• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

Tack!
Precis en patent pending. Baksidan är blank som de första ds modellerna var (rätta mig om jag har fel), de hade även 25-45 verket som än så länge håller tiden. Alltså troligtvis en tidigt PP (https://www.vintagecertinas.ch/en/certina-ds/) Vart hittar jag serienumret när det inte står på backsidan eller vad jag kan urskilja på baksidan av casebacken? :) har inte så mycket koll, relativt ny hobby.

Bilagor

• IMG_0359.JPG
    IMG_0359.JPG
    110.2 KB · Visningar: 6
  • IMG_0365.JPG
    IMG_0365.JPG
    108.9 KB · Visningar: 5
Tack!
Precis en patent pending. Baksidan är blank som de första ds modellerna var (rätta mig om jag har fel), de hade även 25-45 verket som än så länge håller tiden. Alltså troligtvis en tidigt PP (https://www.vintagecertinas.ch/en/certina-ds/) Vart hittar jag serienumret när det inte står på backsidan eller vad jag kan urskilja på baksidan av casebacken? :) har inte så mycket koll, relativt ny hobby.
Står på baksidan, så fram med lupp och lampa så kan du kanske hitta det;)

nope har kikat på min ser likadan ut som bilden nedan, enligt https://www.vintagecertinas.ch/en/certina-ds/ så var de första ds med blank baksida men frågan är ju då vart serienumret sitter?:)
↓ "lånad bild+text"
tb01a.jpg

PreviousNext
CloseStart slideshow
From 1958 to about the end of 1960 all DS models had a flat caseback.
Om du inte hittar det beror det säkert på att numret nötts bort. De första graverades inte speciellt djupt. Även jag har en riktigt tidig som jag från början trodde var omärkt, men med starkt ljus från "rätt" vinkel och förstoringslupp fick jag fram det. Så leta på, någon siffra kanske du lyckas få fram!!

Om du inte hittar det beror det säkert på att numret nötts bort. De första graverades inte speciellt djupt. Även jag har en riktigt tidig som jag från början trodde var omärkt, men med starkt ljus från "rätt" vinkel och förstoringslupp fick jag fram det. Så leta på, någon siffra kanske du lyckas få fram!!

Såhär fotade jag min
20180618_202433-02.jpeg

Aha okej får ta och kika igen antar jag. Men finns det något sätt att veta om den bör vara märkt eller inte? Kanske dock en diskution som hör hemma certinatråden :)

Okej men då lär ju det vara bortnött med åren, läste dock att de första som lämnade fabriken var omärkta men källan kan ju vara felaktig.
Tack för hjälpen!
Det är möjligt att en liten serie var omärkta (klockor som inte var menade för försäljning) men din är inta från den första serien så den skall ha ett serienummer. Det finns även Certina klockor som såldes i öststaterna som har udda serienummer men tror inte DS var bland dessa.

Några gånger lönar det dig att ta sig ur sängen tidigt en lördag morgon.
Trevlig Ds-2 som än så länge tickar på bra (2 timmar nu)

20180818_085102.jpg

20180818_084703.jpg

En snabb rengöring och byte av band.
Ser att glaset behöver en del vård.
Som alla nyanlända får den smaka på orange bandet.
Pallar den den utmaning får den stanna :)
20180818_090312.jpg

20180818_085102.jpg

20180818_084703.jpg

20180818_090312.jpg

Riktigt bra fynd. Grattis!

20180818_085102.jpg

20180818_084703.jpg

20180818_090312.jpg
Grattis, ett fantastiskt kvalitetsur :)

Tillbaka
Topp