Mycket möjligt. Jag hittade den här också i samma boettSer den inte lite indien insperad ut? En ommålad Duward?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Mycket möjligt. Jag hittade den här också i samma boettSer den inte lite indien insperad ut? En ommålad Duward?
Ser den inte lite indien insperad ut? En ommålad Duward?
Kanske att tavlan bara är utbytt, och att det suttit en Duwardtavla innan? Måste nog kolla urverket om man ska komma vidareMycket möjligt. Jag hittade den här också i samma boett
Vänd på allt!Tycker att man alltid går på loppis utan att hitta något men vilken trevlig tråd. Har väl dåliga kontakter helt enkelt
Älskar Mulco!Åkte sent igår på en lokal annons, 200kr för klockorna pluss en massa krimskrams. Risiga bilder men för 200kr var det värt det.
Kronorna var avbrutna på bägge klockorna men hade reservdelar till mulcon så den är klar för armen och håller tiden på sekunden. Enda nackdelen är att visarna hade stått stilla i säkert 40 år så det är missfärgningar på urtavlan där de stod stilla. Jag blev också förvånad när jag öppnade mulcon och hittade ett tärnan urverk. Nivadan fungerar, vet dock inte om den håller tiden då jag behöver en stem och krona. Trevligt med helstål på båda.
Efter fix.
Fina, men tvätta banden och kör på de gamla perlonbanden. Helt rätt stil/känsla. Radiumbrännmärken på tavlan är bara charmigt.Åkte sent igår på en lokal annons, 200kr för klockorna pluss en massa krimskrams. Risiga bilder men för 200kr var det värt det.
Kronorna var avbrutna på bägge klockorna men hade reservdelar till mulcon så den är klar för armen och håller tiden på sekunden. Enda nackdelen är att visarna hade stått stilla i säkert 40 år så det är missfärgningar på urtavlan där de stod stilla. Jag blev också förvånad när jag öppnade mulcon och hittade ett tärnan urverk. Nivadan fungerar, vet dock inte om den håller tiden då jag behöver en stem och krona. Trevligt med helstål på båda.
Efter fix.
Ja dom är faktiskt riktigt snygga, stör mig lite på att de kommer så långt ut från armen bara. Men ska nog provköra dom lite, det bruna är riktigt fint.Fina, men tvätta banden och kör på de gamla perlonbanden. Helt rätt stil/känsla. Radiumbrännmärken på tavlan är bara charmigt.
Nu gör jag det också! Läste någonstans att det var ett ganska fint märke på 30/40-talet. Känns på boetten att det är välbyggt, även tavlan och visarna är väldesignade. Tror ni den kan vara framtagen i militärt syfte eller är det sådan design bara?Älskar Mulco!
Mja, många klockor som benämns som militärur är egentligen sportur. I grund och botten är det exakt samma koncept: tåliga klockor med tydliga urtavlor. Finns nog en hel del överlappning också. Exempelvis har jag läst på flera håll att tyskarna bar bland annat Revue-Sport under andra världskriget. Välkommen och posta i den officiella tråden: https://klocksnack.se/threads/den-stora-tråden-för-små-sportur.69647/Nu gör jag det också! Läste någonstans att det var ett ganska fint märke på 30/40-talet. Känns på boetten att det är välbyggt, även tavlan och visarna är väldesignade. Tror ni den kan vara framtagen i militärt syfte eller är det sådan design bara?
Ja så är det nog. Ser så många klockor som folk säger är militärur men jag ser ingen skillnad på de som inte är det. Jag gör gärna en post där om det räknas som litet sportur, drygt 35mm är den.Mja, många klockor som benämns som militärur är egentligen sportur. I grund och botten är det exakt samma koncept: tåliga klockor med tydliga urtavlor. Finns nog en hel del överlappning också. Exempelvis har jag läst på flera håll att tyskarna bar bland annat Revue-Sport under andra världskriget. Välkommen och posta i den officiella tråden: https://klocksnack.se/threads/den-stora-tråden-för-små-sportur.69647/
Ett militärur är i princip ett sportur som använts inom militären. Jag har släppt lite på kraven sen jag skapade tråden. Alla sportur är välkomna!Ja så är det nog. Ser så många klockor som folk säger är militärur men jag ser ingen skillnad på de som inte är det. Jag gör gärna en post där om det räknas som litet sportur, drygt 35mm är den.
Fyller på med lite bilder nu när jag kommit hem!
Min gissning är att en ruckning inte räcker, om det ens är möjligt. Timex är inte kända för fina verk, även om klockorna kan vara väldigt coola.Någon som vet hur man ruckar ett sådant verk? Ligger på ca +120sek per dygn just nu, 45-60sek plus hade jag kunnat fixa leva med...
@rogart-63 kanske vet?
Timex är svårmekande. Slit och släng verk. Finns en kille i USA som mekar och samlar timex. Men lär knappast vara värt besväret. Har försökt skruva men fick inte ihop den igen.Någon som vet hur man ruckar ett sådant verk? Ligger på ca +120sek per dygn just nu, 45-60sek plus hade jag kunnat fixa leva med...
@rogart-63 kanske vet?
Finns det ingen spak likt seiko som man kan putta i för att justera gången bara?Timex är svårmekande. Slit och släng verk. Finns en kille i USA som mekar och samlar timex. Men lär knappast vara värt besväret. Har försökt skruva men fick inte ihop den igen.
Tror det. Men tror den sitter under balansen istället för över?Finns det ingen spak likt seiko som man kan putta i för att justera gången bara?
Det är som @rogart-63 skriver. Sitter under balansen och ser ut som en plåtbit på din bild.Finns det ingen spak likt seiko som man kan putta i för att justera gången bara?
Hittade! Har provat peta till den, nu får tiden avgöra om det hjälpte eller stjälpte. Vet inte om jag petade åt rätt hållDet är som @rogart-63 skriver. Sitter under balansen och ser ut som en plåtbit på din bild.
På bilden står ruckarmen i mittläge, så prova andra hållet om felet bli störreHittade! Har provat peta till den, nu får tiden avgöra om det hjälpte eller stjälpte. Vet inte om jag petade åt rätt håll
Fina! Jag skrev och sa alltid heliosa om min, kanske för att flyter på bättre såKunde inte lämna dessa 3. Trots 200kr styck.
Ernest Borel i stål. Fungerande
Scania i krom. Fungerande
Heliosa auto. Denna står dock just nu.
Blev såklart värre.. under en tvåtimmarsperiod plussade den 247sek/dygn.. puttade den åt andra hållet nu så får jag finlira senPå bilden står ruckarmen i mittläge, så prova andra hållet om felet bli större
Putta så extremt lite att du knappt tror du rört den annars blir det så där stora utslag i gången. Är man enveten så får man till det till slutBlev såklart värre.. under en tvåtimmarsperiod plussade den 247sek/dygn.. puttade den åt andra hållet nu så får jag finlira sen
Ja nånting skumt är det. Läser Heloisa ändå skriver man Heliosa.... Men det senare rullar bättre på tungan.Fina! Jag skrev och sa alltid heliosa om min, kanske för att flyter på bättre så
Det där ser ut som en Patent Pending, har du foto på baksidan? 500 spänn är ett väldigt bra pris.Dagens "fynd"? från en närliggande loppis, fanns förvånansvärt mycket kul, säkert ett 30 tal mekaniska klockor i varierande skick. Dock var det inga WOW(!) priser men en härligt certina för en femhundring känns ändå överkomligt.
Troligen en PP som @grodslukarenx skriver? Vad har den för serienumer? Fint fynd!Dagens "fynd"? från en närliggande loppis, fanns förvånansvärt mycket kul, säkert ett 30 tal mekaniska klockor i varierande skick. Dock var det inga WOW(!) priser men en härligt certina för en femhundring känns ändå överkomligt.