• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens vintageur.

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
IMG_20160808_111606.jpg
 

JesperO

Rolex
Oj vad fin! Grattis. Berätta gärna mer.. gärna några bilder off-wrist.. tack på förhand :)

Tack!
Första generationens Grand Seiko, när jappsarna tidigt 60-tal bestämde sig för att play chronometer-ball med schweizarna.
Cal 3180, Min är från Jan 60.
Liten udda detalj (som @Molle påpekade) är att en batch av dessa kom med graverad "Grand Seiko" på tavlan. Trodde jag hade köpt en med målad "Grand Seiko" vilket är det vanliga på de tidigare (senare 3180 kom med applicerad "Grand Seiko" på tavlan) - men det visade sign när den landade i svedala att jag hade fått tag på en graverad tavla.
Kommer i guld, men det finns några stålisar i världen (lite debatt om det var prototypklockor som gjordes)... så det blir väl till att jaga efter en sådan också :)

har inte så många andra bilder förutom de som jag postade i Kobra Kai https://klocksnack.se/threads/grand-seiko-owners-club.58022/page-4#post-1507038
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Oj vad fin! Grattis. Berätta gärna mer.. gärna några bilder off-wrist.. tack på förhand :)

Tack!
Första generationens Grand Seiko, när jappsarna tidigt 60-tal bestämde sig för att play chronometer-ball med schweizarna.
Cal 3180, Min är från Jan 60.
Liten udda detalj (som @Molle påpekade) är att en batch av dessa kom med graverad "Grand Seiko" på tavlan. Trodde jag hade köpt en med målad "Grand Seiko" vilket är det vanliga på de tidigare (senare 3180 kom med applicerad "Grand Seiko" på tavlan) - men det visade sign när den landade i svedala att jag hade fått tag på en graverad tavla.
Kommer i guld, men det finns några stålisar i världen (lite debatt om det var prototypklockor som gjordes)... så det blir väl till att jaga efter en sådan också :)

har inte så många andra bilder förutom de som jag postade i Kobra Kai https://klocksnack.se/threads/grand-seiko-owners-club.58022/page-4#post-1507038

Va lustigt, läste precis en artikel om den och tänkte när jag såg din bild "ser ju ut som den första GS:en!"

Grattis!

https://www.hodinkee.com/articles/watch-shopping-tokyo-that-time-i-almost-bought-a-vintage
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Tack!
Första generationens Grand Seiko, när jappsarna tidigt 60-tal bestämde sig för att play chronometer-ball med schweizarna.
Cal 3180, Min är från Jan 60.
Liten udda detalj (som @Molle påpekade) är att en batch av dessa kom med graverad "Grand Seiko" på tavlan. Trodde jag hade köpt en med målad "Grand Seiko" vilket är det vanliga på de tidigare (senare 3180 kom med applicerad "Grand Seiko" på tavlan) - men det visade sign när den landade i svedala att jag hade fått tag på en graverad tavla.
Kommer i guld, men det finns några stålisar i världen (lite debatt om det var prototypklockor som gjordes)... så det blir väl till att jaga efter en sådan också :)

har inte så många andra bilder förutom de som jag postade i Kobra Kai https://klocksnack.se/threads/grand-seiko-owners-club.58022/page-4#post-1507038

Riktigt fin som sagt! Får lite "graal-känsla" där. :) Apropå "play ball" med schweizarna, så till skillnad från dina senare stålbröder som har Seikos egna formspråk, så har ju denna typiskt formspråk a´la swiss 50-tal. Dock kanske med litet egen "udd" om man t ex jfr denna Omega 1957...
IMG_2993.jpg
 

6r15c

Omega
Visarna och porslinsurtavlan är Waltham dammodell 1890 (storlek 6s).
Fastän den är inte ifrån detta eller förra. Utan ifrån förrförra århundradet så ser urtavlan alldeles utmärkt ut.

Det kan ju tolkas som kvalité?
Ja ja det är ju manligt med ett damfickursverk runt handleden.. :)
IMG_20160808_143214.jpg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Riktigt fin som sagt! Får lite "graal-känsla" där. :) Apropå "play ball" med schweizarna, så till skillnad från dina senare stålbröder som har Seikos egna formspråk, så har ju denna typiskt formspråk a´la swiss 50-tal. Dock kanske med litet egen "udd" om man t ex jfr denna Omega 1957...
IMG_2993.jpg

Den där är ju löjligt bra! Vill-ha-känsla!
 

Stbg

Omega
Tjena!

Jag ställde denna fråga i fel tråd tidigare, hoppas att jag har kommit rätt nu :).
Jag skulle verkligen behöva lite hjälp av er med en värdering, vad skulle ni säga är rimligt att betala för denna skönhet?

Spec:
50-tal
35mm
Cal. P489
Serie: 1082911
Remmen är ej original


Tacksam för all input!
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    100.1 KB · Visningar: 38
Topp