• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

Ska lägga ut en ny på skräpet utan "rolexarna" tänkte inte längre än till näsan. dok så stod det klart och tydligt att de är fejk men de åker i papperskorgen istället :p
Nej, inte papperskorgen! Var lite kreativ! Kör lite tålighetstester - frysen, fall från hög höjd och så vidare! :D
Edit: Kolla Victorinox INOX-tråden! Utsätt fejrollarna för samma tester och se när dom ger upp!

Dagens loppisfynd. 10:- stycket. En häftig Lemania ca 35mm och en mindre men riktigt cool Wyler.
20160827_113222.jpg

Fick även bort denna från gatorna :D
20160827_113047.jpg

Bilagor

• 20160827_113047.jpg
    20160827_113047.jpg
    107.1 KB · Visningar: 36
Hittade denna Ingersoll på loppis idag...mycket fint skick. 33 mm utan krona, 11 mm hög. Handjagad, bra gångreserv (hittils). Satt på ett brunt läderband.
Någon som kan uttala sig om tillverkningsår?? Ungefär.

image.jpeg
image.jpeg

Om det inte vore för den tunna fina kronan, och det höga välvda glaset, storleken på klockan och att den är handuppdragen, så känns den rätt modern...

Den gick inte när jag köpte den. Öppnade upp baksidan och ser att en båda skruvarna som håller fast urverket i boetten saknas, varav en av dom ligger nedklämd brevid balanshjulet. Efter lite fiskning med en pincett fick jag upp den och uret hoppade självmant igång och började ticka. Nu måste den bara göras rent och få ett nytt glas!

Den gick inte när jag köpte den. Öppnade upp baksidan och ser att en båda skruvarna som håller fast urverket i boetten saknas, varav en av dom ligger nedklämd brevid balanshjulet. Efter lite fiskning med en pincett fick jag upp den och uret hoppade självmant igång och började ticka. Nu måste den bara göras rent och få ett nytt glas!

Är väl bara att polera glaset? ;) Vad mäter den? 34?

Klockan med gul urtavla tycker jag var riktigt snygg är det en omega, tycker det ser ut som en son, den är iallafall snygg så använd den ofta.

Ja det är en Omega. :) Riktigt möglig tavla men ack så cool! Den mäter ca 35mm utan krona så den borde man kunna rocka utan problem! Behöver nog lite kärlek för att komma igång dock, och en ordentlig rengöring. Jag får vänta lite med den tills mitt paket med skruvmejslar ifrån cousinuk har kommit. :)

Är väl bara att polera glaset? ;) Vad mäter den? 34?

Tyvärr är det en liten spricka i glaset, så nog måste man byta det. =/ Den mäter 35mm utan krona, så riktigt bra storlek på den!

Varken loppisfynd eller loppispris men jag råkade ropa in dessa nyss. Kombinationen whisky och auktioner kan vara smålurigt:oops: Vad är det jag köpt? Trodde att Certinan var en DS-2 men vid närmare titt ser huset annorlunda ut. Longiness kan jag inget om och Continental vet jag är ett skräpmärke men den ser i alla fall kul ut. Vet inte om någon funkar men jag gissar på att så inte är fallet. Tacksam för alla info ni kan ge av denna bild då jag inte har dom hemma ännu. Framför allt skulle jag vilja veta vad det är för en Certina?
fynd.jpg

Ja det är en Omega. :) Riktigt möglig tavla men ack så cool! Den mäter ca 35mm utan krona så den borde man kunna rocka utan problem! Behöver nog lite kärlek för att komma igång dock, och en ordentlig rengöring. Jag får vänta lite med den tills mitt paket med skruvmejslar ifrån cousinuk har kommit. :)

Tyvärr är det en liten spricka i glaset, så nog måste man byta det. =/ Den mäter 35mm utan krona, så riktigt bra storlek på den!
Ja det var som jag trodde då. Men med lite kärlek som du säger så kommer den att bli en fantastisk klocka som du kan slita i mångt år framöver.

Ja det var det jag trodde. Men det är en fantastisk klocka som du kan slita i mångt år framöver, och med lite kärlek som du säger så kommer den att bli en fantastisk klocka. Men jag gillar den mögliga tavlan som den är, det visar bara att den har används flitigt i många år och sånt gillar jag själv. Men sån är jag.

Varken loppisfynd eller loppispris men jag råkade ropa in dessa nyss. Kombinationen whisky och auktioner kan vara smålurigt:oops: Vad är det jag köpt? Trodde att Certinan var en DS-2 men vid närmare titt ser huset annorlunda ut. Longiness kan jag inget om och Continental vet jag är ett skräpmärke men den ser i alla fall kul ut. Vet inte om någon funkar men jag gissar på att så inte är fallet. Tacksam för alla info ni kan ge av denna bild då jag inte har dom hemma ännu. Framför allt skulle jag vilja veta vad det är för en Certina?
fynd.jpg

Det blev ett litet fynd trots whiskyn då klockorna var i bättre skick än jag trott. Alla verkar funka :) och ser rätt okay ut efter lite glasputs och nya band. Certinan skulle dock må bra av ett nytt glas då det är spräckt, får väl lämna bort den vid något tillfälle. Certinan är en DS och jag får årtalet till 1971, modellen verkar helt klart ovanlig då jag inte hittade någon liknande på nätet trots idogt surfande. Longinesen mäter 35mm vilket också gjorde mig glad då jag helst inte har mindre klockor än så. Helt klart nöjd tillslut och för 960kr med avgifter kan det nog kallas fynd trots allt.
CertinaDS.jpg

Continental.jpg

LonginesVintage.jpg

Det blev ett litet fynd trots whiskyn då klockorna var i bättre skick än jag trott. Alla verkar funka :) och ser rätt okay ut efter lite glasputs och nya band. Certinan skulle dock må bra av ett nytt glas då det är spräckt, får väl lämna bort den vid något tillfälle. Certinan är en DS och jag får årtalet till 1971, modellen verkar helt klart ovanlig då jag inte hittade någon liknande på nätet trots idogt surfande. Longinesen mäter 35mm vilket också gjorde mig glad då jag helst inte har mindre klockor än så. Helt klart nöjd tillslut och för 960kr med avgifter kan det nog kallas fynd trots allt.
CertinaDS.jpg

Continental.jpg

LonginesVintage.jpg
Alla ser mycket trevliga ut måste jag säga. Bra ropat!

IMG_2181[1].JPG

Egentligen inget loppisfynd... men men, ändå ett fynd! En till synes fungerande Örnen med alarm, hur coolt är inte det tänkte jag och slog till?! Tickar på och håller tider rätt ok som det ser ut. Alarmet fungerar också, men ev. är fjädern till alarmet av (känns som den släpper under uppdrag). Tavlan ser superfin ut under det slitna, spräckta och gulnade glaset. Den behöver såklart lite kärlek och omtanke och det ska den få är det tänkt. Jag antar att det sitter ett AS 1475 i den. @rogart-63 kanske vet mer om verket då han sålde en exakt lika (fast Tärnan) för några år seden?

IMG_2181[1].JPG

Egentligen inget loppisfynd... men men, ändå ett fynd! En till synes fungerande Örnen med alarm, hur coolt är inte det tänkte jag och slog till?! Tickar på och håller tider rätt ok som det ser ut. Alarmet fungerar också, men ev. är fjädern till alarmet av (känns som den släpper under uppdrag). Tavlan ser superfin ut under det slitna, spräckta och gulnade glaset. Den behöver såklart lite kärlek och omtanke och det ska den få är det tänkt. Jag antar att det sitter ett AS 1475 i den. @rogart-63 kanske vet mer om verket då han sålde en exakt lika (fast Tärnan) för några år seden?
Den ser trevlig ut? Stämmer att jag hade en Tärnan. Vilket minne :) Köpte den servad så har inte skruvat med nåt sånt?
Undrar om inte @eriksson850 pilla med ett sånt?
Var ett himla bra alarmljud i den iallafall.

CertinaDS.jpg

Continental.jpg

LonginesVintage.jpg
Det var tre otroliga klockor du har där.

IMG_2181[1].JPG

Den ser trevlig ut? Stämmer att jag hade en Tärnan. Vilket minne :) Köpte den servad så har inte skruvat med nåt sånt?
Undrar om inte @eriksson850 pilla med ett sånt?
Var ett himla bra alarmljud i den iallafall.
Japp har skruvat i ett sådant, fast ett as1568 (datum).

Min angelus datalarm.

IpUtmkZ.jpg

CertinaDS.jpg

Continental.jpg

LonginesVintage.jpg

Upptäckte först i morse att min Longines är en automat:oops::)

LonginesAutomat.jpg

Tillbaka
Topp