• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

Ser den inte lite indien insperad ut? En ommålad Duward?
Mycket möjligt. Jag hittade den här också i samma boett
140075_01_full.jpg

• Like
Reactions: Beo
Tycker att man alltid går på loppis utan att hitta något men vilken trevlig tråd. Har väl dåliga kontakter helt enkelt
Vänd på allt!
Mitt i en rad med okontrollerade batteriklockor kan det finnas en gammal manuell 50 talare för 10kr. Veckan innan jag började på Erikshjälpen var det in en gubbe och köpte en ”Dirty Dozen” för 125kr i ”min” butik!
Hittade själv en GF länk för struntpengar på loppis i Sundsvall!
Problemet med klockor är att folk blir mer och mer medvetna om klockorna de ärver och sparar mer av arvegodset!
Ut och leta!

Åkte sent igår på en lokal annons, 200kr för klockorna pluss en massa krimskrams. Risiga bilder men för 200kr var det värt det.
Kronorna var avbrutna på bägge klockorna men hade reservdelar till mulcon så den är klar för armen och håller tiden på sekunden. Enda nackdelen är att visarna hade stått stilla i säkert 40 år så det är missfärgningar på urtavlan där de stod stilla. Jag blev också förvånad när jag öppnade mulcon och hittade ett tärnan urverk. Nivadan fungerar, vet dock inte om den håller tiden då jag behöver en stem och krona. Trevligt med helstål på båda.
Screenshot_20180813-113047.png

Screenshot_20180813-092856.png

Efter fix.
20180813_094032.jpg

20180813_094240.jpg

20180813_093804.jpg

Åkte sent igår på en lokal annons, 200kr för klockorna pluss en massa krimskrams. Risiga bilder men för 200kr var det värt det.
Kronorna var avbrutna på bägge klockorna men hade reservdelar till mulcon så den är klar för armen och håller tiden på sekunden. Enda nackdelen är att visarna hade stått stilla i säkert 40 år så det är missfärgningar på urtavlan där de stod stilla. Jag blev också förvånad när jag öppnade mulcon och hittade ett tärnan urverk. Nivadan fungerar, vet dock inte om den håller tiden då jag behöver en stem och krona. Trevligt med helstål på båda.

Efter fix.
20180813_094032.jpg

20180813_094240.jpg

20180813_093804.jpg
Älskar Mulco!

Efter fix.
20180813_094032.jpg

20180813_094240.jpg

20180813_093804.jpg
Fina, men tvätta banden och kör på de gamla perlonbanden. Helt rätt stil/känsla. Radiumbrännmärken på tavlan är bara charmigt.

Nu gör jag det också! :D Läste någonstans att det var ett ganska fint märke på 30/40-talet. Känns på boetten att det är välbyggt, även tavlan och visarna är väldesignade. Tror ni den kan vara framtagen i militärt syfte eller är det sådan design bara? o_O
Mja, många klockor som benämns som militärur är egentligen sportur. I grund och botten är det exakt samma koncept: tåliga klockor med tydliga urtavlor. Finns nog en hel del överlappning också. Exempelvis har jag läst på flera håll att tyskarna bar bland annat Revue-Sport under andra världskriget. Välkommen och posta i den officiella tråden: https://klocksnack.se/threads/den-stora-tråden-för-små-sportur.69647/

Mja, många klockor som benämns som militärur är egentligen sportur. I grund och botten är det exakt samma koncept: tåliga klockor med tydliga urtavlor. Finns nog en hel del överlappning också. Exempelvis har jag läst på flera håll att tyskarna bar bland annat Revue-Sport under andra världskriget. Välkommen och posta i den officiella tråden: https://klocksnack.se/threads/den-stora-tråden-för-små-sportur.69647/
Ja så är det nog. Ser så många klockor som folk säger är militärur men jag ser ingen skillnad på de som inte är det. Jag gör gärna en post där om det räknas som litet sportur, drygt 35mm är den.

Inte dagens men sommarens.

Hittade en Reverso classique motsvarande moderna medium-modellen på eBay och ropade hem den!
Saknar glaset som var spräckt och dom båda boett halvorna som har blivit sålda för guldvärdet? Då klockan var drunknad. Men FU Lars då jag drog runt den på fjädern...
84CF4F6A-E3B4-48A7-816A-D60FC619736D.jpeg

Men nu har jag lämnat in kalaset till en vän som sitter på servicestället som ska få igång henne och förhoppningsvis få tag i en ny boett?!
Om bara postnord lyckas leverera grejerna, och det kan man ju aldrig lita på!

Senast ändrad:
Dagens "fynd"? från en närliggande loppis, fanns förvånansvärt mycket kul, säkert ett 30 tal mekaniska klockor i varierande skick. Dock var det inga WOW(!) priser men en härligt certina för en femhundring känns ändå överkomligt.

Bilagor

• IMG_0371.JPG
    IMG_0371.JPG
    102.1 KB · Visningar: 13
  • IMG_0373.JPG
    IMG_0373.JPG
    142.4 KB · Visningar: 14
Tillbaka
Topp