• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

Mycket som är fel på den där, framförallt att modellen inte existerar.
Pläteringen ser ganska risig ut, ringarna runt tavlan har en ganska oklar funktion.
Hur du lär dig att se skillnad är helt enkelt att kunna klockor generellt, de enklaste lär man sig fort, välgjorda kopior kan man inte se utan att öppna dom. några enkla tips för när du ska koll lite extra:

- Priset. 50:- för en cartier/rolex/omega betyder att det troligtvis är nåt skumt med den (iaf i 98% av fallen).
- Komplikationer som inte fungerar eller har fel funktion. många fakes har kronografregister som fungerar som en kass kalender.
- Glasbaksidor: detta är oftare förekommande på kopior än äkta klockor.
- dag/natt komplikation: en enkel funktion att göra som ser lite flashig ut för gemene man.

Även om du tycker att den ser bra ut tycker jag att du skall ta ut batteriet och kasta den. Fake klockor är oetiska och kan ha producerats under väldigt dåliga förhållanden för de anställda. Även om du inte direkt ger tillverkarna av dessa klockor pengar innebär ditt bärande av dessa en normalisering av fenomenet.

Tack för ett långt och bra svar! Har gjort mig av med klockan, då det kändes töntigt att överhuvudtaget äga en kopia även om jag inte använde den. Dessutom, som du säger på grund av dom etiska aspekterna. Man lär sig på sina misstag!! :)

Idag fyndade jag den här för 35:-.

WP_20141022_002.jpg

Eftersom den inte är vintage fyller vi den med något gammalt.

WP_20141022_003.jpg

Känns som du känner någon som är bekant med....

De är väldigt hemliga och jag känner ingen. Är fortf rädd att åka dit för att jag råkade få med min sprillans Aqualand på en bild i dagens vintageurtråden.

Lägger en bild på sommarens loppisfynd så jag inte åker dit själv på den här diskussionen.

DET VAR INTE JAG, DOM BÖRJA MED OT+OVINTAGE!
image.jpg

Tack! Jag gillar dem skarpt, särskilt Tärnan & Svalan. Svalan har blivit favorit mycket p g a den härliga färgen på urtavlan, som inte riktigt ville bli rättvist avbildad.

Hej,
Då rubriken passade min fråga ganska bra, och jag inte vill skapa onödigt många trådar ställer jag min fråga här:
Jag hittade på auktion en sjukt sliten klocka. Det lär vara en dödsbo-annons, då denna klocka slängts ihop med 7 andra... Min fråga är nu:

Finns det någon möjlighet att denna är äkta? (Tänker att den går att polera upp och byta glas på om jag får den sjukt billigt...) Om den är helt uppenbart fake får ni gärna säga varför, då jag i så fall uppenbarligen inte ser det ;) (Jag ser att den ser fördjävlig ut men det går väl som sagt att lösa)
image.jpg

image.jpg

image.jpg

Tack på förhand!

Inser nu att man nog ser för mkt av 12, och att kronografen uppe är helt konstig... Antar att det som är för bra för att vara sant, inte heller är sant :(

Tillbaka
Topp