• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
IMG_20190525_202549.jpg

Bara att stoppa in ett nytt batteri så gick den igång! Älskar timvisaren ;)
Grymt! Första gången jag ser en som liknar min. Din sekundvisare skulle jag gärna haft! :)
upload_2019-5-25_21-53-23.jpeg
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Kanske inte fynd i ekonomisk mening men en ovanlig fågel: Baume et Mercier Tronosonic med stämgaffelverk. Klockan var död när jag köpte den men säljaren lovade att det 'bara var batteriet' jag bestämde mig för att lita på honom och blev belönad med att klockan gick igång med ett fint hummande och perfekt tidshållning när jag bytte batteri :)
IMG_20190526_114345.jpg
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Kanske inte fynd i ekonomisk mening men en ovanlig fågel: Baume et Mercier Tronosonic med stämgaffelverk. Klockan var död när jag köpte den men säljaren lovade att det 'bara var batteriet' jag bestämde mig för att lita på honom och blev belönad med att klockan gick igång med ett fint hummande och perfekt tidshållning när jag bytte batteri :)
IMG_20190526_114345.jpg
Grattis! Mått?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kanske inte fynd i ekonomisk mening men en ovanlig fågel: Baume et Mercier Tronosonic med stämgaffelverk. Klockan var död när jag köpte den men säljaren lovade att det 'bara var batteriet' jag bestämde mig för att lita på honom och blev belönad med att klockan gick igång med ett fint hummande och perfekt tidshållning när jag bytte batteri :)
IMG_20190526_114345.jpg
Coolt, inte illa att hitta ett B&M stämgaffelur på loppis!!! Är det originallänk?
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Coolt, inte illa att hitta ett B&M stämgaffelur på loppis!!! Är det originallänk?
Tack :)
Det är originallänk ja.
Dessvärre blev glädjebägaren lite smolkad när jag tappade klockan i golvet och timvisare slutade fungera :bag:
Verket går och minut och sekndvisaren fungerar perfekt.
Så nu letar ajg efter någon som vill laga/serva ett stämgaffelur, inte det lättaste..
Någon som har tips på urmakare? Jag testade ABC på Hornsgatan i Stockholm men han var inte så intresserad av att ge sig på en Baume.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack :)
Det är originallänk ja.
Dessvärre blev glädjebägaren lite smolkad när jag tappade klockan i golvet och timvisare slutade fungera :bag:
Verket går och minut och sekndvisaren fungerar perfekt.
Så nu letar ajg efter någon som vill laga/serva ett stämgaffelur, inte det lättaste..
Någon som har tips på urmakare? Jag testade ABC på Hornsgatan i Stockholm men han var inte så intresserad av att ge sig på en Baume.
Borde sitta ett ETA 9162, så även om det inte är det lättaste att hitta någon som servar stämgaffelverk så borde det inte spela någon roll om det står certina eller baume på tavlan.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tack :)
Det är originallänk ja.
Dessvärre blev glädjebägaren lite smolkad när jag tappade klockan i golvet och timvisare slutade fungera :bag:
Verket går och minut och sekndvisaren fungerar perfekt.
Så nu letar ajg efter någon som vill laga/serva ett stämgaffelur, inte det lättaste..
Någon som har tips på urmakare? Jag testade ABC på Hornsgatan i Stockholm men han var inte så intresserad av att ge sig på en Baume.
Tråkigt när sånt händer!
Jag hade skickat till Paul på Electric Watches (http://electric-watches.co.uk/).
Förvisso har väl Pundet blivit dyrare sen jag sist skickade, men han håller vettiga priser och vet absolut vad han gör. Det får bli mitt förslag!
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Borde sitta ett ETA 9162, så även om det inte är det lättaste att hitta någon som servar stämgaffelverk så borde det inte spela någon roll om det står certina eller baume på tavlan.
Exakt, det är ett ESA 9162-verk. Jag nämnde det men han sa att det var svårt att få tag i packningar etc till Baume. Jag fick ett pris på 5000 till slut men det kändes mest som att han drog till med något för att slippa mig :)
Urmakare som hanterar stämgaffelverk verkar inte direkt växa på träd..
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Tråkigt när sånt händer!
Jag hade skickat till Paul på Electric Watches (http://electric-watches.co.uk/).
Förvisso har väl Pundet blivit dyrare sen jag sist skickade, men han håller vettiga priser och vet absolut vad han gör. Det får bli mitt förslag!
Tack!
Spanade där, han har stängt fram till augusti vad det verkar dock. Ska se om jag hittar något innan dess annars testar jag det.
 

TibbeTabb

Panerai
2-Faktor
Ah... Ja, jag tyckte det såg lite väl tomt ut när man var inne och kikade i feedbacken. Det förklarar saken.
Han är bra i alla fall - om du nu beslutar dig för att vänta.
Kan också skriva under på att Paul är riktning bra. Samt snabb och prisvärd. Skickade en Stämgaffel Omega. Bra återkoppling om vad som borde göras och till vilken kostnad. Sen skyndsamt åtgärdade och leverans.
 
Senast ändrad:

Pictor

Audemars
Kanske inte fynd i ekonomisk mening men en ovanlig fågel: Baume et Mercier Tronosonic med stämgaffelverk. Klockan var död när jag köpte den men säljaren lovade att det 'bara var batteriet' jag bestämde mig för att lita på honom och blev belönad med att klockan gick igång med ett fint hummande och perfekt tidshållning när jag bytte batteri :)
IMG_20190526_114345.jpg
Udda! Grattis!!
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Citizen Cosmotron. Vad kan man säga om den här? Förutom det som verkar uppenbart, 70-tal, kvartsur, något udda placering av kronan och riktigt coolt namn. Blir lite nyfiken på ”transistorized”? Fräckare sätt att skriva Quartz på?
69F80AF2-3BF9-45F6-BE9A-67DAE3078556.png
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Senast ändrad:

mr_lp

Omega
Inget loppisfynd men fick dessa från min farbror, ingen funkar. Kanske quartz uren hickar igång med nytt batteri men jag är inte intresserad alls av dom personligen.
EDOX uret funkade utmärkt i ett dygn, sen började den stanna tyvärr. Vette sjutton, gillar den starkt men 2000kr för en service av den + delar är lite magstarkt.
 

Bilagor

  • IMG_20190623_185538.jpg
    IMG_20190623_185538.jpg
    155.5 KB · Visningar: 7
  • 62308446_2691963214363330_4254033551839723520_n.jpg
    62308446_2691963214363330_4254033551839723520_n.jpg
    91.4 KB · Visningar: 7

OddD

Panerai
2-Faktor
Inget loppisfynd men fick dessa från min farbror, ingen funkar. Kanske quartz uren hickar igång med nytt batteri men jag är inte intresserad alls av dom personligen.
EDOX uret funkade utmärkt i ett dygn, sen började den stanna tyvärr. Vette sjutton, gillar den starkt men 2000kr för en service av den + delar är lite magstarkt.

Edox'en var ju riktig fin.
Svarta fyrkantiga Certinan är ju och så finfin.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Inget loppisfynd men fick dessa från min farbror, ingen funkar. Kanske quartz uren hickar igång med nytt batteri men jag är inte intresserad alls av dom personligen.
EDOX uret funkade utmärkt i ett dygn, sen började den stanna tyvärr. Vette sjutton, gillar den starkt men 2000kr för en service av den + delar är lite magstarkt.
Edoxen och Certinan är fullt uppdragna? För de är väl manuella?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tack :)
Det är originallänk ja.
Dessvärre blev glädjebägaren lite smolkad när jag tappade klockan i golvet och timvisare slutade fungera :bag:
Verket går och minut och sekndvisaren fungerar perfekt.
Så nu letar ajg efter någon som vill laga/serva ett stämgaffelur, inte det lättaste..
Någon som har tips på urmakare? Jag testade ABC på Hornsgatan i Stockholm men han var inte så intresserad av att ge sig på en Baume.
Det finns en urmakare som hjälpte mig med ett stämgaffelur. Jag har glömt både namnet och adressen, men gå Vasagatan mot LO-borgen, håll till vänster om LO-borgen så ligger det en urmakare där. Han är lite ostrukturerad så ha tålamod med öppettider och väntetider så blir det bra.
 

mr_lp

Omega
Ja, bara Inexen och Seikon är quartz-ur. Edoxen funkar om man lutar den och sen går den lite slumpmässigt länge. Dygnet innan den började stanna gick den väldigt bra.

Certinan är i mycket fint skick. Den Lagondan och Citizenen är fullt uppdragna. Visarna får att justera med kronan.

Tänkte lägga ut klabbet (minux Edoxen) för bytes mot något roligt sen när jag får lite mer poster under fötterna. Det var ytterligare en Quartz Seiko herrur med som jag glömde fota.

IMG_20190623_185606.jpg
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Det finns en urmakare som hjälpte mig med ett stämgaffelur. Jag har glömt både namnet och adressen, men gå Vasagatan mot LO-borgen, håll till vänster om LO-borgen så ligger det en urmakare där. Han är lite ostrukturerad så ha tålamod med öppettider och väntetider så blir det bra.
Ove Urmakare! Har servat en klocka där en gång med superfint resultat. Precis som du säger är han lite speciell, fast på ett ganska bra sätt, om han bara kunde ha lite bättre öppettider :)
Visste inte att han servar stämgafflar, tack för tipset!
 
IMG_20190625_081103.jpg
IMG_20190625_081109.jpg


Var förbi Hötorget i söndags och såg att en säljare hade lite pincetter. Tyvärr inga Bergeon men nästan lika bra (enligt förpackningen, typ)! 10 kr/st kanske det var värt? ;)

Han hade en handfull kvar, brukar stå vid Orfeusgruppen och har en massa verktyg, batterier och lite plastiga klockband m.m..
 
Topp