lite gamla bilder från förra gången den såldes. Porrigt.
Särskilt intressant hur de har pusslat ihop det vita guldet med det gula, den är alltså inte pläterad utan ena halvan är solid vit och den andra, och baklocket solid gul!

IMG_6940.jpg

IMG_6910.JPG
IMG_6937.jpg
IMG_6850.jpg



1.jpg
2 (1).jpg
7.jpg
10.jpg
11.jpg


12.jpg
Okej, det där kan vara den läckraste Cellinin sen King Midas! Stort grattis!
 

martaSM30

Audemars
2-Faktor
Jamen så kom det en liten Certina i guld (på stål):
47EC1421-048C-453B-818A-A94E20EA3027.jpeg
A09A1AB0-9156-4BC3-8A5C-93B19D71ECCE.jpeg

Väldigt ”vit” guld, helt annan än mina vigselringar (köpa nya?). Missfärgad tavla som ändå ger lite mys. Första Certinan utan sekundvisare som jag noterat, och mysiga index. Tror jag ska kosta på den ett band i rätt storlek!
:D
 

Psykel

Patek
Jamen så kom det en liten Certina i guld (på stål):
47EC1421-048C-453B-818A-A94E20EA3027.jpeg
A09A1AB0-9156-4BC3-8A5C-93B19D71ECCE.jpeg

Väldigt ”vit” guld, helt annan än mina vigselringar (köpa nya?). Missfärgad tavla som ändå ger lite mys. Första Certinan utan sekundvisare som jag noterat, och mysiga index. Tror jag ska kosta på den ett band i rätt storlek!
:D
Trevlig! Älskar klockor utan sekundvisare.
Lifehack: Kör Cartier Trinity som vigselring(ar) så är det problemet ur världen!
 
Topp