David Paul
Basic
Mycket som är fel på den där, framförallt att modellen inte existerar.
Pläteringen ser ganska risig ut, ringarna runt tavlan har en ganska oklar funktion.
Hur du lär dig att se skillnad är helt enkelt att kunna klockor generellt, de enklaste lär man sig fort, välgjorda kopior kan man inte se utan att öppna dom. några enkla tips för när du ska koll lite extra:
- Priset. 50:- för en cartier/rolex/omega betyder att det troligtvis är nåt skumt med den (iaf i 98% av fallen).
- Komplikationer som inte fungerar eller har fel funktion. många fakes har kronografregister som fungerar som en kass kalender.
- Glasbaksidor: detta är oftare förekommande på kopior än äkta klockor.
- dag/natt komplikation: en enkel funktion att göra som ser lite flashig ut för gemene man.
Även om du tycker att den ser bra ut tycker jag att du skall ta ut batteriet och kasta den. Fake klockor är oetiska och kan ha producerats under väldigt dåliga förhållanden för de anställda. Även om du inte direkt ger tillverkarna av dessa klockor pengar innebär ditt bärande av dessa en normalisering av fenomenet.
Tack för ett långt och bra svar! Har gjort mig av med klockan, då det kändes töntigt att överhuvudtaget äga en kopia även om jag inte använde den. Dessutom, som du säger på grund av dom etiska aspekterna. Man lär sig på sina misstag!!