• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Tackar! Härligt exemplar du har där. Inte exakt likadan som min Autavia, men de är mycket lika. Känns inte som en slump.
Undrar om Continental Time Co är boettillverkare, känns inte så men deras signering återfinns på boetter och verk runt 60- och 70-talet. Har någon tips på länkar med info kring boettillverkare så skulle det vara kul.

Tror Yema kan ha haft ett finger med vid tillverkningen av den där Le Jour'en. Min Polymac Rallye är sannolikt tillverkad av Yema och verkar ha identisk boett, vridring, visare och urverk (7730) som din Le Jour. Står dock inte "Continental France" inuti min men Yema är ju också franskt.

Påminner som sagt mycket om Autaviorna också, tror måtten är samma - 39 mm, 19 mm lugs.
Skarpa kanter på din boett och otroligt skick överlag, tack för info och bilder!

nAXR8PH.jpg
Är det där "förlagan" till Aquaracern tro?

Skickas från min iPhone

Tror Yema kan ha haft ett finger med vid tillverkningen av den där Le Jour'en. Min Polymac Rallye är sannolikt tillverkad av Yema och verkar ha identisk boett, vridring, visare och urverk (7730) som din Le Jour. Står dock inte "Continental France" inuti min men Yema är ju också franskt.

1800x456_zps11fb87e2.jpg

3800x560_zpsb7cda00e.jpg

5800x529_zps9011c6a1.jpg

6800x517_zps217f748e.jpg

Påminner som sagt mycket om Autaviorna också, tror måtten är samma - 39 mm, 19 mm lugs.

Härliga klockor, man får aldrig nog!
Bidrar med min Yema Flygraph :)
image.jpg

Beakta härdningstiden bara.. Kul projekt! Jag vet hur klurigt det kan vara att plasta tävligsredskap, dvs. segelbåtar.

Det stod 10 min på förpackningen och det var runt en timme sedan den var klar. Tror du det är bäst att den får vila över natten innan användning?

Det stod 10 min på förpackningen och det var runt en timme sedan den var klar. Tror du det är bäst att den får vila över natten innan användning?

Vet bara vad våra produkter sade, de härdade rätt bra över ca en timme, men krävde ett dygn innan full styrka uppnåddes. Det beror givetvis på vilken produkt man använder men det han vara bra att inte vara för ivrig som man oftast blir.

Vet bara vad våra produkter sade, de härdade rätt bra över ca en timme, men krävde ett dygn innan full styrka uppnåddes. Det beror givetvis på vilken produkt man använder men det han vara bra att inte vara för ivrig som man oftast blir.

Tack! Då får den vila tills imorgon... :)

Tack, klart du får det! :) Spännet hittade jag på tradera och bandet är ett äldre 18/14 i bra kvalitet som jag fick med i en större lot vintageband. På insidan står det Casablanca, jag vet inte om det är ett fortfarande existerande märke.

Se där ja, intressant! Får Googla lite ikväll om man skulle råka snubbla över något roligt. Finns nämligen ett antal Omegaspännen i lådan som ropar efter nya band :)

Se där ja, intressant! Får Googla lite ikväll om man skulle råka snubbla över något roligt. Finns nämligen ett antal Omegaspännen i lådan som ropar efter nya band :)

Jag vet inte varför det ska vara så svårt att hitta 18/14, många äldre spännen är ju 14... Bara att börja tillverka själv helt enkelt! ;)

Tillbaka
Topp