• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

Kul köp idag!

Bordsklocka från Seiko.
20220819_125402-01.jpeg
D7718B80-5B38-4664-B56F-94FF6056C40A.jpeg
Mitt loppisfynd från tidigare i år hälsar! Faktiskt en riktigt användbar sak att ha på skrivbordet om man har många vänner internationellt/träffar människor online så förutom att de är charmiga tycker jag de är användbara och lättlästa när man väl vant sig vid tavlan ☺️

D7718B80-5B38-4664-B56F-94FF6056C40A.jpeg
Mitt loppisfynd från tidigare i år hälsar! Faktiskt en riktigt användbar sak att ha på skrivbordet om man har många vänner internationellt/träffar människor online så förutom att de är charmiga tycker jag de är användbara och lättlästa när man väl vant sig vid tavlan ☺️

Snyggt! Jag gillar den jättemycket och visst är den praktisk. Blev fin efter lite rengöring.

Ett av sommarens loppisköp som nu tickar på efter minimal men effektfull handpåläggning. Vettig klocka med borgelboett, magnetskydd och sådär. Borde nog få ett nytt plexi, krona och kanske tillsnyggade visare. Cal 592.
Fin modell. Vad gjorde du för handpåläggning? Definitivt värt att fräscha tavlan och visarna imho om det inte är allt för besvärligt.

Även denna var ju grym. Har du hittat något armband till denna och har du någon bild på hur den bär på handleden?
Fin modell. Vad gjorde du för handpåläggning? Definitivt värt att fräscha tavlan och visarna imho om det inte är allt för besvärligt.

Handlade mest om att blåsa den ren, knuffa på balansen lite, avmagnetisera värma och så. Stod still i början men nu har den gått 24h utan problem.

C95523F0-9AC7-4B17-AB5F-55ADC22B192C.jpeg

Ska köpa mig lite klockverktyg snart. Hojtar till när jag öppnat upp.
Om det skulle vara en s k E P S A boett så kan den ha en typ av bajonettlåsning, bakboetten är därför märkt där kronan sitter
med I = stängd 0 = öppen, men många gånger är bakboetten väldigt sliten och dom markeringarna syns ej, och då kan man tro att det är en vanlig skruvboett och då kan det bli lite knasigt, eftersom man bara ska vrida knappt ett kvarts varv för att öppna den.

enicar_102-465x355.png

Om det skulle vara en s k E P S A boett så kan den ha en typ av bajonettlåsning, bakboetten är därför märkt där kronan sitter
med I = stängd 0 = öppen, men många gånger är bakboetten väldigt sliten och dom markeringarna syns ej, och då kan man tro att det är en vanlig skruvboett och då kan det bli lite knasigt, eftersom man bara ska vrida knappt ett kvarts varv för att öppna den.

enicar_102-465x355.png
Jag tolkar den här texten som att bajonett typen enbart återfinns hos Enicar,
FAEE5DF3-060D-47AE-B153-E8DD6624129E.jpeg

Källa: https://chronopedia.club/EPSA_Super-Compressor

Tack för varningar. Verkar vara en djungel att hitta en prisvärd boettöppnare. Någon som har ett klokt tips på lager?
Nu vet jag inte vad du menar med prisvärd, men mitt råd är att håll dig borta från sladdriga Jaxa-öppnare från Kina, Indien.
Håll ögonen öppna på Tradera, Ebay t ex.
Hur mycket pengar du vill lägga ner är ju upp till dig, men köper man bra grejer och sedan ledsnar så brukar det inte vara speciellt svårt att få pengarna tillbaka, allra helst om man har köpt beggat.

Tillbaka
Topp