• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Grattis, jättefin! Fina klockor från Omegas premiumlinje. Din är en ref 168.004 (sk hidden crown) från mitten av 1960-talet. Modellen kallas i klockkretsar för Pie pan pga tavlan och dess fasningar. Extra roligt för dig med svart tavla som är lite ovanligare och än mer eftertraktad. Och än roligare att det sitter på en orginallänk som i sig är rätt värdefull. Klockan du har där är lätt värd +10k. Modellen som kom efter 1966 ref 168.005 ska vara designad av klockindustrins främsta designer, Gerald Genta. Rätt lika, kanske var han inblandad här med?

Min 168.005 ”Dog legs/Grasshopper”
DFBC327B-3DF0-453A-ADB4-221F68F3EB19.jpeg

Tack så hemskt mycket @Rozzy för både info och värde! Du är en pärla!

Den är i väldigt fint skick, han servade den för ca 2 år sedan.

Dock måste jag justera länken, vet du något om det? :)

Tack så hemskt mycket @Rozzy för både info och värde! Du är en pärla!

Den är i väldigt fint skick, han servade den för ca 2 år sedan.

Dock måste jag justera länken, vet du något om det? :)
Enklast är att bara flytta sprinten i viklåset. Finns ett antal hål (ovansida viklås, sju hål, se lånade bilden nedan) för justering av längd. Görs med fördel mha tandpetare (så repar man inte länken)
Räcker inte det måste man addera eller ta bort länkbitar. Detta kan man göra själv men kräver lite urmakarverktyg. En urmakare fixar dock detta på nolltid.
430D3E21-2397-458E-9300-B4CAB008A999.jpeg

Enklast är att bara flytta sprinten i viklåset. Finns ett antal hål (ovansida viklås, sju hål, se lånade bilden nedan) för justering av längd. Görs med fördel mha tandpetare (så repar man inte länken)
Räcker inte det måste man addera eller ta bort länkbitar. Detta kan man göra själv men kräver lite urmakarverktyg. En urmakare fixar dock detta på nolltid.
430D3E21-2397-458E-9300-B4CAB008A999.jpeg

Stort tack!
Jag måste ta bort bitar. Får ta mig till urmakaren på måndag :) en riktig fin pjäs.

Efter en hård match mot en osedvanligt motspänstig länk som egentligen inte ska gå att korta med slutresultatet 1-1 mellan länk och mina fingertoppar förstärkta med tång så är nu äntligen min nyinskaffade mysiga Scubadude med integrerad länk och spiderdial på armen.

69C5DFA4-7C77-4C89-9B5F-A8AFC525AECF.jpeg

Tillbaka
Topp