• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

Ingen klocka men väl en Victorinox med klockmejsel i korkskruven för 15:-. :)

WP_20150422_010.jpg

Köper ofta fickknivar på loppis. Kan liksom inte låta bli :)

Förra onsdagen blev det denna för 35:-
2015-05-08 21.08.59.jpg

Köper ofta fickknivar på loppis. Kan liksom inte låta bli :)

Förra onsdagen blev det denna för 35:-
2015-05-08 21.08.59.jpg

Ser mysig ut. Kul! Ja, det brukar ju finnas ganska gott om fickknivar på loppis. Jag har också någon konstig fabless för knivar, ffa på loppis. Köpte nyligen 2 mögliga "sameknivar" och en sliten Global Pro för 5 kr/styck. Vet inte varför, men antar att det började med barkbåtstäljning och en barndomskompis som köpte Rambokniven från Hobbex :)

Ser mysig ut. Kul! Ja, det brukar ju finnas ganska gott om fickknivar på loppis. Jag har också någon konstig fabless för knivar, ffa på loppis. Köpte nyligen 2 mögliga "sameknivar" och en sliten Global Pro för 5 kr/styck. Vet inte varför, men antar att det började med barkbåtstäljning och en barndomskompis som köpte Rambokniven från Hobbex :)

Rambokniven :cigar:

Det här är inte direkt ett Loppis-fynd men typ;) jag brukar hjälpa en granne med hans dator och sånt och här om dagen när jag var där frågade han om jag gillar klockor för han hade röjt en bunt lådor med saker han haft stående i några år. Och bla, var det en bunt klockor i varierande skick några "kompletta" men dom flesta med trasiga armband el, helt utan och ingen tickade så klart... Och han frågade om jag ville ha dom i stället för att han skulle kasta dom, så jag tog dom men frågade om han hade gått igenom dom så det inte låg med nåt arvegods el, så och det hade han, det som låg i påsen var inget han ville/orkade bry sig i men sa att det mesta var rent skräp men han hoppades att det kanske fanns nånting jag ville ha. Så jag tog hem påsen och satte mig och tittade igenom vad som låg i påsen och det var mest bara skit som gamla reklam klockor man får med när man tar en prenumeration på nån tidning.......
Men hittade en klocka som jag kände igen namnet på och idag tog jag med den till en klockaffär i stan som fick kolla den åt mig
Det vara bara klockan inget armband/länk och enligt urmakaren är den i väldigt fint skick mycket ren invändigt men torr behöver smörjas och det är inte original kronan(lilla knappen man ställer klockan med el, hur?).

Börjar ni bli nyfikna? ;)
Det är en Omega Seamaster Automatic från 1960, Ref 14701.61, Cal 562, Serienr: *****448 Guld på stål :)
efter mycket googlande och läsning bla, på detta Forum har jag dragit slutsatsen att där är värd ungefär mellan 3000-5000kr
väldig diff beroende på vart man kollar.
Mitt dilemma är att visst det är en trevlig klocka men har ingen möjlighet/har inte råd att lämna den på service (ca 3500kr inkl, byte av kronan till original hos butiken som kollade) och jag vill inte sälja den eftersom jag har fått den så det känns fel att tjäna pengar på den, men kan tänka mig att byta bort den kanske mot en klocka jag vill ha och skulle använda. så vad tycker ni det kunniga folket? hur ska jag göra?
ja jag har berättat för grannen och han blev bara glad att det fanns något jag ville ha i påsen.
här kommer lite bilder...
Omega1.jpg
Omega2.jpg
Omega3.jpg
Omega4.jpg
Omega5.jpg

Det här är inte direkt ett Loppis-fynd men typ;) jag brukar hjälpa en granne med hans dator och sånt och här om dagen när jag var där frågade han om jag gillar klockor för han hade röjt en bunt lådor med saker han haft stående i några år. Och bla, var det en bunt klockor i varierande skick några "kompletta" men dom flesta med trasiga armband el, helt utan och ingen tickade så klart... Och han frågade om jag ville ha dom i stället för att han skulle kasta dom, så jag tog dom men frågade om han hade gått igenom dom så det inte låg med nåt arvegods el, så och det hade han, det som låg i påsen var inget han ville/orkade bry sig i men sa att det mesta var rent skräp men han hoppades att det kanske fanns nånting jag ville ha. Så jag tog hem påsen och satte mig och tittade igenom vad som låg i påsen och det var mest bara skit som gamla reklam klockor man får med när man tar en prenumeration på nån tidning.......
Men hittade en klocka som jag kände igen namnet på och idag tog jag med den till en klockaffär i stan som fick kolla den åt mig
Det vara bara klockan inget armband/länk och enligt urmakaren är den i väldigt fint skick mycket ren invändigt men torr behöver smörjas och det är inte original kronan(lilla knappen man ställer klockan med el, hur?).

Det är en Omega Seamaster Automatic från 1960, Ref 14701.61, Cal 562, Serienr: *****448 Guld på stål :)
efter mycket googlande och läsning bla, på detta Forum har jag dragit slutsatsen att där är värd ungefär mellan 3000-5000kr
Mitt dilemma är att visst det är en trevlig klocka men har ingen möjlighet/har inte råd att lämna den på service (ca 3500kr inkl, byte av kronan till original hos butiken som kollade) och jag vill inte sälja den eftersom jag har fått den så det känns fel att tjäna pengar på den, men kan tänka mig att byta bort den kanske mot en klocka jag vill ha och skulle använda. så vad tycker ni det kunniga folket? hur ska jag göra?
ja jag har berättat för grannen och han blev bara glad att det fanns något jag ville ha i påsen.
Omega1.jpg
Omega2.jpg
Omega3.jpg
Omega4.jpg
Omega5.jpg

Fin klocka och grattis till fyndet.
Jag tycker det låter mycket att det skulle kosta 3500 att serva den. Du kan ju alltid kolla med någon här på forumet som är duktiga på det här med att fixa klockor. Själv har jag en Omega inne hos McGyver på service just nu som ska hämtas idag. Du kan ju kontakta honom via PM eller via hans site RCDesign

Tycker jag med Mofo, dom sa 2900kr för full service + 700kr för byte av kronan till en original krona....Om jag bytte i samband med servicen...
ähh får se vad som händer med den, Problemet för mig är att jag inte använder armbandsklockor och har inte gjort på ca +30år
men har funderat på att skaffa en men den får inte vara för stor, och den måste palla lite för jag är inte den lugna typen ;)
såg en bild på Luminox Recon som jag gillade men misstänker det är en vanlig stor "kill klocka"... och minns att jag för flera år sen såg en Tag Heuer Titan (tror jag) som var typ mellan stor som jag föll för men vet inte vilken modell det var....

Omega1.jpg
Omega2.jpg
Omega3.jpg
Omega4.jpg
Omega5.jpg

För min del så fick jag tillbaka min Omega Constellation från Farfars Klocka häromveckan, kostnad 2700.
I det ingick service, ny orginalkrona och rek. frakt.

Personligen tycker jag att du ska behålla klockan. För nu har du inte bara en snygg klocka, du har en snygg klocka men en tillhörande cool story. ( Får man kalla sånt för proviens?) Det får man ju inte när man köper en klocka på loppis eller tradera.
Och har den legat så länge i en byrålåda så kan den ju ligga kvar i en låda tills du kommer dig för att serva den.

För övrigt så talade jag med Farfars Klocka om orginalkrona eller inte och enligt honom hade jag fått en "aftermarket" utan omegatecken på för ett par kronor. Kanske lite att svära i kyrkan men det ska till en riktig nörd för att se om det är en äkta krona eller inte när den är så liten så där går det ju att spara in lite.

Annars har jag för mig att användaren McGyver här på forumet för ett tag sedan var intresserad av att byta några av sina redan renoverade klockor mot nya objekt och en omega är kanske något han skulle gilla.

Tycker jag med Mofo, dom sa 2900kr för full service + 700kr för byte av kronan till en original krona....Om jag bytte i samband med servicen...
ähh får se vad som händer med den, Problemet för mig är att jag inte använder armbandsklockor och har inte gjort på ca +30år
men har funderat på att skaffa en men den får inte vara för stor, och den måste palla lite för jag är inte den lugna typen ;)
såg en bild på Luminox Recon som jag gillade men misstänker det är en vanlig stor "kill klocka"... och minns att jag för flera år sen såg en Tag Heuer Titan (tror jag) som var typ mellan stor som jag föll för men vet inte vilken modell det var....

Du kan ju se på RCDesign vad han tar för priser där, betydlig lägre än 2900:-, sen tillkommer såklart kostnader för material så om du ska ha en original krona får du nog punga ut några lappar för den.
Tycker också du ska behålla den, riktigt fin klocka som (efter lite kärlek) kommer hålla många år.
Vill du ha en tålig klocka är det en G-Shock, eller någon dykare i stil med Seiko SKX007/009. Har både G-Shock och SKX009 och kan gå i god för att de håller för hårda tag.
Men om du får för dig att sälja så kan d skicka mig ett PM :)

Och som vanligt har det nu dykt upp ett större behov än att vara ägare till en hyfsad klocka så nu ser det ut som att jag ska sälja Min Omega så intresserade kan skicka mig ett PM. är öppen för en enklare klocka som delbetalning + lite cash...
Mofo har första tjing men allt beror som vanligt på vem som kommer med det mest intressanta erbjudandet ;)

Min flickvän tackar er för den här tråden. Tack vare den har hon inga problem att få med mig på loppisar längre.

Även min tjej har börjat få med mig på loppisar tack vare denna tråden. Vi ska på någon stor i Bagarmossen till helgen där jag hoppas på fynd :) Visst är det skönt att komma bort från all näthandel en stund? ;)

Hetsad av denna tråd kollade jag min lokala loppis om dom hade några klockor och hittade 3st + ett armband ;)
hade med mig 3st manuella objektiv som skulle bytas in efter en vårstädning i kameraväskan, så vi bytte jämnt har ingen aning
om jag förlorade på bytet men använde ändå inte objektiven och klockorna tar mindre plats ;)

Citizen Automatic
Certina DS-2 (med trasig krona tror jag)
Enicar MRO
Tissot Armband
Certina DS-2 Baksida.jpg
Certina DS-2.jpg
Citizen Automatic Baksida.jpg
Citizen Automatic.jpg
Enicar MRO Baksida.jpg
Enicar MRO.jpg
Tissot armband.jpg

Ja DS-2 funkar för mig men misstänker att minst kronan el, pinnen som sitter på kronan är trasig för den går att dra loss, men ser inte om den ska vara så kort och se ut som en liten skruvmejsel el, om den har gått av. Så ska googla runt lite och se om jag kan hitta nån info och kanske nån tutorial om hur man skruvar DS-2 ;)
Enicar klockan tog jag mest för att den var söt :p

Ja DS-2 funkar för mig men misstänker att minst kronan el, pinnen som sitter på kronan är trasig för den går att dra loss, men ser inte om den ska vara så kort och se ut som en liten skruvmejsel el, om den har gått av. Så ska googla runt lite och se om jag kan hitta nån info och kanske nån tutorial om hur man skruvar DS-2 ;)
Enicar klockan tog jag mest för att den var söt :p

Låter som någon sitter i en delad krona i den, fast den inte är en monoque boett. testa om den går att trycka i kronan med den korta axeln i resten av axeln som borde sitta kvar inne i klockan.

trycka in hur långt? den går att skruva på när den är tryckt i botten men kan inte säga om den dras upp el, inte... oavsett så står pekarna på den oavsett hur hårt/länge jag skruvar...

Dagens skörd. Hoppas på några fler i morgon. Certinan såg ut som hej kom och hjälp mig, men ser grymt fin ut nu efter en ordentlig tvätt. Den gick en stund men stendog sedan. Någon som känner sig manad att ta en titt på den?
a008a5321a75534c23a2dc268ef5dfa5.jpg
7cea94dce7a3efc53edb3db81d9baf8d.jpg
2c9af7b2ffab4b6b9d1c079edf996c8c.jpg
32d2a2452cf37490a327957fe58d63eb.jpg
6c9128cfbaaf5e71e1f795b07f10bfc4.jpg
e8889559b1a9da9fa1ddde3418a723d2.jpg

Hetsad av denna tråd kollade jag min lokala loppis om dom hade några klockor och hittade 3st + ett armband ;)
hade med mig 3st manuella objektiv som skulle bytas in efter en vårstädning i kameraväskan, så vi bytte jämnt har ingen aning
om jag förlorade på bytet men använde ändå inte objektiven och klockorna tar mindre plats ;)

Citizen Automatic
Certina DS-2 (med trasig krona tror jag)
Enicar MRO
Tissot Armband
Certina DS-2 Baksida.jpg
Certina DS-2.jpg
Citizen Automatic Baksida.jpg
Citizen Automatic.jpg
Enicar MRO Baksida.jpg
Enicar MRO.jpg
Tissot armband.jpg

Bra kap, själv hittar man bara skit eller folk som ska ha butiks priser för sin klockor. :(

Man blir inte mindre inspirerad att besöka loppisar när man läser om era fynd!
Ni som har fyndat, har ni besökt föreningsloppisar, bakluckeloppisar (där privatpersoner säljer), eller loppisbutiker?
Själv så tycker jag att föreningsloppisar är bäst. Att köpa av privatpersoner på tex bakluckeloppisar brukar vara sämre fyndläge, många är medvetna om vad som är värt pengar.

Tillbaka
Topp