• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

893FBF97-DC50-4CFF-8D26-07015711BBE2.jpeg
Ny här, så detta får bli mitt första inlägg! Tissot Seastar PR 516 GL: arvegods som uppdaterats med läderrem. :)
Välkommen ner i vårat varma djupa och vältrampade klockträsk!
Jättefin Tissot!
Du har verkligen hittat ett band med perfekt färg mot tavlan, super :)

Har insett att min idealsub vore en 7928/5512 eller 13 franken med gilt-tavla och -visare, chapterring men den senare boetten med rundade kronskydd och inte PCG.
Fan att man inte kan få allt här i världen.
Varför rundade? Go square!

4A3029E6-F9BA-4FE1-93C0-A52970080B36.jpeg
F8E98C8D-3E47-4F30-9929-8413CC1C4A5E.jpeg

Personligen älskar jag non-chapter. Egentligen letade jag en senare gilt med rundade kronskydd men måste säga att opolerade pointed är roligare. Underlinen är också från 63-64 när gilt-visarna var betydligt guldigare än tidigare. Dessa ser nästan ut att vara knyckta från en guldsub. Bryter av väldigt fint.

Här är dock drömmen:

7A65FE3A-B511-4F7B-9524-2BBD8BC3E559.jpeg

Varför rundade? Go square!

4A3029E6-F9BA-4FE1-93C0-A52970080B36.jpeg
F8E98C8D-3E47-4F30-9929-8413CC1C4A5E.jpeg

Personligen älskar jag non-chapter. Egentligen letade jag en senare gilt med rundade kronskydd men måste säga att opolerade pointed är roligare. Underlinen är också från 63-64 när gilt-visarna var betydligt guldigare än tidigare. Dessa ser nästan ut att vara knyckta från en guldsub. Bryter av väldigt fint.

Här är dock drömmen:

7A65FE3A-B511-4F7B-9524-2BBD8BC3E559.jpeg
Ja den där sista är så jävla grann. Var inte så helsåld på chapter förrän jag fick min 7928 och tycker hela tavlan och "ansiktet" på klockan växer med den.
Hade inte ens tänkt på square, antagligen för jag i princip inte sett några. Är det typ ett år de låg i produktion eller nåt sånt.

• Like
Reactions: Per
Ja den där sista är så jävla grann. Var inte så helsåld på chapter förrän jag fick min 7928 och tycker hela tavlan och "ansiktet" på klockan växer med den.
Hade inte ens tänkt på square, antagligen för jag i princip inte sett några. Är det typ ett år de låg i produktion eller nåt sånt.
Kortare än så. I princip bara en batch så jag tror vi bara pratar om ett fåtal klockor totalt.

Hört talas om no lume tavlor? Detta är en sådan ryktas om att dessa var destinerade till japanska marknaden. Något annat som får dig att skrika ommålad utan att kolla upp först?

Hallå herr Drapper,
Nej, ärligt talat hade jag inte hört talas om ”No Lume”-tavlor förän nu. Kul, jag har lärt mig något nytt. Mycket konstig företeelse måste jag säga om det stämmer.
Du låter väldigt aggressiv, vi är väl här för att diskutera och lära bl.a? Nu skriker jag inte ommålad utan fick den känslan och frågade om det var så. Och då jag inte kännde till ”No lume” var det svårt att kontrollera mot detta. Har du själv några konkreta belägg som bevisar din tes med ”No lume”, jag tänker ur ett utbildningssyfte? (Även om nu @Per har sanktionerat begreppet och han brukar ha koll).

@Pauledward , jag ber om ursäkt om det uppfattades som att jag basunerade ut falsk tavla eller så som Drapper uppfattade det.
Men jag fick känslan att din tavla skulle kunde vara ommålad. Några av mina frågetecken;
  • Tavlan är väldigt clean, kan dock vara ovanligt välbevarad och i så fall grattis!
  • Tavlan har en minutmarkering kl 12 som ser malplacerad ut. Brukar det finnas? Lite snett dessutom jämfört med centrum av kronan?
  • Rolex-trycket ser lite udda ut, men det kan ju kanske förekomma variationer?
  • Och då så klart med lumen
A3B775BD-C8D1-4B6B-9DB0-FA53560FB1EF.png

Hur länge har du haft klockan och var kommer den ifrån? Har du sett några andra ”No lume” Air-Kings som referens? Nu när jag tittat runt lite har jag faktiskt hittat en liknande som stämmer med utan lume och samma Rolex-tryck. Dock en för mig ny variant av tavelfinish, men det kan ju vara någon variant. Hur är din tavla?
70E48BA3-B8AB-4F62-8420-8A8C8F2F282C.jpeg

https://alexpig.com/products/1967-rolex-air-king-5500-original-matt-white-dial-with-rivet-band

@Aurum , du har ju ett skarpt öga för tavlor. Berätta för mig att jag har fel.

Senast ändrad:
Spontant ser den definitivt ommålad ut. Inte för att jag tycker det spelar någon större roll på en sån klocka. Värdet är nog ganska så konstant oavsett så om man gillar det så är det väl fine. En disclaimer är dock att jag har noll intresse för sånna här så det är bara en ren gissning. Magkänslan säger att de sett different ut från fabriken.

Tillbaka
Topp