• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

DEF21253-D4A0-49A0-8389-43BF91236134.jpeg
Grattis!!! Hyfsat loppisfynd :) Vad fick du ge för den?

Jag är 99% säker på att det är ett impulsstyrt verk. 😊 Då har man i alla fall ett central-ur (huvud-ur/primär-ur, finns många namn) som skickar en impuls till klockan som får den att hoppa fram ett steg. Vissa klockor ska ha en impuls var 30:e sekund och andra en gång i minuten där det senare är vanligast. Sen är det så att det på vissa ur ska vara omvänd polaritet på varannan impuls, det är relativt vanligt. För var det såna coola ur som det på bilden nedan som styrde impulserna men idag kan man köpa ett central-ur som bara består av en liten dator. Tanken med ett centralstyrt ur är ju att du kan ha många klockor som håller exakt samma tid på t.ex. en fabrik, en skola eller en tågstation. Det du har köpt är delen som kallas för sekundär-ur eller i fulare språk ett slav-ur.

Nu är kanske inte mitt intresse angående detta särskilt hälsosamt men styr typ tio klockor hemma med två central-ur varav det största sekundär-uret är 65cm stort och dubbelsidigt. :bag:

Jag köpte mitt central-ur från finska hasseb och det fungerar kanon. Går dessutom att programmera så att det fungerar med i princip alla typer av sekundär-ur. De kostar en del men om man ska ha ett "riktigt" modernare central-ur så kostar de många tusenlappar. http://hasseb.fi/shop2/index.php?route=product/product&product_id=51

Hittade lite gammal dokumentation kring Siemens central-ur som kan vara intressant. Kan du inte tyska så kan du alltid översätta det i Google translate.
https://clockdoc.org/gs/handler/getmedia.ashx?moid=23585&dt=2&g=1

item_1400567_254bd0a5b2.jpg
Alltså, det kanske inte är hälsosamt men i min ringa mening så är det väl exakt det här som gör forat till en guldklimp! 😍

IMG_20210801_135715.jpg

Hittade en Seiko 5, 6119-8273 på loppis.
Rejäl boett om nästan 40mm men med korta bandhorn bärs den mindre. I behov av livräddning och plexi-polering, men tror det kan bli en kul vintageseiko av det lite kraftigare slaget
Nej nej nej! Polera inte - det är sådär en klocka ska se ut. 👌 Har en SKX009 jag bara väntar in den där patinan på. 😂

4st tropic 20mm, bäst av allt, 5 kr st! 😄

Bilagor

• IMG_20210803_153302.jpg
    IMG_20210803_153302.jpg
    594 KB · Visningar: 40
  • IMG_20210803_153255.jpg
    IMG_20210803_153255.jpg
    609.9 KB · Visningar: 30
  • IMG_20210803_153248.jpg
    IMG_20210803_153248.jpg
    462.8 KB · Visningar: 29
  • IMG_20210803_153236.jpg
    IMG_20210803_153236.jpg
    210.6 KB · Visningar: 26
  • IMG_20210803_153220.jpg
    IMG_20210803_153220.jpg
    202 KB · Visningar: 53
Perlon. Det tysktillverkade originalet finns att köpa här: https://strapped.se/produkt/eulit-perlon-panama/
Vill du komma undan billigare brukar dom finnas för under hundringen på alla armbandsbutiker, typ Cheapestnatostraps osv.
Perlon. Det tysktillverkade originalet finns att köpa här: https://strapped.se/produkt/eulit-perlon-panama/
Vill du komma undan billigare brukar dom finnas för under hundringen på alla armbandsbutiker, typ Cheapestnatostraps osv.
Ah tack! Är de alltid i nylon? Tycker mig ha sett liknande i läder. Tyvärr har jag det fantastiska måttet 19 mm att förhålla mig till, så jag får leta vidare

Ah tack! Är de alltid i nylon? Tycker mig ha sett liknande i läder. Tyvärr har jag det fantastiska måttet 19 mm att förhålla mig till, så jag får leta vidare
Jäpp, perlon är ett nylonmaterial. Det är alltså tekniskt sett inte bandtypen i sig som heter perlon, utan materialet. Var väldigt populärt på 50-/60-/70-talet.
Vill du ha liknande i läder får du nog googla på typ "flätat klockband läder" eller "braided leather watch strap" eller liknande.

Jäpp, perlon är ett nylonmaterial. Det är alltså tekniskt sett inte bandtypen i sig som heter perlon, utan materialet. Var väldigt populärt på 50-/60-/70-talet.
Vill du ha liknande i läder får du nog googla på typ "flätat klockband läder" eller "braided leather watch strap" eller liknande.
Där ser man! Tror du man kan klämma på ett 20 mm på en klocka med måtten 19 mm? Tänker att materialet och det faktum att det är flätat bör tillåta att man klämmer ihop det lite

Där ser man! Tror du man kan klämma på ett 20 mm på en klocka med måtten 19 mm? Tänker att materialet och det faktum att det är flätat bör tillåta att man klämmer ihop det lite
Kan kan man ju alltid, men ser inget vidare ut. Däremot har jag kört 18mm perlon på 19mm luggar, vilket funkar utmärkt. Materialet "flyter ut" lite för att fylla ut bredden, medan det inte komprimerar nåt vidare bra till mindre. Här är min Polerouter med 19mm luggar och 18mm perlon.
afb7d96f-c6ec-47e2-b2be-523a92932520-jpeg.1832510

Kan kan man ju alltid, men ser inget vidare ut. Däremot har jag kört 18mm perlon på 19mm luggar, vilket funkar utmärkt. Materialet "flyter ut" lite för att fylla ut bredden, medan det inte komprimerar nåt vidare bra till mindre. Här är min Polerouter med 19mm luggar och 18mm perlon.
afb7d96f-c6ec-47e2-b2be-523a92932520-jpeg.1832510
Ser ut att sitta som en smäck. Det får bli 18 mm, tack så mycket för hjälpen!

Jag skulle också försöka satsa på ett ”original”, dvs eulit i det här fallet. De generiska & jättebilliga brukar ha spännen under all kritik som riskerar att gå av och skada klockan. Det har iaf hänt mig. 🙂

En del rekommenderar att sätta lite plast som skydd för bakboetten, men vet själv inte hur mycket man behöver oroa sig för det egentligen. Har undvikit att ha nato och perlon på min Tudor med borstad baksida pga det. Kanske någon erfaren kan fylla i?

Jag skulle också försöka satsa på ett ”original”, dvs eulit i det här fallet. De generiska & jättebilliga brukar ha spännen under all kritik som riskerar att gå av och skada klockan. Det har iaf hänt mig. 🙂

En del rekommenderar att sätta lite plast som skydd för bakboetten, men vet själv inte hur mycket man behöver oroa sig för det egentligen. Har undvikit att ha nato och perlon på min Tudor med borstad baksida pga det. Kanske någon erfaren kan fylla i?
Klickade hem två stycken Eulit nyss. Gällande baksidan av boetten så rör det sig om en väderbiten pjäs från 50-talet, så det är inte hela världen om den får några märken

Tvätta bandet då och då så är det inga problem. Är ju inte plasten i sig son polerar utan smuts/sand som gör det.

Tillbaka
Topp