Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tack! Kul att få se det från framsidan!ETA 2824-2. Tavelsidan utan datumring. Inte så vackert, men väldigt trevligt att skruva på
Ett väldigt skeletterat urverk; så det inte syns alls! Kaliber 666.
Haha precis! Blev fel där.Ett väldigt skeletterat urverk; så det inte syns alls! Kaliber 666.
Stilrent och vackert!CTZ Chrono Master Superior Chronometer Special 1969
Kul tycker jag! Rätt pedagogiskt med olika färg på de olika delarna. Vilken frekvens har balansen tro?Bara för och vara lite egen så här är en bild på ett riktigt kinaur som jag försökte laga för ett tag sedan (en kökstimer).
Riktig skräpkvalitet som höll strax under ett år, fick ingen ordning på det då axeln till balansen gröpte ur plasten. Det åkte i sopora.
Dock har jag ett kvar, som fortfarande fungerar, men använder det inte då jag köpt en annan timer.
Ser fint ut! Tror det kan vara ett ETA 735:
Kom häromdan, tickar och går om ligger upp och ner, får kolla på't. Ingen koll på vad det är för urverk än.
Snyggt! Äger ännu inte någon manuell kronograf, men det lär väl bli ett iframtiden, skal bli kul och se med egna ögon. Jag är relalativt ny på klockor och är fascinerad hur snygga och tekniska olika urverk kan vara!Det manuella kronografverket Valjoux 7730. Är närmast identiskt med Venus 188 som tillverkades 1948-1966. Detta exemplar är märkt 7730 vilket med största sannolikhet innebär tillverkning 1966-1973 efter att Valjoux köpt Venus. Senare versioner versioner som 7733 är i princip identiskt, medan 7734 har datum och 7736 en tredje kronograftavla med timmar. Den automatiska versionen 7750 är ett av klockvärldens mest sprida kronografverk. Verket på bilderna sitter i en Gruen Precision 770R med stålboett.
https://wornandwound.com/chronograp...-valjoux-7730-a-classic-mid-century-movement/
Ja, jag tycker det lägger till ytterligare en dimension att kolla in urverken! Jag meckar inte som en del andra på forumet gör med framgång, utan nöjer mig än så länge med att studera. Hoppas någon gång i framtiden utbilda mig lite så jag kanske kan testa att serva lite enklare urverk;-) När jag blir pensionär kanske....Snyggt! Äger ännu inte någon manuell kronograf, men det lär väl bli ett iframtiden, skal bli kul och se med egna ögon. Jag är relalativt ny på klockor och är fascinerad hur snygga och tekniska olika urverk kan vara!
Jag har börjat lite smått, fått igång två klockor än så länge, men håller fortfarande på och lär mig. Det är hyfsat enkelt att göra en enklare service på en klocka (riva, göra rent, olja upp och skruva igen är inte super svårt), men inser så fort något är trasigt blir det klart mycket svårare (och jag ser inte allt som är trasigt/slitet än). Finns hur mycket som helst att lära, bara att olja på rätt sett är svårt (eftersom jag bara läst mig till och kolla lite på youtube för att testa själv), jag tycker det är svårt och veta hur mycket, eller lite man skall använda. Har köpt Per Torphammars bok som jag i princip har läst igenom. Kul är det i alla fall och än så länge vågar jag endast skruva i riktigt billiga klockor (och lär nog vara så ett lång tag framöver).Ja, jag tycker det lägger till ytterligare en dimension att kolla in urverken! Jag meckar inte som en del andra på forumet gör med framgång, utan nöjer mig än så länge med att studera. Hoppas någon gång i framtiden utbilda mig lite så jag kanske kan testa att serva lite enklare urverk;-) När jag blir pensionär kanske....
Coolt! Har aldrig sett ett stötskyddat gånghjul tidigare.Zenith 40T, här i kronometerklassad rodiumpläterad version. Notera stötsäkring också på gånghjulet. Detta skulle enligt Zenith ge ännu stabilare gång. De kallade det Zenistone (kolla den gamla italienska annonsen).
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&a&2uswk&Zenith_40_1&
Ja, visst är det coolt! Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag att några av UG:s mikrorotorverk också har stötskydd på gånghjulet. Typ 215/218-2.Coolt! Har aldrig sett ett stötskyddat gånghjul tidigare.
Och förstås även Zeniths senare 25xx-verk som jag tror har Kif/Duoflex på gånghjulet! Alltså både Incabloc och Kif i samma urverk precis som i kaliber 40.Ja, visst är det coolt! Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag att några av UG:s mikrorotorverk också har stötskydd på gånghjulet. Typ 215/218-2.
Kul att du vågar!Jag har börjat lite smått, fått igång två klockor än så länge, men håller fortfarande på och lär mig. Det är hyfsat enkelt att göra en enklare service på en klocka (riva, göra rent, olja upp och skruva igen är inte super svårt), men inser så fort något är trasigt blir det klart mycket svårare (och jag ser inte allt som är trasigt/slitet än). Finns hur mycket som helst att lära, bara att olja på rätt sett är svårt (eftersom jag bara läst mig till och kolla lite på youtube för att testa själv), jag tycker det är svårt och veta hur mycket, eller lite man skall använda. Har köpt Per Torphammars bok som jag i princip har läst igenom. Kul är det i alla fall och än så länge vågar jag endast skruva i riktigt billiga klockor (och lär nog vara så ett lång tag framöver).
Hur går du tillväga för att göra rent?Jag har börjat lite smått, fått igång två klockor än så länge, men håller fortfarande på och lär mig. Det är hyfsat enkelt att göra en enklare service på en klocka (riva, göra rent, olja upp och skruva igen är inte super svårt), men inser så fort något är trasigt blir det klart mycket svårare (och jag ser inte allt som är trasigt/slitet än). Finns hur mycket som helst att lära, bara att olja på rätt sett är svårt (eftersom jag bara läst mig till och kolla lite på youtube för att testa själv), jag tycker det är svårt och veta hur mycket, eller lite man skall använda. Har köpt Per Torphammars bok som jag i princip har läst igenom. Kul är det i alla fall och än så länge vågar jag endast skruva i riktigt billiga klockor (och lär nog vara så ett lång tag framöver).
Även seiko 6602Coolt! Har aldrig sett ett stötskyddat gånghjul tidigare.
Svårt att se om det är stötdämpat eller bara öppningsbar "end stone"Även seiko 6602