Kul med ett till kronografverk!
Ja, det är ju en lite speciell visaruppsättning för kronografen med centrumsekund och centrumminut och sen 12-timmarsvisning vid 6.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kul med ett till kronografverk!
Minimalistiskt och vackert!En ultratunn Cartier cal. 161 (Piaget 4P)
Minimalistiskt och vackert!
Håller med! Och mycket ovanligt att balansbryggan på ett såpass litet urverk har dubbla poster/skruvar. Visst påminner den om en fladdermus?
En mini-batarang;-)Håller med! Och mycket ovanligt att balansbryggan på ett såpass litet urverk har dubbla poster/skruvar. Visst påminner den om en fladdermus?
Snyggt! Både urverket och modellen!Lite nyfiken på vad som satt i en gammal Candino som jag ropade hem på tratten förra året. Lyfte på locket och hittade ett ETA 2873.
Klockan i fråga:
Tack! Det var ett par väl spenderade hundralappar.Snyggt! Både urverket och modellen!
Mycket coolt urverk och vilken klocka det sitter i! Djävulsk djupdykare;-)Från dagens batteribyte på Accutron 218 stämgaffelverk.
Världens mest exakta urverk på sent 60- tidigt 70 tal.
Om man ska tro reklamen.
Vackert! Tack för delning av fina bilder!Foton av min 54-åriga De Ville under granskning. Mekanismen är fortfarande i gott skick.
Du har helt rätt att Zenith inte alltid märkte allihopa vilken är för mig en mycket konstig sak att inte göra men antar ändå att dem på något vis får uret att se ut som deras i vilket fall.Har glömt att visa det här urverket! Ett kronometerklassat Zenith 2542PC från ca 1969. Det är märkt Chronometer på rotorn vilket gör det lätt att tro på att det från början var en kronometer. Zenith märkte inte alltid urverken, så ibland står det Chronometre på urtavlan, men ingenting på urverket. Här i en Captain Chronometre, så kallad turtle i stål!
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&a&2uswk&Zenith_2542PC
Otroligt snyggt! Är det också baserat på Lemania CH27 precis som Omegas variant 320? Din version måste ju vara en av de mest påkostade utförandena isåfall!Breguet 3237
Ja, det är konstigt att de inte bemödade sig om att märka ordentligt! Ställer ju till det ibland när någon kreativ försökt lägga till Chronometre på urtavlan, men oftast går det att avslöja p.g.a. kladdigt text eller fel typsnitt. Det går ju också att få ett utdrag ur Zeniths arkiv som visar om uret gjordes som en kronometer från början. Det har jag gjort ett antal gånger. Tyvärr har de precis höjt priset från 60 till 150 CHF, vilket jag tycker är rätt magstarkt!Du har helt rätt att Zenith inte alltid märkte allihopa vilken är för mig en mycket konstig sak att inte göra men antar ändå att dem på något vis får uret att se ut som deras i vilket fall.
Ja, det är konstigt att de inte bemödade sig om att märka ordentligt! Ställer ju till det ibland när någon kreativ försökt lägga till Chronometre på urtavlan, men oftast går det att avslöja p.g.a. kladdigt text eller fel typsnitt. Det går ju också att få ett utdrag ur Zeniths arkiv som visar om uret gjordes som en kronometer från början. Det har jag gjort ett antal gånger. Tyvärr har de precis höjt priset från 60 till 150 CHF, vilket jag tycker är rätt magstarkt!
Otroligt snyggt! Är det också baserat på Lemania CH27 precis som Omegas variant 320? Din version måste ju vara en av de mest påkostade utförandena isåfall!
Tycker finishen ser ut att ha mycket hög kvalitet;-) Jag tycker generellt rodium-plätering (gärna med förgylld text som på din) är snyggare än koppar/beryllium som bl.a. Omega använder, även om det också har sin charm!Tack!
Ja, i grunden är det samma urverk och nivån på finishen är ganska hög men inte i samma klass som Patek naturligtvis.
Mäktigt! Vad heter kalibern?