• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

virrooo

Audemars
2-Faktor
Spontanbud slutade med fynd. Trodde verkligen att någon skulle buda högre. En tuff och välanvänd Nilax 😀
1650897032312.png
Jättetrevlig modell! Boetten är ju alltid bra på dom där :) Men ser den inte lite liten ut? Eller är det kameran som luras?
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Jättetrevlig modell! Boetten är ju alltid bra på dom där :) Men ser den inte lite liten ut? Eller är det kameran som luras?
Blir min första av denna sorten! Är hyfsat säker på att det bara är bilden som luras. Boettnummer 23501. En likadan stor modell såldes på auktionsverket 2019 med samma märkning så bör vara korrekt
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Den här lille rackaren kom häromdagen efter ett trevligt köp av @MacRulez4ever.
Chronometern lär kräva lite kärlek från min uris Per-Erik men det blir spännande att se om den går igång.

Klockan seglar direkt upp i topp på min äldsta-lista och kan vara närmare 100 år gammal enligt dem som vet, troligen sent 1920-ta!?
Enligt vad jag förstår så fick man inte märka tavlan med "Chronometer" om den inte var officiellt testad via COSC, men det där finns det säkert någon, @Aurum kanske, som vet mer om det stämmer! 🤔

Helståls-boett som det verkar och mysig storlek på svulstiga 31 mm.
IMG_5136.jpg
IMG_5135.jpg


Snyggt blånerade visare, vilket också är premiär för mig!
IMG_5134.jpg


Här är lånade bilder från @MacRulez4ever på baksida och verk:
Foto 2022-04-17 19 34 42.jpg
Foto 2022-04-17 19 35 30.jpg
 
Senast ändrad:

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Den här lille rackaren kom häromdagen efter ett trevligt köp av @MacRulez4ever.
Chronometern lär kräva lite kärlek från min uris Per-Erik men det blir spännande att se om den går igång.

Klockan seglar direkt upp i topp på min äldsta-lista och kan vara närmare 100 år gammal enligt dom som vet, troligen sent 1920-ta!?
Enligt vad jag förstår så fick man inte märka tavlan med "Chronometer" om den inte var officiellt testad via COSC, men det där finns det säkert någon, @Aurum kanske, som vet mer om det stämmer! 🤔

Helstål-boett som det verkar och mysig storlek på svulstiga 31 mm.
IMG_5136.jpg
IMG_5135.jpg


Snyggt blånerade visare, vilket också är premiär för mig!
IMG_5134.jpg


Här är lånade bilder från @MacRulez4ever på baksida och verk:
Foto 2022-04-17 19 34 42.jpg
Foto 2022-04-17 19 35 30.jpg
Nämen! Ett syskon tro? Min Alprosa nedan
ADE78EAD-5210-48E9-956A-47C825BEFF9D.jpeg


/e
3960A851-F4F5-4048-8668-BFA7E1424258.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Den här lille rackaren kom häromdagen efter ett trevligt köp av @MacRulez4ever.
Chronometern lär kräva lite kärlek från min uris Per-Erik men det blir spännande att se om den går igång.

Klockan seglar direkt upp i topp på min äldsta-lista och kan vara närmare 100 år gammal enligt dom som vet, troligen sent 1920-ta!?
Enligt vad jag förstår så fick man inte märka tavlan med "Chronometer" om den inte var officiellt testad via COSC, men det där finns det säkert någon, @Aurum kanske, som vet mer om det stämmer! 🤔

Helstål-boett som det verkar och mysig storlek på svulstiga 31 mm.
IMG_5136.jpg
IMG_5135.jpg


Snyggt blånerade visare, vilket också är premiär för mig!
IMG_5134.jpg


Här är lånade bilder från @MacRulez4ever på baksida och verk:
Foto 2022-04-17 19 34 42.jpg
Foto 2022-04-17 19 35 30.jpg
Skulle tro 30- eller 40-talet men de lär du kunna kolla upp relativt enkelt med verk osv. Kronometer var inte skyddat då som nu, man kunde märka dem lite hur som. Garanterar mao ingen speciell kvalitet.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Skulle tro 30- eller 40-talet men de lär du kunna kolla upp relativt enkelt med verk osv. Kronometer var inte skyddat då som nu, man kunde märka dem lite hur som. Garanterar mao ingen speciell kvalitet.
Aha, det var så alltså?
Får be Per-Erik kika lite på verket när han går igenom den...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Aha, det var så alltså?
Får be Per-Erik kika lite på verket när han går igenom den...
Yes, glömmer årtal men var senare kronometerklassningen blev seriös. Loggan på Alprosan ovan bör iaf vara efter 1936 om man skall gå på infon nedan. 1920-tal är ovanligt för armbandsur.

Alprosa
Alprosa
Uhren, Uhrenteile; La Chaux-de-Fonds, Biel und Lengnau, Schweiz; registriert am 29.8.1936​
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Yes, glömmer årtal men var senare kronometerklassningen blev seriös. Loggan på Alprosan ovan bör iaf vara efter 1936 om man skall gå på infon nedan. 1920-tal är ovanligt för armbandsur.

Alprosa
Alprosa
Uhren, Uhrenteile; La Chaux-de-Fonds, Biel und Lengnau, Schweiz; registriert am 29.8.1936​
Snyggt där, så långt hade jag inte tänk på att kolla! 🙏
Alprosa var ett av Enicars registrerade varumärken nu när jag kollade efter men jag har inte stött på det förut!

Enligt min ENICAR-källa, som gissade på sent 20-tal, så liknade denna klocka hans egen och därav gissningen men du har ju fakta där.
Hans klocka hade dessutom bara en båge för bandet och inga lösa bandstift som våra har.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Yes, glömmer årtal men var senare kronometerklassningen blev seriös. Loggan på Alprosan ovan bör iaf vara efter 1936 om man skall gå på infon nedan. 1920-tal är ovanligt för armbandsur.

Alprosa
Alprosa
Uhren, Uhrenteile; La Chaux-de-Fonds, Biel und Lengnau, Schweiz; registriert am 29.8.1936​
Hittade lite på Wikipedia om COSC, för vad det nu är värt?

Observatory trials and standards before 1973​

While competitive chronometer testing took place at the observatories in Neuchâtel (1866–1975) and Geneva (1873–1967), testing of large numbers of watches intended for public sale was conducted by the independent Bureaux officiels de contrôle de la marche des montres (B.O.s) established between 1877 and 1956. Between 1961 and 1973,[22] “a chronometer [was] a precision watch, which [was] regulated in several positions and at different temperatures and which had received a certificate [from the (“B.O.)]." Collective certificates, rather than individual certificates, were usually issued. The 1961–73 standard required a mean daily rate in five positions of −1/+10. In 1973, the B.O.’s came under the C.O.S.C. which specified a daily rate of −4/+6 sec.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Hittade lite på Wikipedia om COSC, för vad det nu är värt?

Observatory trials and standards before 1973​

While competitive chronometer testing took place at the observatories in Neuchâtel (1866–1975) and Geneva (1873–1967), testing of large numbers of watches intended for public sale was conducted by the independent Bureaux officiels de contrôle de la marche des montres (B.O.s) established between 1877 and 1956. Between 1961 and 1973,[22] “a chronometer [was] a precision watch, which [was] regulated in several positions and at different temperatures and which had received a certificate [from the (“B.O.)]." Collective certificates, rather than individual certificates, were usually issued. The 1961–73 standard required a mean daily rate in five positions of −1/+10. In 1973, the B.O.’s came under the C.O.S.C. which specified a daily rate of −4/+6 sec.

En tolkning av det skulle ju kunna innebära att alla chronometer/chronometre-märkta klockor mellan -61 och -73 genomgått dessa rigorösa test. Jag ställer mig tveksam, eller, det är nog inte så enkelt. Det finns ju ett tillägg på en del tavlor (inte bara Omega) med ”officially certified”. De faller nog inom kategorin på något sätt. Men jag undrar t ex om den uppsjö av Atlantic-ur och dylika testats på det sättet, trots att de faller inom årspannet.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
En tolkning av det skulle ju kunna innebära att alla chronometer/chronometre-märkta klockor mellan -61 och -73 genomgått dessa rigorösa test. Jag ställer mig tveksam, eller, det är nog inte så enkelt. Det finns ju ett tillägg på en del tavlor (inte bara Omega) med ”officially certified”. De faller nog inom kategorin på något sätt. Men jag undrar t ex om den uppsjö av Atlantic-ur och dylika testats på det sättet, trots att de faller inom årspannet.
Jag har verkligen ingen koll på detta med Chronometer-märkta ur men är de Atlantic-ur du nämner märkta Chronometer med?
 
Topp