Jättetrevlig modell! Boetten är ju alltid bra på dom där Men ser den inte lite liten ut? Eller är det kameran som luras?Spontanbud slutade med fynd. Trodde verkligen att någon skulle buda högre. En tuff och välanvänd Nilax
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jättetrevlig modell! Boetten är ju alltid bra på dom där Men ser den inte lite liten ut? Eller är det kameran som luras?Spontanbud slutade med fynd. Trodde verkligen att någon skulle buda högre. En tuff och välanvänd Nilax
Blir min första av denna sorten! Är hyfsat säker på att det bara är bilden som luras. Boettnummer 23501. En likadan stor modell såldes på auktionsverket 2019 med samma märkning så bör vara korrektJättetrevlig modell! Boetten är ju alltid bra på dom där Men ser den inte lite liten ut? Eller är det kameran som luras?
Underbart den kommer bli toppen! Ett helvete att polera glaset men helt klart värt det!Blir min första av denna sorten! Är hyfsat säker på att det bara är bilden som luras. Boettnummer 23501. En likadan stor modell såldes på auktionsverket 2019 med samma märkning så bör vara korrekt
Nämen! Ett syskon tro? Min Alprosa nedanDen här lille rackaren kom häromdagen efter ett trevligt köp av @MacRulez4ever.
Chronometern lär kräva lite kärlek från min uris Per-Erik men det blir spännande att se om den går igång.
Klockan seglar direkt upp i topp på min äldsta-lista och kan vara närmare 100 år gammal enligt dom som vet, troligen sent 1920-ta!?
Enligt vad jag förstår så fick man inte märka tavlan med "Chronometer" om den inte var officiellt testad via COSC, men det där finns det säkert någon, @Aurum kanske, som vet mer om det stämmer!
Helstål-boett som det verkar och mysig storlek på svulstiga 31 mm.
Snyggt blånerade visare, vilket också är premiär för mig!
Här är lånade bilder från @MacRulez4ever på baksida och verk:
Skulle tro 30- eller 40-talet men de lär du kunna kolla upp relativt enkelt med verk osv. Kronometer var inte skyddat då som nu, man kunde märka dem lite hur som. Garanterar mao ingen speciell kvalitet.Den här lille rackaren kom häromdagen efter ett trevligt köp av @MacRulez4ever.
Chronometern lär kräva lite kärlek från min uris Per-Erik men det blir spännande att se om den går igång.
Klockan seglar direkt upp i topp på min äldsta-lista och kan vara närmare 100 år gammal enligt dom som vet, troligen sent 1920-ta!?
Enligt vad jag förstår så fick man inte märka tavlan med "Chronometer" om den inte var officiellt testad via COSC, men det där finns det säkert någon, @Aurum kanske, som vet mer om det stämmer!
Helstål-boett som det verkar och mysig storlek på svulstiga 31 mm.
Snyggt blånerade visare, vilket också är premiär för mig!
Här är lånade bilder från @MacRulez4ever på baksida och verk:
Ah, det var så det gick till alltså, re-branding!Nämen! Ett syskon tro? Min Alprosa nedan
Aha, det var så alltså?Skulle tro 30- eller 40-talet men de lär du kunna kolla upp relativt enkelt med verk osv. Kronometer var inte skyddat då som nu, man kunde märka dem lite hur som. Garanterar mao ingen speciell kvalitet.
Yes, glömmer årtal men var senare kronometerklassningen blev seriös. Loggan på Alprosan ovan bör iaf vara efter 1936 om man skall gå på infon nedan. 1920-tal är ovanligt för armbandsur.Aha, det var så alltså?
Får be Per-Erik kika lite på verket när han går igenom den...
Alprosa | Uhren, Uhrenteile; La Chaux-de-Fonds, Biel und Lengnau, Schweiz; registriert am 29.8.1936 |
Snyggt där, så långt hade jag inte tänk på att kolla!Yes, glömmer årtal men var senare kronometerklassningen blev seriös. Loggan på Alprosan ovan bör iaf vara efter 1936 om man skall gå på infon nedan. 1920-tal är ovanligt för armbandsur.
Alprosa Uhren, Uhrenteile; La Chaux-de-Fonds, Biel und Lengnau, Schweiz; registriert am 29.8.1936
Stämmer bra. 16/14mmAh, det var så det gick till alltså, re-branding!
Jag vet att ENICAR inte hade börjat med egentillverkade verk vid den här tiden så det verkar stämma!
Vad snygg din var och bandet satt som en smäck, 16 mm va?
Grymma! Jag älskar Jenny Sealab-klockor som Vintanen är iaf (Benrus ser ut art kanske vara Jenny SA boett också) - jag har en vit Sealab med samma "Scotchbrite" behandling på tavlan och den är magiskLite smått och gott från helgens auktion ramlade hem idag
Hittade lite på Wikipedia om COSC, för vad det nu är värt?Yes, glömmer årtal men var senare kronometerklassningen blev seriös. Loggan på Alprosan ovan bör iaf vara efter 1936 om man skall gå på infon nedan. 1920-tal är ovanligt för armbandsur.
Alprosa Uhren, Uhrenteile; La Chaux-de-Fonds, Biel und Lengnau, Schweiz; registriert am 29.8.1936
Åh vad kul! Ja den tavlan var riktigt braGrymma! Jag älskar Jenny Sealab-klockor som Vintanen är iaf (Benrus ser ut art kanske vara Jenny SA boett också) - jag har en vit Sealab med samma "Scotchbrite" behandling på tavlan och den är magisk
Otroligt vackerDenna tråden kan vi visa våra sista vintage köp!
Jag kan borja
Köpte den igar!
Omega Speedmaster 145.022-69ST
Priset för 7 år sen kanske inte är superrelevant idag… |Otroligt vacker
Vågar man fråga vad du fick ge?
Den i mitten tror jag har varit min, saknar den varje dagGuldkronografstrio. Helt klart den till höger som är mest intressant.
Den är superfin! Om det är till någon tröst så ska jag få den ordentligt servad så den får leva vidareDen i mitten tror jag har varit min, saknar den varje dag
Nu mår jag bättre! Ta hand om den!Den är superfin! Om det är till någon tröst så ska jag få den ordentligt servad så den får leva vidare
Hittade lite på Wikipedia om COSC, för vad det nu är värt?
Observatory trials and standards before 1973
While competitive chronometer testing took place at the observatories in Neuchâtel (1866–1975) and Geneva (1873–1967), testing of large numbers of watches intended for public sale was conducted by the independent Bureaux officiels de contrôle de la marche des montres (B.O.s) established between 1877 and 1956. Between 1961 and 1973,[22] “a chronometer [was] a precision watch, which [was] regulated in several positions and at different temperatures and which had received a certificate [from the (“B.O.)]." Collective certificates, rather than individual certificates, were usually issued. The 1961–73 standard required a mean daily rate in five positions of −1/+10. In 1973, the B.O.’s came under the C.O.S.C. which specified a daily rate of −4/+6 sec.
Jag har verkligen ingen koll på detta med Chronometer-märkta ur men är de Atlantic-ur du nämner märkta Chronometer med?En tolkning av det skulle ju kunna innebära att alla chronometer/chronometre-märkta klockor mellan -61 och -73 genomgått dessa rigorösa test. Jag ställer mig tveksam, eller, det är nog inte så enkelt. Det finns ju ett tillägg på en del tavlor (inte bara Omega) med ”officially certified”. De faller nog inom kategorin på något sätt. Men jag undrar t ex om den uppsjö av Atlantic-ur och dylika testats på det sättet, trots att de faller inom årspannet.
Jag har verkligen ingen koll på detta med Chronometer-märkta ur men är de Atlantic-ur du nämner märkta Chronometer med?