• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

Senast ändrad:
Eftersom jag tycker att det är okej att, ibland, låta sin okunskap skina igenom (framför allt på måndagar, f.ö.)...
Vad är skillnaden på "Guld på stål" och "Guldpläterat"?
Sorry... Skäms inombords! ;)
Det är lite som det låter. Pläterat och är pläterat och när det kommer till guld på stål är det en låt säga guld plåt som lagts ovanpå stålet. Teoretiskt ska det rimligen vara omöjligt att nöta ned vid normal användning :)

Det är lite som det låter. Pläterat och är pläterat och när det kommer till guld på stål är det en låt säga guld plåt som lagts ovanpå stålet. Teoretiskt ska det rimligen vara omöjligt att nöta ned vid normal användning :)

Men även vid plätering så ligger väl guldet "ovanpå" den lite mindre värdefulla metallen?
Så skillnaden är alltså hur pass tjockt själva guldet ligger?

Men även vid plätering så ligger väl guldet "ovanpå" den lite mindre värdefulla metallen?
Så skillnaden är alltså hur pass tjockt själva guldet ligger?

Tjockleken och tillverkningsprocessen. Pläterad guld (gold plated) läggs på elektrokemiskt och blir inte mer än enstaka µm (tusendels millimeter). Guld på stål (gold capped) är ett stycke guld som sammanfogas med stål för att ge en guldyta och är närmare en millimeter tjockt (som du ser i bilden). Sen finns även förgyllt (gold filled) som innebär att bladguld läggs på en metallboett. Tjockleken på guldet är då några tiotal µm.

Tjockleken och tillverkningsprocessen. Pläterad guld (gold plated) läggs på elektrokemiskt och blir inte mer än enstaka µm (tusendels millimeter). Guld på stål (gold capped) är ett stycke guld som sammanfogas med stål för att ge en guldyta och är närmare en millimeter tjockt (som du ser i bilden). Sen finns även förgyllt (gold filled) som innebär att bladguld läggs på en metallboett. Tjockleken på guldet är då några tiotal µm.
Kanonsvar!
Då kommer jag, i framtiden, att kunna briljera framför alla som inte kan (den helt uppenbara) skillnaden mellan dessa skillnader i tellverkning! ;)

Tack!

Guld på stål, då den har ett märke och man ser stålet under.

Verkar vara identisk med denne: http://ninanet.net/watches/others13/Mediums/momega600.html

Om du tittar mellan de nedre bandhornen så bör det finnas en stämpel där det gissningsvis står "20" och en omega-logga, vilket betyder 20 µm (förgyllt?) guld.

Edit: Läst på lite, och får revidera mitt svar något. Förgyllt är "rolled gold", och gold filled liknar mer gold capped men dubbelsidigt (och tunnare?). 20 µm är guldpläterat, och pläteringen är upp till några tiotal µm.

Om du tittar mellan de nedre bandhornen så bör det finnas en stämpel där det gissningsvis står "20" och en omega-logga, vilket betyder 20 µm (förgyllt?) guld.

Edit: Läst på lite, och får revidera mitt svar något. Förgyllt är "rolled gold", och gold filled liknar mer gold capped men dubbelsidigt (och tunnare?). 20 µm är guldpläterat, och pläteringen är upp till några tiotal µm.

Stämmer, står 20 mellan bandhornen. Fått reda av morfar att klockan varit inne på Bergströms ur för några år sen, och den verkar ticka på bra och hålla tiden. Fått klockan som en gåva och full tillåtelse att sälja vidare, så jag undra hur dessa ligger till rent värdemässigt.

PssoLhL.jpg

a7LMqaW.jpg

JZZzu0r.jpg

Jag skulle inte sälja den för allt i världen då du fått den som gåva av din morfar. Den är väldigt fin så någonstans mellan 3000:- till 4500:- kanske?

Behåll den om du inte behöver köpa mat till ett svältande barn är mitt tips. Du kommer säkerligen ångra dig om du säljer den och värdet kommer aldrig sjunka, snarare öka.

Edit. Såg att guldet lossnat lite på boetten. Det sänker självklart det ekonomiska värdet en hel del.

@tjock_röker

Jag skulle inte sälja den för allt i världen då du fått den som gåva av din morfar. Den är väldigt fin så någonstans mellan 3000:- till 4500:- kanske?

Behåll den om du inte behöver köpa mat till ett svältande barn är mitt tips. Du kommer säkerligen ångra dig om du säljer den och värdet kommer aldrig sjunka, snarare öka.

Edit. Såg att guldet lossnat lite på boetten. Det sänker självklart det ekonomiska värdet en hel del.

@tjock_röker

Det låter lite hårt, men det var inte riktigt en gåva utan mer "delbetalning", är på jakt efter en annan klocka. Går guldet att åtgärda eller hur funkar det?

Något tips på hur jag tar reda på vad för ur det sitter i, vågar inte riktigt öppna den själv!

Det låter lite hårt, men det var inte riktigt en gåva utan mer "delbetalning", är på jakt efter en annan klocka. Går guldet att åtgärda eller hur funkar det?

Något tips på hur jag tar reda på vad för ur det sitter i, vågar inte riktigt öppna den själv!
Ser du inget värde i urets proveniens så sälj den som den är. Antingen som riktig auktion på Tradera, man brukar få bra betalt där, eller lägger du upp den här på forumet för 2500-3000 kr beroende på om bandet och spännet är äkta. Senaste servicekostnaden var nog rätt nära försäljningspriset.

Inte direkt loppis men drog in dessa tre på tradera för dryga hundralappen inklusive frakt. En noname, en Bard, en Olma samt en Speidel flexlänk :) Uren går inte alls/ eller inte riktigt som dom ska, men tanken där var att ha dessa att öva på för att förstå mekaniska ur lite bättre.
IMG_0013.JPG

Öppnade sedan noname-klockan, i den gömde sig ett Enicar-ur
IMG_0014.JPG

Inte direkt loppis men drog in dessa tre på tradera för dryga hundralappen inklusive frakt. En noname, en Bard, en Olma samt en Speidel flexlänk :) Uren går inte alls/ eller inte riktigt som dom ska, men tanken där var att ha dessa att öva på för att förstå mekaniska ur lite bättre.
IMG_0013.JPG

IMG_0014.JPG
Kul att lära sig lite mer om hur mekaniska ur fungerar, hör av dig om du har några funderingar så kan jag försöka hjälpa till. :)

IMG_0013.JPG

IMG_0014.JPG

Haha vad roligt! Jag kollade och funderade på att köpa dessa också :p
Har också tänkt att leka lite med klockor :)

@eriksson850 Det ska jag absolut göra!
Har nu plockat isär bard-uret, tänkte börja med det då det faktiskt tickar och går när man vrider upp. Blir att fixa sekundvisaren, göra rent och polera upp och sen avsluta med nytt band :)

Nån som kan nåt om fickur? Hitta denna lilla krabaten (30mm diameter på urtavlan) i morse.
Verkar vara i 14K guld, "C F" nånting med en fallskärm med hjul och vingar under (militär/järnväg?). Även en stämpel med ekorre på :)
Måste i alla fall vara schweizisk då det står på franska Avance/Retard?
_DSC0275.jpg
_DSC0266.jpg
_DSC0268.jpg
_DSC0273.jpg
_DSC0265.jpg

_DSC0261.png

_DSC0261_logga.png

_DSC0267.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp