Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Grym, hur stor?Ett några veckor gammalt 50-lappenfynd har efter lite småfix blivit riktigt trevlig. Studie av serienumret, som antyder militärt bruk, härleder just detta exemplar till det brittiska intåget i mellersta Tunisien 1943 av det 8:e regementet. Det finns goda skäl att tro att klockan spelat en avgörande roll för att synkronisera landstigningen. Eller jag vet inte, den kan också ha legat i en låda i Åkersberga eller i ett postordermagasin utanför Majorna.
Grym, hur stor?
Kul med VHP!Fulsnygg 90-talskvarts
Verkligen. Jag hade dålig koll på VHP innan köpet, men om jag förstår det rätt så ska avvikelsen vara +/- 5s per år vilket är imponerande för en 90-talare, dock tveksam till hur den håller sig såhär ca 25 år senare. Som jämförelse har GS 9F har +/- 10s per år.Kul med VHP!
Uppdatera gärna i lämplig tråd om uppmätt avvikelseVerkligen. Jag hade dålig koll på VHP innan köpet, men om jag förstår det rätt så ska avvikelsen vara +/- 5s per år vilket är imponerande för en 90-talare, dock tveksam till hur den håller sig såhär ca 25 år senare. Som jämförelse har GS 9F har +/- 10s per år.
Sen går det att önska mer av sekundvisaren som träffar mitt emellan index, inte lika VHP där…
Återkommer om 1 årUppdatera gärna i lämplig tråd om uppmätt avvikelse
Den är helt ok, och visarna saknar lysmassa. Pytteliten dock.Hoppas denna är så fin som jag tror och att visarna saknar lysmassa…
Min?Det var en pärla (Tissoten alltså)! Tror den är löjligt fin Vilka mått?
Ah kul, tack!Den är helt ok, och visarna saknar lysmassa. Pytteliten dock.
Upplever inte att det hjälper när man är nere på 14 mm band.Ah kul, tack!
Upplevs den inte som mindre också pga bandet?
Om man skulle hitta ett som smalnar av mera?
Som @Aurum säger - tror rakt 14mm-band är rätt, blir som ett armband.Ah kul, tack!
Upplevs den inte som mindre också pga bandet?
Om man skulle hitta ett som smalnar av mera?
Men tror bandet är 16? Det kanske det inte är?Upplever inte att det hjälper när man är nere på 14 mm band.
Nej, 14. Jag som sålt det.Men tror bandet är 16? Det kanske det inte är?
Haha ah okey. Då får jag lita på dig!Nej, 14. Jag som sålt det.
Ropade hem en Pre-bond lite hastigt…
Defekt brukar ju vara lugnt på mekaniska men med kvarts kanske det är värre…?
Kanske ngn som sitter på ett extra verk eller kanske ett risigt ex?Omega, Klockor - Varunummer 2 000 273
OMEGA, Seamaster, Professional (200 M), Serie nr. 53979536, PIC nr. 2850.50.00, Ref nr. ST 396.1062, Boett nr. 396.1062, herrur, 36,5 mm, stål, quartz, safirglas, datum, urverk ej signerat, defekt (går ej, akut servicebehov), integrerad originallänk, viklås, Ref nr. 1455/453, längd 175 mm, ca 1992.www.kaplans.se
Update!Hoppas denna är så fin som jag tror och att visarna saknar lysmassa…
Update!
Haha han var inte sann den säljaren. Kanske finns på KS?
Han skrev i annonsen att klockan gick men ingen uppmätt tidshållning. Helt okey, självklart. Hämtar ut klockan idag. Den står helt still. Påtalar detta och får till svar: ”Du måste dra upp den”
Jag svarar att fjädern är ställd till max men den står ändå helt still. Efter ett tag gick det ej att ställa tiden, båda visarna snurrar samtidigt.
Jag påtalar detta. Han säger att jag varit ”hårdhänt” och sen blockar han mig. Var ju inte supermycket pengar men inte så soft iaf…