• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Den där var ju jättefin. Siffrorna förstås, men framförallt boetten som var ny för mig. Gladiator, tror jag inte jag sett förut heller. 360EL har jag för mig betyder att de ville lyfta fram full-rotortekniken, dvs att den snurrar 360 grader. Fanns ju aquamatics med bumper förut.
Tack! Jag föll för den direkt. Visste inte detta om 360, men EL tror jag betyder extra lång drivfjäder 😊
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Denna Eterna klockan betalade jag nyss , hoppas den hittar hem också 😃
40B201EE-D4AC-4FC8-93D0-A49D4156573D.jpeg


B499C4AB-7BF5-4FCC-AAEF-F61A7EB4217D.jpeg

7D419F43-DB10-4630-9F3A-622650C6DB70.jpeg
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Trålar vidare på nya marknader; första köpet i Israel! En UG Uni-Compax i 18k och pulsskala. Tidig fyrsiffrig referens så bör vara från 1938 eller tidigare. Långt före Medico-Compax, så jag är glad att ingen klåpare försökt höja värdet genom att skriva dit det!
6EB57302-FEDF-45F3-B4A0-4ECEEE832C06.jpeg
B8629F9E-C4FC-4C60-B0B9-C313B513736D.jpeg
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Köpte den här utan att ha hunnit göra så mycket research, såhär efter vunnen auktion undrar jag om visarna är korrekta till referensen?
Någon som vet?

Screenshot_20220413_192403_com.qxl.Client.jpg
Felaktiga visare, åtminstone tim- och minutvisare. Sekundvisaren är svårare att avgöra. Jag skulle tippa på att även den är bytt eftersom det uppenbarligen skett ett visarbyte. Din referens på klockan ser ut att vara en 2849.

 

oftast

Panerai
2-Faktor
Felaktiga visare, åtminstone tim- och minutvisare. Sekundvisaren är svårare att avgöra. Jag skulle tippa på att även den är bytt eftersom det uppenbarligen skett ett visarbyte. Din referens på klockan ser ut att vara en 2849.


Näe, de är nog från en lite senare ref.
Detsamma gäller kronan.
Caset ser ju däremot ganska fint ut. :)
Ajdå..
Tack för era svar!
Ingen som varnar för den här typen av dåliga beslut som en konsekvens av utbliven sömn som nybliven förälder :bag:

Hmm now what..
Går det ens att få tag i korrekta visare tro?
 

Anders Forsberg

Vacheron
2-Faktor
Ajdå..
Tack för era svar!
Ingen som varnar för den här typen av dåliga beslut som en konsekvens av utbliven sömn som nybliven förälder :bag:

Hmm now what..
Går det ens att få tag i korrekta visare tro?
Nvm angående kronan.
Tror säkert att det går att jaga rätt på korrekta visare till den. Men man kanske behöver spendera en del tid på eBay.
Kan ju vara värt att testa här på KS också? Vem vet vad som göms i lådorna hos folk. Knappast så att visare till en rimligt vanlig Omega-ref är det mest räääre som folk sitter på. :)
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Det blir då inte många nyförvärv numera. Men denna råkade hamna hos mig. En defekt Omega kanske inte är mycket att komma med, men jag tyckte den var lite småkul ändå. Värd att fixa upp? Vad säger ni som sitter på kunskaperna?
20220414_123039.jpg
personligen gillar jag estetiken på dessa ur från mellan 1910-1930 talet och har ett par i samma skick (dock andra märken) och sitter lite i samma sits. Lite oklart vad jag egentligen vill göra och hur jag ska göra det, det hade ju varit kul att faktiskt kunna använda dem annat än att titta :D
 

Jopi77

Cartier
personligen gillar jag estetiken på dessa ur från mellan 1910-1930 talet och har ett par i samma skick (dock andra märken) och sitter lite i samma sits. Lite oklart vad jag egentligen vill göra och hur jag ska göra det, det hade ju varit kul att faktiskt kunna använda dem annat än att titta :D

Ja det är ju det, att det vore kul att kunna använda. Men har inte själv nån kompetens för att göra en fungerande klocka av den och att lämna bort den kostar ju en slant. Kanske värt det i detta fallet?? Annars åker den väl i möglådan.
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Zenith Compur med det lite ovanligare 156H-verket (med timmar). Det är 15 ligne (knappt 34mm) och boetten är nog närmare 38mm. Daterar den preliminärt till första halvan av 1940-talet. Lite härjad tavla, men ser helt orörd ut. Ska bli kul att få hem!
026B1673-5AA3-480A-8516-1B248154F901.jpeg
0C3F1838-F59A-4C47-90CF-4A5C4887EAA1.jpeg
1E3DEA98-D49F-4527-8ACC-BF2573E6AC5B.jpeg
E4CA4AB3-29E2-4158-AE64-4A3A21859578.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp