• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens vintageur.

IMG_1839.JPG

Snön faller :)
 
Fick hem denna nyligen och var tvungen att ta några bilder. Jag är rätt säker på att den är från det tidiga 90-talet så det kanske inte ens räknas som vintage...? Hursomhelst så är den nog några år äldre än vad jag är så för mig känns den gammal! Den verkar gå fint och sitter perfekt på handleden. :)
3RLnK6S.jpg


LljQz37.jpg
 
Pepsin är framme, den blekta jeansskjortan är på men inte fan blir det vår för det...
IMG_0263.JPG
Riktigt fet! Tror inte det ändrar vädret dock. Jag kan ta den! Bytes mot ett par tennisracket jag har hemma? Fråga @Zacke om han har några gamla läderstraps sen har du ett par sköna snöskor som du har mycket mer användning för än den där klockan :)
 
Kanske dags för oss att bryta oss loss från mamma och stå på egna ben. @Denke
www.ksvintageavdelning.se :D

:)
Det hade varit intressant att se besöksmönster på KS medlemmarna... hur många som tex bara kikar på vintage delen (kanske också lite köp och sälj för att stilla diverse begär - med det sagt, jag hade gärna haft en vintage köp och sälj i alla fall
 
US Navy Buships Longines 1942 (tror jag), hemma från service på NOS US canvas!
jag gissar redial, men urmakaren blev jätteförvånad när jag sa det
-nä, den är original och orörd, det ser man på baksidan av tavlan...
jag tror han har fel, den är för dåligt tryckt och liknar i stilen väldigt mycket brittiska MOD-tavlor från mid-50-tal, likaså den tidstypiska pepsodent-lumen... så jag tror det är en 65 år gammal, men ändå, redial...
dessa ur hade ju ofta hårda år i tjänst och fick snabbt mycket stryk, och funktion gick ju långt före en helt ointressant originalitet i militären på 50-talet...
usn.jpg


exempel på brittiska ommålade omega-tavlor (6B/159 målade hos ministry of defense) 50-tal
(originaltavla i boken)

VW90-lS-1.jpg
Omega6B159_3186_56_032.jpg
 
US Navy Buships Longines 1942 (tror jag), hemma från service på NOS US canvas!
jag gissar redial, men urmakaren blev jätteförvånad när jag sa det
-nä, den är original och orörd, det ser man på baksidan av tavlan...
jag tror han har fel, den är för dåligt tryckt och liknar i stilen väldigt mycket brittiska MOD-tavlor från mid-50-tal, likaså den tidstypiska pepsodent-lumen... så jag tror det är en 65 år gammal, men ändå, redial...
dessa ur hade ju ofta hårda år i tjänst och fick snabbt mycket stryk, och funktion gick ju långt före en helt ointressant originalitet i militären på 50-talet...
usn.jpg


exempel på brittiska ommålade omega-tavlor (6B/159 målade hos ministry of defense) 50-tal
(originaltavla i boken)

VW90-lS-1.jpg
Omega6B159_3186_56_032.jpg
Intressant! Har aldrig slagits av tanken att redials gjorts även inom det militära och inte endast av diverse illaluktande handlare/gubbar med gråstarr. Det känns ju självklart, nu när man tänker på det... Mycket billigare att måla om än att köpa nytt.
 
Intressant! Har aldrig slagits av tanken att redials gjorts även inom det militära och inte endast av diverse illaluktande handlare/gubbar med gråstarr. Det känns ju självklart, nu när man tänker på det... Mycket billigare att måla om än att köpa nytt.
jo, på nåt sätt känns det ju hederligare med en patinerad militär re-dial från 50-talet än en blank från Mumbai där färgen knappt torkat... ...men jag letar nog mysigare utbytestavla ändå...?
 
  • Like
Reactions: PJW
Honor 8 är en grym telefon men den kan fanimej inte ta bra bilder! Hursomhelst, tvåtons idag. Jag har fastnat i det träsket och anser att om man inte har en tvåtonare i samlingen så lever man inte livet till fullo! #bilhandlare #plexi #18K #americanpsycho

guldstål.jpg
 
Tillbaka
Topp