• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Rex
Rex.jpg
Ingen Rolex utan en R..ex :)

Ja det kan ju vara det som spökar. Men datumet löper på hur bra som helst. Så jag har fått för mig att det är tavlan som är lite snett.

Men vad kan göra att datumet inte kommer fram riktigt, slitage?
Bara en tanke som sagt. Certina brukar ha nåt konstigt datum växlare? Som måste ligga precis i rätt linje för att det ska växla rätt? Vet inte om alla modeller som har datum har det? Men den senaste 25-651 jag servade hade det? Själva hjulet som sköter växlingen har en liten fjäder som petar till datumringen. Samtidigt måste det ligga i rätt läge för att armen som låser datumhjulet ska kunna klicka in.
Annars kan man böja eller bryta sönder fjädern som sitter på datumväxlarhjulet. Hjälp mig @Martin Lovasz :p.
Säger inte att så är fallet utan det var bara en hypotes.

Bara en tanke som sagt. Certina brukar ha nåt konstigt datum växlare? Som måste ligga precis i rätt linje för att det ska växla rätt? Vet inte om alla modeller som har datum har det? Men den senaste 25-651 jag servade hade det? Själva hjulet som sköter växlingen har en liten fjäder som petar till datumringen. Samtidigt måste det ligga i rätt läge för att armen som låser datumhjulet ska kunna klicka in.
Annars kan man böja eller bryta sönder fjädern som sitter på datumväxlarhjulet. Hjälp mig @Martin Lovasz :p.
Låter klurigt det där med datumen på Certinas verk. Och nu när jag kollar DS-2:an så sitter datumet lite lite snett på den också. Fast åt andra hållet jämfört med certidaten. Men eftersom datumet fungerar perfekt på båda så har jag trott att det är tavlan som sitter lite snett. Men så är det kanske inte!?

Stämmer bra och det kan vara så att den antingen ligger lite lite fel eller har blivit böjd så den släpper taget om datumringens kuggar för tidigt.

Man kan kolla om datumfönster ligger rätt gentemot kronans axeln och i det här fallet skall axeln gå igenom mitten av fönstret.

Senast ändrad:
Jag förstår att det inte är en lätt fråga, men var brukar gränsen för vintage gå? Beror på vem man frågar kanske?
Teknisk sett har vintage inte något med ålder att göra utan en bra årgång så anser t ex många att en specifik modell är lite bättre än vanligt skulle man kunna säga vintage om en ny klocka med. Nu kopplar vi oftast åldern till vintageklockor och 80-talet är numera vintage rakt av.

Tillbaka
Topp