• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

Anders Forsberg

Vacheron
2-Faktor
501B1E7F-FEB8-4A0A-BF38-878AACF35C3A.jpeg


En välkommen överraskning att man hörde det trevliga (nåja, det finns väl utrymme för debatt) surrandet redan när jag öppnade emballaget.
Särskilt som att det inte stod något i beskrivningen om att den var fungerande.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Vi bekantar oss med varandra efter att denna SuperCompressor låg i brevlådan idag....ett Tradera-fynd till hustrun!
Medföljande band visade sig vara ett vintage JB Champion från USA, hepp!

ENICAR Sherpa 300 Automatic Date från 1965

IMG_4962.jpg
IMG_4956.jpg


Älskar att de fått med EPSA-detaljerna på denna lilla klocka ändå!
IMG_4955.jpg
IMG_4960.jpg
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Idag fick jag hem denna högen som jag fyndade på ebay. Jag förväntade mig en hög damur och en nitad oysterlänk med kort bredd. Det visade sig dock vara 18mm nitad stretch-oysterlänk som dessutom är stämplad GF (Gay Freres). Kan det stämma? Har inte tidigare sett en pläterad (rosé i detta fallet) made in france GF länk.
1650543525004.png
EB24A36D-5A14-46FE-A4CD-94BA726C1D97.jpeg
2353C0A5-FFFC-4947-84A7-D0FCFE167ED4.jpeg
C2B45D12-0299-4A79-B395-4EF59487ED3F.jpeg
 
Senast ändrad:
Vill du utveckla, menar du att tavlan skulle vara ommålad?
Jag kan inte med säkerhet göra någon allmängiltig bedömning om detta och dessutom anser jag det ganska ovidkommande för om den skulle vara det, så är den så pass välgjord. Det var bara min egna subjektiva bedömning och det jag i första hand noterade var den vita nyansen jag aldrig sett förut och i andra hand tavlans yta på dina förstoringar. Jag är i normala fall allergisk mot klockor som har dåligt renoverade tavlor, men den här Movadon tycker jag spontant är fin. Så jag är beredd att böja mig för annan uppfattning, osvuret är bäst.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag kan inte med säkerhet göra någon allmängiltig bedömning om detta och dessutom anser jag det ganska ovidkommande för om den skulle vara det, så är den så pass välgjord. Det var bara min egna subjektiva bedömning och det jag i första hand noterade var den vita nyansen jag aldrig sett förut och i andra hand tavlans yta på dina förstoringar. Jag är i normala fall allergisk mot klockor som har dåligt renoverade tavlor, men den här Movadon tycker jag spontant är fin. Så jag är beredd att böja mig för annan uppfattning, osvuret är bäst.
Om du har kunskap om modellen, eller bara om tavlor från den här tiden i allmänhet får du såklart dela med dig.

Nu har jag dock svårt att tolka exakt vad du egentligen menar men gissar du anser att tavlan är ommålad och då pga den vita nyansen?

Just den vita nyansen om allt i övrigt verkar stämma är inget tecken för mig på att en tavla är ommålad snarare att den är väldigt väl bevarad.

Nu är dessutom trycket väldigt skarpt och i linje med hur andra tavlor av samma modell ser ut vilket gör att jag känner mig ganska säker på att tavlan är orörd men i väldigt bevarat skick.

Men jag lyssnar såklart på andras åsikter om någon tycker annorlunda!
 
Senast ändrad:

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Jag kan inte med säkerhet göra någon allmängiltig bedömning om detta och dessutom anser jag det ganska ovidkommande för om den skulle vara det, så är den så pass välgjord. Det var bara min egna subjektiva bedömning och det jag i första hand noterade var den vita nyansen jag aldrig sett förut och i andra hand tavlans yta på dina förstoringar. Jag är i normala fall allergisk mot klockor som har dåligt renoverade tavlor, men den här Movadon tycker jag spontant är fin. Så jag är beredd att böja mig för annan uppfattning, osvuret är bäst.
En ommålning är aldrig ovidkommande, och dumt att uttrycka sig så defintivt när man inte är säker. Kan bidra till fullständigt obefogat tvivel vid försäljning etc. :)

@hejsam - Superfin, tror absolut den är ok, sett en del Movados med applicerade siffror med samma nyans och struktur i tavellacken. Bench.03 på Insta (som för övrigt är värd att följa) har bland annat en med Breguetsiffor som är snarlik din, och bör vara samtida.
5A4EED1C-986A-4627-AD84-95F6453E01EE.png
F074C769-1E2B-4FF5-9C2A-989ECE93D427.png
89E025BB-FF14-45E9-B3A2-E6BB29D9AC5F.png
C43C1949-01C2-4F64-8A70-95E366E0A0FA.png
 

acue

Cartier
Det där var grymt fint! Var fiskade du upp den? Avis är bara förnamnet
Fynd på Tradera som blev alldeles för billig enligt mig!
Bevakade den där och förvånades över det relativt låga slutpriset. Otroligt fin, grattis!

Angående ommålning: om den skulle vara ommålad (vilket den inte är) hade jag inte haft något emot att denne målare målade allt som fick ta plats på min handled 😀
 
Topp