• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

Idag blev det jackpott.

En trevlig Lagonda, med ett manuellt Unitas-verk. Men, det är ju det som står där bakom som är riktigt intressant.

Ett nästintill komplett stansställ. Både klockan och stället för priset av en pizza. Tanten som sålde det visste inte riktigt vad det var för något, inte visste hon heller vart det kom ifrån.

Grattis, alltid kul! Särskiljt när de inte vet vad de har ^^

Idag blev det jackpott.
2014-08-23 14.36.24.jpg

En trevlig Lagonda, med ett manuellt Unitas-verk. Men, det är ju det som står där bakom som är riktigt intressant.

2014-08-23 14.36.54.jpg

Ett nästintill komplett stansställ. Både klockan och stället för priset av en pizza. Tanten som sålde det visste inte riktigt vad det var för något, inte visste hon heller vart det kom ifrån.
Grymt fynd.
Grattis!

Idag blev det jackpott.

Grattis, ser ut att vara i fint skick! :)

Damen hade nog minst fått drygt en tusenlapp om hon sålt det på bukten istället.

Grattis, alltid kul! Särskiljt när de inte vet vad de har ^^
Tack! Jo det är onekligen roligast då. :)

Grattis, ser ut att vara i fint skick! :)

Damen hade nog minst fått drygt en tusenlapp om hon sålt det på bukten istället.

Tackar! Man kan verkligen säga att det var en bra affär för mig. Jag förklarade för damen vad det var och vad det användes till, tror hon tyckte det var kul eftersom att hon i princip ville ge det till mig..

Brukar du pula med urverk, eller blir det bara en kul grej/prydnad? :)
Jag skruvar endel själv, dock är det egentligen bara service av enklare ur och glasbyten. Ex:ets farsa var urmakare så det är genom honom jag har lärt mig. Så nu är man ständigt på jakt efter olika verktyg och redskap, och som man brukar säga, urmakeriet är de tusen verktygens yrke, så det finns alltid verktyg att fynda. ;)

Jag skruvar endel själv, dock är det egentligen bara service av enklare ur och glasbyten. Ex:ets farsa var urmakare så det är genom honom jag har lärt mig. Så nu är man ständigt på jakt efter olika verktyg och redskap, och som man brukar säga, urmakeriet är de tusen verktygens yrke, så det finns alltid verktyg att fynda. ;)
Man kan aldrig få för många kvalitetsverktyg. :D

Riktigt snygg Oris reseklocka som fungerar fint, larmet är väldigt mysigt! Möjligtvis att den drar sig lite :)
Antagligen 40-tal men har ingen aning om hur man sätter datum på dessa.

Hittade denna tidigare i sommras, någon som vet något mer? Boetten tycker jag blänker mycket mer än andra stålklockor, men har väldigt svårt att tänka mig att en klocka som denna är tillverkad i typ vitguld ;)
image.jpg
Det är i kromad basmetall, det som Kaplans beskriver som "vitmetall". Vanligt på enklare äldre klockor, men förekommer även på mindre enkla. Tillverkaren får någon annan uttala sig om... Öppna och kolla verket vettja

Själv sprang jag på den här för några dagar sedan på en loppis på Värmdö. Någon som kan se om det är en äkta Cartier? köpte den för 50 kr av en otrevlig och stressad tant. Tycker att det är en ordentligt snygg klocka så känner att jag gjort ett fynd även om den inte är äkta! :)

10393876_10204656976886058_8340177405793011936_n.jpg
Krossa den, det är en dålig piratkopia.

Krossa den, det är en dålig piratkopia.

Är det så? Misstänkte det själv efter lite research och titt under bakboett. Är nybörjare på det här med klockor så fick lite puls när jag hittade den. Vad är det med den som gör att man ser att det är en piratkopia? Några speciella grundläggande saker man ska tänka på vid första titt?
Tacksam för svar då jag verkligen vill lära mig mer om klockor!!

Är det så? Misstänkte det själv efter lite research och titt under bakboett. Är nybörjare på det här med klockor så fick lite puls när jag hittade den. Vad är det med den som gör att man ser att det är en piratkopia? Några speciella grundläggande saker man ska tänka på vid första titt?
Tacksam för svar då jag verkligen vill lära mig mer om klockor!!

Mycket som är fel på den där, framförallt att modellen inte existerar.
Pläteringen ser ganska risig ut, ringarna runt tavlan har en ganska oklar funktion.
Hur du lär dig att se skillnad är helt enkelt att kunna klockor generellt, de enklaste lär man sig fort, välgjorda kopior kan man inte se utan att öppna dom. några enkla tips för när du ska koll lite extra:

- Priset. 50:- för en cartier/rolex/omega betyder att det troligtvis är nåt skumt med den (iaf i 98% av fallen).
- Komplikationer som inte fungerar eller har fel funktion. många fakes har kronografregister som fungerar som en kass kalender.
- Glasbaksidor: detta är oftare förekommande på kopior än äkta klockor.
- dag/natt komplikation: en enkel funktion att göra som ser lite flashig ut för gemene man.

Även om du tycker att den ser bra ut tycker jag att du skall ta ut batteriet och kasta den. Fake klockor är oetiska och kan ha producerats under väldigt dåliga förhållanden för de anställda. Även om du inte direkt ger tillverkarna av dessa klockor pengar innebär ditt bärande av dessa en normalisering av fenomenet.

Tillbaka
Topp