Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Dagens skörd! Fick dessa två för 100kr.
Vad vet ni om dessa? Uppskattar all info
Någon som vill smaka?
Någon som vill smaka?
Smakade riktigt bra!Du måste slicka på den för att veta om den är äkta
Smakade riktigt bra!
Swissonic är en variant på stämgaffelverk som Bulova hade patent på. Det finns ganska mkt info att läsa om du googlar.Revue Thommen är ett anrikt gammalt märke, blir säkert trevlig efter en tvätt och nytt glas... Swiss sonic skulle jag tro att Jens har koll på, annars finns det en tråd om batteriklockor som China har skrivit där han nämner lite om Swiss sonic. Grattis!
Älskar verkligen Swissonicen, hoppas jag får igång den!
Så här ser den ut efter tvätt och polering av glaset. Slängde även på rockabandet
Så här ser den ut efter tvätt och polering av glaset. Slängde även på rockabandet
Själv hittade jag inget klockrelaterat idag, men en cigarrlåda och en Husqvarna Reliance 10 (köttkvarn) - Nu ska det göras burgare!
Snygg Enicar, kanske att AR 1141?Lite fler bilder på Enicar´n, tyvärr inte hemma och har ingen boettöppnare med mig...
Boetten (35,5x40mm) känns krisp med sunburstslipning och kronan är signerad. Klockan känns smidig i uppdraget, verkar hålla tiden och quickset av datum fungerar perfekt. Quickset funktionen är en jag inte tidigare stött på, kronan dras ut i yttersta läget för att sedan tryckas in och datumet hoppar ett steg fram.
Tavlan är i perfekt skick (svårt att tro att ens Kaplans skulle kunna klaga på den) med härligt blå radiellt slipad tavla och dörrstopps-index.
Ytterst märkligt "Omega-band" på den, är det något som är koscher? ping Hardy
Någon som kan ge sig på en gissning på vilket urverk som sitter i? ping Ariste
Tack och hej
Snygg Enicar, kanske att AR 1141?
Vid närmare eftertanke så stämmer det nog, 160 är väl grundmodellen, 161 m datum, missade det där med datumfunktionen, ganska skum funktion
Nice, grattis! Kan sitta ett AR161 i....fina grejer....Lite fler bilder på Enicar´n, tyvärr inte hemma och har ingen boettöppnare med mig...
Boetten (35,5x40mm) känns krisp med sunburstslipning och kronan är signerad. Klockan känns smidig i uppdraget, verkar hålla tiden och quickset av datum fungerar perfekt. Quickset funktionen är en jag inte tidigare stött på, kronan dras ut i yttersta läget för att sedan tryckas in och datumet hoppar ett steg fram.
Tavlan är i perfekt skick (svårt att tro att ens Kaplans skulle kunna klaga på den) med härligt blå radiellt slipad tavla och dörrstopps-index.
Tack och hej
Själv hittade jag inget klockrelaterat idag, men en cigarrlåda och en Husqvarna Reliance 10 (köttkvarn) - Nu ska det göras burgare!
Ja det verkar inte vara något problem med det, ska se om jag kan slipa själv eller få det gjort lokaltEn sådan kvarn lär fungera finfint fortfarande. Slipa knivbladen så blir den som ny.
Jag provade att göra laxfärsbiffar med chili och rivet limeskal (plus ägg och salt/peppar). Otroligt gott.
Ja det verkar inte vara något problem med det, ska se om jag kan slipa själv eller få det gjort lokalt
Dagens skörd! Fick dessa två för 100kr.
Vad vet ni om dessa? Uppskattar all info
Någon som vill smaka?
Misstänker att jag har en likadan Enicar fast med den brun/gröna tavlan. Har aldrig testat datumfunktionen som du beskriver men ska ta en titt på den senare idagLite fler bilder på Enicar´n, tyvärr inte hemma och har ingen boettöppnare med mig...
Tack och hej
Idag blev det jackpott.
En trevlig Lagonda, med ett manuellt Unitas-verk. Men, det är ju det som står där bakom som är riktigt intressant.
Ett nästintill komplett stansställ. Både klockan och stället för priset av en pizza. Tanten som sålde det visste inte riktigt vad det var för något, inte visste hon heller vart det kom ifrån.
Dubbelgrattis är väl på sin plats, fanns det inga fler urmakeriprylar?