• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

En fräsch Sportsman för kaffepengar säger man väl inte nej till. Visste förövrigt inte att det fanns Svalor med signerad krona, känns lyxigt för denna typ av ur. Och SUPER WATERPROOF, på min ära!
svalan sportsman 1.jpg
svalan sportsman 2.jpg

Snygg!
På den där är jag lite sugen att veta vad som står i locket.
Att kronan är kryssad talar för att det bör vara någon form av Compressor-boett från EPSA.
Har också sprungit på en snarlik tidigare, men vågade så inte bjuda för att jag blev lite osäker på att det verkade vara klämboett (vilket det väl är?) och att jag hade för mig att alla dessa boetter var skruvade.

Oavsett en supertrevlig klocka och om den kommer från en loppis så är det ju fantastiskt!

Snygg!
Den där är jag lite sugen på vad som står i locket.
Att kronan är kryssad talar för att det bör vara någon form av Compressor-boett från EPSA.
Har också sprungit på en snarlik tidigare, men vågade så inte bjuda för att jag blev lite osäker på att det verkade vara klämboett (vilket det väl är?) och att jag hade för mig att alla dessa boetter var skruvade.

Oavsett en supertrevlig klocka och om den kommer från en loppis så är det ju fantastiskt!
Jag har haft compressor boett med snäpplock :)

Snygg!
På den där är jag lite sugen att veta vad som står i locket.

Kul, verkar vara ett bättre fynd än vad jag först anade! :) Skulle gärna öppna och kika närmare, men locket ger inte med sig efter några försiktiga försök och vågar inte riktigt ta i för mycket. Ska försöka komma ihåg att ta med den nästa gång jag är hos uris.
Men det stämmer att det är klämboett. (33mm för kännedom).
På baklocket står det 749639 och handristat antingen B2369 eller 32369. Om det är till någon hjälp.

En fräsch Sportsman för kaffepengar säger man väl inte nej till. Visste förövrigt inte att det fanns Svalor med signerad krona, känns lyxigt för denna typ av ur. Och SUPER WATERPROOF, på min ära!
svalan sportsman 1.jpg
svalan sportsman 2.jpg

Om man jämför så är ju vintageur skitbilliga för 200-300kr får man ju en klocka så redan hållt i 50år+ så har den hållt så länge så borde ju inte jag förstöra den (är mitt resonemang)
Riktigt finfin klocka med en Cream silvrig tavla.

Ja, batteriet sitter nog rätt. Ser heller ingen uppenbar skada på spolen...
Jag har lyckats få igång ”döda” quartzare dels genom att ”motionera” visarna lite fram och tilllbaka (vid det tillfället såg man dock att de ville framåt, men inte riktigt orkade) och vid något tillfälle också genom att lägga klockan varmt. Inte ugnsvarmt, så klart - men väl på ett någorlunda varmt element, eller så.
Efter uppvärmningen har de tickar på fint.

Knappast vad urmakarna föreskriver, men ibland när det handlar om löjligt billiga prylar så får man ”McGyvra” lite. ;)
Kanske rengöra kontaktytorna till batteriet? Sedan vet jag inte om det finns någon reset på det där urverket, vet att vissa quartz har det (typ kortsluta två punkter), leta efter servicemanual så får du reda på det. Kan nog behöva en rengörning av hela verket antagligen för att få igång det.

Ser tyvärr ut som den är skadad.
Kan ev i bästa fall vara glaset...
Provar och sätter i ett batteri i morgon och ser vad som sker, om det sker något alls..
20180806_200236.jpg
20180806_200253.jpg
IT'S ALIVE!
Drygt 1,5 år senare och ett par försök tog jag mod till mig och skruvade lite djupare.
Citizen-länk och LCD från en donator med cal 9011A. Sjukt nöjd! Nu kan jag sluta surfa retro-kvarts (Nixon the dork, Bulova Computron, osv), eller i alla fall försöka.
1479168A-9862-4019-8582-2CB5BC9769EC.jpeg
5D84B365-6A6B-4AC0-896A-4A58284BBD63.jpeg
10B135B4-8E35-4B6E-BC32-BA722EB36B63.jpeg

IT'S ALIVE!
Drygt 1,5 år senare och ett par försök tog jag mod till mig och skruvade lite djupare.
Citizen-länk och LCD från en donator med cal 9011A. Sjukt nöjd! Nu kan jag sluta surfa retro-kvarts (Nixon the dork, Bulova Computron, osv), eller i alla fall försöka.
Om det börjar klia i fingrarna efter att skruva mer vintage-digitalare så får du gärna höra av dig. Tror jag kan gräva fram ett projekt eller två som jag inte kommer orka slutföra.

IT'S ALIVE!

Imponerande!
Kul att se den vakna till liv igen.

Tillbaka
Topp