• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

Nån som kan nåt om fickur? Hitta denna lilla krabaten (30mm diameter på urtavlan) i morse.
Verkar vara i 14K guld, "C F" nånting med en fallskärm med hjul och vingar under (militär/järnväg?). Även en stämpel med ekorre på :)
Måste i alla fall vara schweizisk då det står på franska Avance/Retard?
_DSC0275.jpg
_DSC0266.jpg
_DSC0268.jpg
_DSC0273.jpg
_DSC0265.jpg

_DSC0261.png

_DSC0261_logga.png

_DSC0267.png
Om jag nu har lärt mig något på sistone så är det ett verk av högre kvalitet du hittade där, kul! Vargtänder på uppdraget, ankare med motvikt, bimetalliskt balans och ett allmänt trevligt verk. Ser dock lite medfaret ut idag.

Om jag nu har lärt mig något på sistone så är det ett verk av högre kvalitet du hittade där, kul! Vargtänder på uppdraget, ankare med motvikt, bimetalliskt balans och ett allmänt trevligt verk. Ser dock lite medfaret ut idag.
Tack! Försöker nu hitta vad den där fallskärmsloggan kan vara för nåt mer exakt. Kanske schweiziska fallskärmsjägare eller så?! Vi får se :)

_DSC0261_logga.png

En forummedlem tipsade att det kunde vara Courvoisier Freres. Sen kom jag på att det kan vara Chaux-De-Fonds också.
Andra Courvoisier Freres loggor jag sett är CF i en hjärtform (typ).
C F = Canada Francais? En long shot men vem vet..

Senast ändrad:
Om man skulle gå på loppisar eller secondhandbutiker med humana priser i Stockholm. Vart skall man då gå?
Gäller klockor och kul inredningsdetaljer man inte visste att man var tvungen att ha.

Bra att veta! Jag tittade lite extra nu men den verkar vara en blandning av kal 1 och kal 9!?
http://www.mikrolisk.de/show.php/209/chapter_122
Vet faktiskt inte vem tillverkaren är eller vilken kaliber. Jag gjorde en förfrågan om någon kunde gissa urverket på min gammelmormors-svärmors klocka, men det var svårt. Många urverk från den tiden har liknande design. Här är tråden med hennes urverk.

https://klocksnack.se/threads/hjälp-att-identifiera-urverk.22916/#post-465799

Du har inte möjlighet att fotografera urverkets tavelsida? Det kan möjligen ge vidare ledtrådar om tillverkaren.
Lite osäker, måste ta bort alla tre visarna då antar jag? Är inte så jätteduktig tekniskt men skulle kunna prova.
Edit: tog mig en titt, tror inte jag har riktigt rätt verktyg för det där... Dessvärre

Senast ändrad:
Lite osäker, måste ta bort alla tre visarna då antar jag? Är inte så jätteduktig tekniskt men skulle kunna prova.
Ja, det skulle du dessvärre behöva göra. Tavlan är vidare fastsatt med två tavelpelare som du kommer åt från verksidan. Skruvarna vid klockan 10 och 4 på verksidan (sett från kronan) måste roteras för att tavelpelarna skall frigöras. Här är en bild på en liknande lösning, förhoppningsvis går det att förstå:
tudor-9.jpg

Angående urverket så är det som @eriksson850 sagt ofta svårt att avgöra vem som faktiskt tillverkade råverken för många schweiziska ur. Råverkstillverkarna kopierade varandra friskt och layouterna var i regel inte skyddade. Det är dock inte alls helt osannolikt att råverket till ditt urverk, vilket senare finisherades av Clemence Freres & Co. i La Chaux-de-Fonds, tillverkades av LeCoultre & Cie. Jag har dock kommit att förknippa den typ spiralfäste som nyttjas för din klocka med råverkstillverkaren FHF (Fabrique d'Horlogerie de Fontainemelon), då den är ganska vanliga på deras fickursverk i 19 linjer.

Senast ändrad:
image.jpg
image.jpg

Ett damur från Certina, manuellt. Serienumret ger inte så mycket om modellen i sig, men verket är daterat mellan 1960-1977. Gav 100 kr och den tickar på fint. Tänkte skaffa ett läderband till den och försöka byta ut tjejens Daniel Wellington en gång för alla:D

Bidrar till är den här äkta eller inte massan ?
Är kass på märket och slänger ut en fråga , brorsan hittade denna vid städning i sitt eget garage !
Vad sägs ?

image.jpeg

Bidrar till är den här äkta eller inte massan ?
Är kass på märket och slänger ut en fråga , brorsan hittade denna vid städning i sitt eget garage !
Vad sägs ?

image.jpeg
Fejk så det visslar om det tyvärr...

Hade det varit en äkta Rolex så hade den förhoppningsvis inte legat och skräpat i garaget om inte din bror är Sultanen av Brunei eller motsvarande.

Tillbaka
Topp